Представител на американската фирма “Сейнт Кроа", която произвежда прословутото черно поло на Стив Джобся обяви, че след смъртта на бащата на “Епъл" имат сто процента увеличение на продажбите на тази дреха. Още от 80-те години на миналия век Джобс се облича по един и същи начин - в черно поло, дънки и маратонки. Облеклото му се превърна в нещо като запазена негова марка дотам, че младежи се предрешват за Хелоуин в костюми “Стив Джобс". Какви са причините милиардер като Огф/и да се ограничава до едно и също облекло? Дали в това не се крие някаква маниакалност попитахме проф. Вихра Миланова, която е национален консултант по психиатрия.
“Има хора, които носят едни и същи дрехи примерно в деня на изпита, защото вярват, че им носят късмет. Или минават по един и същи път всеки ден, като ритуал. Това се наричат натрапливости. В случая със Стийв Джобс едва ли става дума за това - смята проф. Миланова. - Той е бил особен човек, като всички гениални хора. Възможно е просто да не е суетен.
Вероятно обяснение е, че се е стремил към удобство. Затова е подбрал практично, обикновено в неговите представи облекло. Не е искал да отвлича вниманието си с мислене за дрехите. Съзнанието и умствената му енергия са били насочени в съвсем друга посока. Това, че не е променял облеклото си, не показва липса на въображение. Но има и друго - той определено не е обичал промените, поне що се отнася до външния му вид. С дрехите няма какво да компенсира, той е имал всичко друго. Колкото си по-вглъбен, по-важни неща решаваш, толкова по-малко внимание обръщаш на подробностите. Айнщайн например е ходел без чорапи - просто тези неща не са го вълнували.”
Култът към Стив Джобс избухна като свръхнова след смъртта на съоснователя на “Епъл”. Дрехите, с които се обличаше, също станаха обект на интерес, още повече, че Джобс упорито носеше една и съща униформа през последните близо 30 г.
Тя се състои от четири много семпли елемента - очила, черно поло, дънки “Ливайс” и маратонки.
На почти всички представяния на нови продукти, почти всеки път, когато се е появявал пред много хора, Джобс е бил облечен по един и същи начин. Дотолкова неизменен, че блогъри намират символика в това, че месеци преди смъртта си се появява с черни вместо със сиви или бели маратонки.
Като започнем от главата, първият аксесоар са очилата. Това е най-скъпото нещо по Джобс - производство на немската фирма “Лунор”. Моделът е Ideal I 380 - с кръгли стъкла с формата на очилата на Джон Ленън (шефът на “Епъл”е бил върл фен на “Бийтълс”). Цената им е 495 долара. Джобс обаче си поръчвал с опростена рамка, тъй като по оригиналните дръжки има малки орнаменти. От 2000 г. до 2011 г. лицето на Джобс претърпява сериозна промяна. Младият Стив е доста по-пълен. Вероятно заради болестта към края си той добива доста аскетичен вид. Но на всички снимки от последните десетина години очилата на носа му са едни и същи.
Дънките му са класика - “Ливайс 501”. Този модел съществува от 1890 г. Панталоните с капси по ключовите места, където обикновено платът не издържал, се продавали като топъл хляб сред златотърсачите в САЩ. Цена 138 долара.
Джобс май никога не е залитал по модата, не е обувал други дънки - примерно “кюнци” или пък с разширяващи се крачоли тип чарлстон. “Ливайс 501” е знаков модел, символ на американщината. Всъщност той дава повод на някои да спекулират, че зад облеклото на Джобс се крие не небрежно отношение към дрехите, а добре обмислено послание.
Полото “Сейнт Кроа” е на една американска компания със седалище в Минесота, която продава ръчно шити и плетени пуловери, ризи, блузи и т. н. Производството е бутиково и цените не са никак ниски за обикновения човек, но за Джобс, чието състояние се изчислява на 7 милиарда долара, сумата е без значение. Черното полуполо, с което той винаги ходи, струва 175 долара.
След смъртта на Джобс, от “Ла Кроа” яхнаха вълната на рязко повишилия се интерес към всичко, свързано с него, и публикуваха нещо като некролог. “В памет на Стив Джобс големия иноватор и фен на “Ла Кроа”. Тъгуваме за смъртта на съоснователя на “Епъл”, на визионера...” и т.н. 20 долара от цената на всяко закупено черно полуполо ще отидат за борба с рака, оповестяват собствениците.
Започнахме с очилата и завършваме с обувките. Последната част от униформата “Стив Джобс” са маратонките. Отново американска фирма, отново знакова за Америка. Маратонките “Ню баланс” у нас не са особено популярни, но отвъд океана мнозина са израсли с този продукт на краката. Моделът на Стив Джобс е 991 или 992 - вторият е подобрена версия. На външен вид двата модела се различават само по една дъгичка на подметката. Макар за България да е необичайно, спортните обувки имат размери не само за дължина, но и за широчина на стъпалото. В София може да се намерят, но без номерацията за ширина. Цена 130 долара. Общо 938 долара струват облеклото и очилата на емблематичния аскет Джобс.
КИРИЛ КЛЮМОВ
Погребаха го тайно
Стив Джобс бе погребан на тайно място в тесен семеен кръг завчера, писа в. “Уолстрийт джърнъл”. Не се съобщава нито къде, нито кога е било прощаването с основателя на “Епъл”, който почина от рак на панкреаса.
Церемонията приличала на закрита дискретна среща, разказали пред вестника близки до роднините му. Не се знае дали е бил спазен някой будистки ритуал, както писаха медиите преди това. В писмо до служителите главният изпълнителен директор на “Епъл” Тим Кук заявява, че компанията планира да отбележи необикновения живот на създателя си и че това ще стане в скоро време.
През последните дни от живота си Стив Джобс допуска до себе си много малко свои колеги. Едно от последните му излизания било до любимия суши ресторант “Джин шо”, където вечерял с приятеля си Дийн Омиш, писа в. “Индипендънт”. Стив знаел, че е обречен, и искал да контролира нещата, които все още може. Дийн го попитал дали е щастлив, че има деца. Основателят на “Епъл” отговорил: “Това е 10 000 пъти по-хубаво от всичко друго, което съм направил.”
Южнокорейската компания “Самсунг” и американската “Гугъл” обявиха, че отлагат лансирането на новия си телефон заради смъртта на Стив Джобс. “При настоящите обстоятелства двете компании решиха, че не е подходящият момент да обявяват нов продукт. Ще съобщим нова дата и ново място, когато стане време”, съобщи “Самсунг” в официалния си блог. (24часа)