Те са с огромни очи. Устите им от ухо до ухо. Умеят да изразят всякакви чувства - от ужас и паника до любов и страст. И са много любопитни...
Обикновено са черно-бели. Изключително стилни са. Детайлите по тях и около тях са изпипани с любов и майсторство до най-малката подробност. Може да различите всеки косъм от косата им или направо да си ушиете тоалет като техния. Често обичат да прескачат в бъдещето, а там вече фантазията не знае граници.
Това са героите от манга комиксите и анимационните филми (аниме). Абсолютна мания в цял свят. И то сред всички възрасти - от деца до баби и дядовци. Но най-вече - сред тийнейджърите. Точно такива герои, но много далече от обичайните схватки между добри и лоши или от любовни приключения между красавици и вампири ще намерите между кориците на новата поредица на "24 часа".
Енциклопедията "Защо" е от 15 тома и ще излиза заедно с вестника всеки вторник. Още от този! Първата част е посветена на всички въпроси, които любознателно детето може да зададе за Космоса. Отговорите са в енциклопедията. А един отговорен родител би отворил, дори тайно, за да се подготви.
Препоръчителната възраст на децата, които ще открият чудния свят на науката с немалката помощ на рисувани герои, е от 6 до 11 години.
Когато жанровете се смесят, резултатът е или нещо като опит да се разбие олио с вода, или пък се получава нов и неочаквано свеж коктейл. Точно това се е случило с манга енциклопедиите. Знанията са поднесени в "опаковка", която да лови окото и вниманието, да заинтересува и заедно с това неусетно на налива знания в преситените детски главички.
Защо манга? Европейският, а и американският стил на комикси не са по-лоши, а да не забравяме, че имаме и българска школа. Ами защото и тук важи правилото ако нещо работи, не го променяй. Енциклопедията "Защо" се купува с огромен успех по цял свят и е доказала своите качества. И българските родители ще се уверят в това, след като научат, че е влязла като незаменим приятел в над 40 млн. семейства.
Темата за манга е необятна. Ентусиасти са отворили портали и сайтове и превеждат на български всяко култово заглавие. Ето какво пише на първа страница на един от тях: "Манга гара... Гарата като място, където неволно се преплитат много животи, съдби и драми. Мястото, където можеш да чуеш много, да намериш близки интереси, да опознаеш много, да се посмееш. Място с характер и живот. Машиниста." Може да намерите включително онлайн уроци по рисуване на манга. А да гледате и четете? Колкото искате.
Все пак що е то манга? Ако се доверим на уикипедията, то манга е японската дума за комикси и карикатури. Означава буквално "нахвърлени рисунки". Създателят (авторът) на манга се нарича мангака. Оригиналите се четат от дясно на ляво. Художниците нямат ограничения в сюжетите. Както ще се уверите от екциклопедия "Защо", науката не прави изключение.
Мангата обикновено се създава в черно-бял цвят, понякога с изключение на кориците и първите няколко страници. Причините за това са няколко: свързано е с традиционната японска живопис, а освен това значително опростява създаването на комикса.
Още от самото зараждане на японската култура съществуват рисунки, наподобяващи по идеи и структура днешните манга комикси.
Археолозите са открили плочи с подобни изображения дори в древни японски гробници. От ХII век в Япония се появяват сатирични рисунки и картини с хумористичен характер. Особено изкусен в този вид изкуство е бил японският художник Хокусай, живял в началото на ХIХ век. След 1868 г. Япония започва развитието на модерната медийна комуникация, включително вестници и списания. В тях за първи път се появява мангата. Но най-значителният напредък в този вид изкуство идва след края на Втората световна война, когато окончателно се формира модерната манга като вид изкуство. Думата "манга" влиза в употреба и започва да се разпространява в края на XVIII в. с публикуването на графични новели.
Съвременната манга води своето начало от един гений - Осаму Тезука. През 1947 г. Тезука взема книгата на Робърт Луис Стивънсън "Островът на съкровищата" за вдъхновение за манга версия на книгата, наречена "Новият Остров на съкровищата". Въпреки мизерните условия след войната творбата веднага става бестселър с тираж 400 000 копия. По това време Тезука е деветнадесетгодишен студент по медицина. В "Новият Остров на съкровищата" има зачатъци на новия синтаксис на мангата и оказва огромно въздействие върху новото поколение манга артисти. Самият Тазука продължил да рисува до своята смърт през 1989 г. Негови са и някои от най-популярните творби в този стил като "Астро момче".
Последвалото войната десетилетие вижда появата на още много манга артисти освен Тезука, което довежда до същинска манга мания. Въпреки това мангата все още се смята за детски жанр. Но тези, които са израснали, четейки манга, открили, че не могат лесно да зарежат навика, след като са достигнали зрелостта. Това било поколението след войната - манга поколението. Заради увлечението си по мангата между хората от това поколение и предишното се образува голяма празнина буквално на социално, културно и философско равнище. С глобализацията мангите все повече се европеизират.
До късните шестдесет години на ХХ век манга поколението стават студенти и модерната манга стига до своя решаващ момент и придобива внушителни размери. По това време хората започват да виждат мангата, която се харесвала на студентите, като вид развлечение и изкуство. Студентското движение с ентусиазъм приема тази новопоявила се медия и по този начин се стига до настоящия вид на японската манга.
Днешната манга включва почти всичко: от книжки с вицове до мелодрама, научна фантастика, литературни произведения като романи до пътеписи и даже упътвания за учебни и дидактични цели.
Мангата се характеризира със силно застъпване на техническото майсторство и оформянето на отделните визуални елементи (вкл. вниманието към детайлите). Манга творбите са с характерен графичен стил и оформление, особено уникален в частта за формите на човешката анатомия, по които силно се различават от европейските комикси. Такива черти на мангата включват по-големи и заоблени очи, голямо разнообразие от физиономии, както и редица графични знаци (често изписвани върху или близо до лицето на персонаж), които изразяват определени емоции. Част от тези знаци, показващи настроение или състояние, наподобяват стилизирани емотикони.
Перспективата, гледната точка, графичното отразяване на действието, светлосенките и други аспекти на японските комикси са оприличавани често като по-разчупени и разнообразни от тези при европейските им събратя. В съвременните комикси е силно застъпена употребата на неологизми. В мрежата съществува и огромна манга енциклопедия, от която може да научите всичко за най-популярните герои, сюжети и стилове.
В енциклопедиите със знака "Защо" се появяват различни герои - гидове в избраните теми. Например в първата това са един професор, придружен от две хлапета и едно извънземно, което е убедено, че да четеш и знаеш, е весело и ЯКООО.
Във втората - посветена на Земята, ще се развихри Пра - едно същество, оцеляло до наши дни от времето на динозаврите и преследвано от Господин Смърт, който на всяка цена иска да го завлече в отвъдното. А пък 180 000-годишният Пра все успява да му се измъкне и да разкаже куп интересни истории на своите приятели - умниците Фред и Стела. И така нататък във всичките 15 тома, в които се разказва още за морета и океани, динозаври, хората, човешкото тяло, животните, птиците, физиката, химията, растенията, климата, за най-интересните изобретения и открития и дори за НЛО и извънземните.
Първата книга във вторник е за Космоса. Излиза с преференциална цена 4,90 лв. За нея ще разкажем повече в утрешния брой.