Захариас Коцибос е изпълнителен директор на GLOBUL от май 2008 година. Преди това бе главен търговски директор в компанията. Коцибос има 15-годишен опит в областта на маркетинга и продажбите. Завършил е Атинския технически университет и има магистърска степен по бизнес администрация от университета "Дърман" във Великобритания. Женен, с едно дете.
На 17 септември се навършиха 10 г. от старта на GLOBUL в България. Към края на юни 2011 г. компанията има над 4 млн. потребители, 99,98% покритие на населението и 99,25% от територията на страната, а UMTS мрежата покрива 90,83% от населението. В GLOBUL и GERMANOS работят над 2200 специалисти.
- Г-н Коцибос, наскоро Комисията за регулиране на съобщенията обяви търг за нов мобилен оператор. Има ли място на пазара в България за такъв?
- GLOBUL винаги е подкрепял конкуренцията. Тя е от полза за играчите на всеки пазар, но най-вече за потребителите. Колкото до евентуалното стартиране на четвърти мобилен оператор в България, това ще бъде, меко казано, много трудна задача. Проникването на услугите е около 140%, пазарът е силно наситен, а всички действащи оператори отчитат свиване на потреблението. Така че GLOBUL не се притеснява от конкуренция, но не мисля, че е реалистично да се очаква старт на нов оператор на българския пазар.
- Какво се промени на телекомуникационния пазар в България през последните десет години? Каква беше ролята на GLOBUL в тези промени?
- Ако трябва да обобщя в една дума, тя би била "всичко". Спокойно мога да кажа, че в България има мобилен пазар от точно десет години, от 17 септември 2001 г., когато GLOBUL започна да предлага своите услуги. Оттогава насам този сектор от икономиката преживя ръст, с какъвто малко други сектори могат да се похвалят, при това непрекъснат растеж. Телекомуникациите са един от малкото браншове, чиито продукти са част от живота на всеки човек.
Ние донесохме промяната, за която говоря. Дадохме алтернатива на българските потребители. Буквално разрушихме статуквото и създадохме конкуренция на пазар, който в продължение на години беше монополизиран от две компании. Такава беше ролята на GLOBUL тогава и в определен смисъл продължава да бъде и днес.
- Какво отличава GLOBUL от конкурентите му?
- Първо, GLOBUL е компания, която бе изградена от нищото - никой не ни е подарил лиценза безплатно, нито сме резултат от приватизация. Търгът за втория GSM лиценз в България е еталон за прозрачна и честна тръжна процедура и бе спечелен от уважавана, добре позната и притежаваща огромен опит в бранша европейска компания - OTE.
Второ, GLOBUL е вероятно най-голямата инвестиция "на зелено" в българската история.
За десет години сме вложили над 1,4 млрд. лева.
Трето, но със сигурност не на последно място, ние сме различни от своите конкуренти, защото се отнасяме с клиентите си по различен начин. Нашите клиенти заслужават уважение, заслужават да получат реални продукти и услуги срещу парите си, при това с най-високото възможно качество.
Много хора очакват, че щом сме технологична компания, значи непрекъснато мислим само за нови устройства, битове в секунда, изобретения, сложни съкращения и термини. Но повечето потребители искат да ползват надеждни и достъпни продукти и услуги, както и да бъдат обслужени с уважение. И да знаят каква е тяхната сметка и за какво точно плащат.
В GLOBUL знаем това и правим всичко възможно нашите проблеми да не се превръщат в проблеми на клиентите ни Знаете ли, че GLOBUL смени системата си за отчитане на сметки преди четири години? Не, не знаете и така трябва да бъде.
Бих желал да благодаря на нашите клиенти, партньори и служители за това, че са с нас през всичките тези десет години, и за това, че ни помогнаха да бъдем това, което е GLOBUL днес - една от най-големите български компании, марка, която всички познават, и доверен, надежден партньор на 4 милиона клиенти.
- Наскоро казахте, че не е достатъчно, когато една компания просто плаща данъците си. Какво точно имате предвид?
- Компания с четири милиона клиенти не бива да губи човешкия си облик.
Много хора често забравят, че телеком операторите не са някакви абстрактни създания, които заявяват съществуването си с изпращането на месечни сметки. Подобно на много други компании, операторите са сбор от своите служители, партньори и клиенти. Затова компании като нашата трябва да бъдат и корпоративни граждани на обществото. Да допринасят и използват част от ресурсите си в полза на неговото развитие.
Можем да направим това, като даряваме средства за различни каузи, чрез доброволния труд на своите служители в различни социални проекти, като спонсорираме българския спорт и българската култура. GLOBUL прави всичко това, но освен това работим и за установяването на определени обществени ценности. GLOBUL беше първият оператор, който започна да прилага стратегия за устойчиво развитие - GLOBUL Green. Работим и за това интернет средата да бъде по-безопасна за деца, провеждаме ежегодни кампании за безопасна употреба на мобилните телефони зад волана и т.н.
- Защо решихте да дарите линейки?
- Искахме да направим нещо голямо по повод десетата годишнина на GLOBUL. Нещо запомнящо се - все пак тя е специална за целия ни екип.
Решихме, че едно дарение би изразило по най-добрия начин нашата благодарност и уважение към българския народ за всичко, което заедно постигаме. Решихме да инвестираме в десет реанимобила, които да дарим на службите за бърза медицинска помощ. Доколкото знам, това е едно от най-големите еднократни дарения - ако не и най-голямото в новата българска история, но не това бе основната причина за нашия избор. За нас това дарение бе правилна постъпка, наистина добро дело. Знаем, че с това няма да решим проблемите пред спешната помощ в България. Знаем, че тази служба има нужда от още нови линейки, от още квалифицирани лекари и медицински сестри. Но вярваме, че тези десет автомобила ще помогнат на хората от "Бърза помощ" да спасяват човешки животи.
- Как се отразява кризата на GLOBUL и как се справяте с проблемите?
- Представянето на операторите е в пряка зависимост от икономиката. Не можете да очаквате хората да харчат повече, когато се притесняват за доходите си. GLOBUL, както и останалите оператори, понася ефектите на намаленото потребление. Справяме се с тези проблеми, като предлагаме нови и по-качествени продукти и услуги и реорганизираме и оптимизираме разходите си. Но най-важното е, че правим това, без да уволняваме служители и без да прехвърляме управлението на цели направления на външни изпълнители, както направиха други оператори.
Потребителите приеха новите ни предложения и тарифни планове много добре. Това личи по непрекъснато нарастващия брой на абонатите на договор и вече споменах причините за този ръст: прозрачно тарифиране и лесни за употреба и достъпни като цена продукти и услуги.
Крайният резултат е, че GLOBUL е сред най-добре представящите се компании в групата на Cosmote и в групата на Deutsche Telekom като цяло.
- Свърши ли падането на цените на услугите в България?
- Искам да подчертая нещо, което смятам за много важно: телекомуникациите са вероятно единственият сектор в България, в който потребителските цени намаляват и никога не се увеличават.
Това се дължи на развитието на телекомуникационния пазар и на конкуренцията. Цените ще продължат да падат, макар и не толкова бързо, колкото в предишни години.
Абсолютно всеки гражданин на тази страна използва всеки ден три неща: електричество, вода и телеком услуги. Кога за последен път бяха намалени цените на ток и вода? Сигурно е било доста отдавна. А кога се увеличиха цените на телефонните услуги - никога за последните десет години.
- Ще доведе ли свалянето на тарифите на едро до по-ниски цени за крайните потребители?
- Както казах, цените ще продължат да падат - тук действат естествени пазарни фактори. Същевременно операторите са подложени и на силен натиск от страна на регулатора и това допълнително намалява средния приход на потребител, който бездруго е сред най-ниските в Европа.
Не смятам за реалистично очакването, че намаляването на таксите за терминиране с определен процент ще доведе автоматично до намаляване на крайните потребителски цени със същия процент. Тези такси се отнасят единствено до разговорите от една мрежа към друга.
Това, което най-много вълнува потребителите, е размерът на месечната сметка, а според последния доклад на Европейската комисия България заедно с Румъния и Латвия има едни от най-ниските месечни сметки в ЕС.
- Всъщност какво да очакват клиентите като тарифи и услуги?
- GLOBUL ще продължи да съсредоточава вниманието си върху широколентовите мобилни услуги и да развива своите пакетни услуги.
От няколко години наблюдаваме рязко увеличение в потреблението на мобилен интернет, като GLOBUL отчита петкратен ръст за последните пет години. Операторите трябва да предложат нови тарифни планове, за да отговорят на нуждите на своите клиенти. Трябва да подготвят и мрежите си, за да могат да посрещнат увеличеното търсене, и мрежите LTE от "четвърто поколение" са едно от решенията.
GLOBUL ще развива такава. Чухме, че един от другите оператори тества LTE мрежав България. Мога да кажа, че GLOBUL вече е отвъд тази фаза, тъй катотестовете в Гърция вече приключиха успешно. Има обаче много неща, които трябва да се случат, преди някой да може да предложи LTE мрежа в България.
Втората основна тенденция, която се забелязва, е предпочитанието на клиентите да ползват няколко вида услуги - мобилна телефония, телевизия и интернет, от един доставчик. Ние също ще предложим такива пакетни услуги, но тогава, когато сме сигурни, че качеството и обслужването ще бъдат на очакваното от нас ниво. Защото така си вършим работата.