Второкласният път Видин - Монтана в участъка му през ромския кв. Бабуя на с.Арчар се оказа горещ картоф, който институциите си прехвърлят.
Сега Областното пътно управление във Видин и община Димово, на чиято територия е селото, взаимно се упрекват в несвършена работа. Факт е обаче, че след като най-лошото вече се е случило, проблемите ще бъдат разрешени, и то в кратки срокове.
Жителите на квартала не се интересуват кой не си е свършил работата. Трагедията им даде основание да се разбунтуват и това вече се използва от един от активистите им Ромео Митков, който ще бъде кандидат за кмет. Саморазправата с шофьора Даниел Лозанов пък породи солидарност сред видинчани и те си припомниха рекета, който преди години са упражнявали местните върху преминаващите тирове.
Шосето е от републиканската пътна мрежа. В момента приключва мащабен ремонт на 12-километров участък през селата Ботево, Симеоново и Арчар. Той обаче свършва точно до първите къщи на ромския квартал.
Освен с напълно нова асфалтова настилка пътят през трите села е с изградени тротоари, пешеходни пътеки с осветление и светофари, легнали полицаи и нова маркировка. Всичко това - до ромската махала. В преминаващия през нея участък, който е по-малко от километър, всичко си е постарому и хората продължават да се движат по платното или покрай него.
"Когато е правен проектът, никой не се е консултирал с нас и не зная защо ремонтът свършва пред махалата, а не 500 метра след нея", казва кметът на община Димово Тодор Илиев.
Директорът на Областното пътно управление Павел Драганов обясни, че рехабилитацията е със средства от Световната банка, а участъкът през ромската махала не бил включен, защото му е правен ремонт през 2006 г.
"Пътят наистина е от републиканската пътна мрежа и ние го поддържаме, но питайте общината защо не е направила тротоари, след като това е нейно задължение. Ако там имаше тротоар, щеше да има и метални оградни конструкции. Аз не помня някога да ги е имало, въпреки че работя в пътното повече от 30 г.", отвръща на свой ред Драганов.
От община Димово не приемат оправданието на пътния шеф и питат защо, след като не е работа на пътното да прави тротоари и легнали полицаи, такива има в трите села по проекта за рехабилитация.
Докато си разменят задочните обвинения, по разпореждане на областния управител Пламен Стефанов след инцидента комисия е извършила оглед и незабавно започва изпълнението на няколко мерки. Ще се направи хоризонтална маркировка, защото в момента такава напълно липсва, от двете страни на пешеходната пътека в махалата ще бъдат поставени легнали полицаи, ограничението на скоростта ще бъде намалено от 50 на 30 км в час. Ще бъдат поставени и допълнителни пътни знаци, а по наклона на пътя, по който се влиза в квартала, ще има изкуствени абразивни неравности по асфалта, което допълнително ще принуждава шофьорите да намаляват.
От КАТ са препоръчали на Областното пътно управление да постави мантинели.
Според Павел Драганов това не е направенодосега, защото по нормативни изисквания еластична ограда се поставя покрай пътища, които имат насипи над 3 метра. Той ще изпрати докладна до агенция "Пътна инфраструктура" и предписанието на КАТ ще бъде изпълнено, ако от София осигурят средства. Пътният специалист обаче е категоричен, че това няма да реши проблемите, защото мантинелите лесно могат да бъдат прескачани, а децата - да се промушват под тях.
На среща с ромите в сряда следобед общинският кмет Тодор Илиев е обещал, че започва поставянето на бордюри край пътя, които ще са високи 10 см и ще спират колите, а в същото време хората ще имат достъп да влизат с превозни средства до имотите си. В квартала ще се събира подписка с настояване ремонтът на шосето да бъде продължен с участъка през кв. Бабуя, която ще бъде изпратена до агенция "Пътна инфраструктура".
Заради смъртта на Мая, която вчера трябваше да тръгне в първи клас, в с. Арчар вчера бе обявен траур. Началото на учебната година мина без тържества, а само с час на класния ръководител, посветен на безопасността на движението.
Полицията във Видин, която работи по изясняването на обстоятелствата около пътното произшествие и последвалата саморазправа, изчакваше момиченцето да бъде погребано вчера, за да започнат разпитите по разкриване на извършителите на побоя. Засега няма задържани. Ромите обаче вече си имат версия - след катастрофата шофьорът Даниел Лозанов толкова се уплашил, че побегнал и сам се блъснал в тир, а не бил бит.
Очевидци от преминаващи коли обаче са категорични, че младият мъж бил проснат на земята и безмилостно налаган от тълпата.
Пребитият вече излезе от кома. Според лекарите опасността за живота му е преминала, но все още е в реанимацията. Предстои той да бъде разпитан. От полицията отказаха да коментират твърденията на баща му, че се е движел с 36 км в час, но уточниха, че още няма готови експертизи.
Покрай побоя на 26-годишния мъж мнозина си припомниха, че преди години точно ромската махала на с. Арчар е била сред опасните за преминаване.
Навремето там имаше практика през зимата шосето на наклона да се залива с вода, за да се заледи, и когато закъсат тирове, местните да помагат срещу заплащане. Имаше и случаи на кражби от закъсали камиони.
ВАНЯ СТАВРЕВА
Бащата на водача: Даниел е карал с 36 км в час
7-годишната Мая направо скочила към камиона, твърди Лозан Иванов, баща на бития шофьор.
"Даниел е карал със съобразена скорост 36 км, засечена по тахограф. Пред него имало товарен автомобил. От едната страна на пътя били две деца. Едното скочило и паднало под автомобила. Даниел дори не е предполагал, че момиченцето е прегазено. Ромите явно са били организирани предварително, защото бързо станали около 15-16 на брой. Около половин час не дали достъп на линейката да го прибере, разказа вчера Лозан Иванов.
Направена била техническа експертиза, която показала, че автомобилът е в отлично състояние, минал е технически преглед и всички системи работели безотказно. Шофьорът не бил употребил алкохол, отчел дрегерът.
Иванов твърди, че информацията му е от видинската полиция, но оттам категорично отричат да имат готови експертизи.
"Покрусен съм и ужасен от този кошмар. Не съм вярвал, че някой може да си заложи детето като жертва на пътя", сподели бащата Лозан.
И бившият шофьор Иван Велков от Монтана не изключва възможността близки на детето нарочно да са го бутнали под гумите на камиона. Известно било, че местното ромско население се препитавало от кръвнина, обезщетения. Направо слагат децата си на пътя като камикадзета, коментират шофьори от Монтана.
Даниел Лозанов имал 8 г. зад волана. "Всичко каквото трябва ще направим да защитим нашия шофьор, защото това не е убийство", заяви собственикът на превозваческата фирма от Монтана Цветан Георгиев.
КАМЕЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА