Стефан Димитров: Да вляза в политиката? Може, но след време

СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Стефан Димитров е един от най-талантливите български композитори. Всяка негова песен се превръща в хит, затова Стефан Димитров лесно пълни зала 1 на НДК. Но не обича да го прави често. Затова пък песните му - "Нека да е лято", "По първи петли", "Ладо ле" и много други, се знаят от малки и големи.

От година Димитров е директор на програма "Христо Ботев" на БНР и за втори път е председател на Академията за българската Евровизия. Медиите са другото му амплоа. Той е бил генерален директор на БНТ, генерален директор на Нова тв, както и член на Съвета за електронни медии.

Никога не е крил политическите си пристрастия - и той, и жена му Богдана Карадочева са убедени демократи. Тази есен обаче Димитров отказа да бъде кандидат за вицепрезидент на СДС.

- Г-н Димитров, вие сте председател на академията, която подбира българските песни за Евровизия, но сте и композитор. Защо не напишете песен за този конкурс?

- Не се изкушавам да се доказвам чрез такъв конкурс. Дори не ми е минавало през ум да пиша песен за Евровизия. Може би е от годините, но не мисля, че мястото ми е там. Не си представям да седна да правя една елементарна песен с 2 акорда. Иска ми се хората обаче да разберат, че Евровизията е сравнима с европейското по футбол и дори самото участие на нашите изпълнители е успех.

- Ще имаме ли хубава песен на конкурса догодина? Какви са впечатленията ви след първите кръгове на Евровизия?

- Отначало бях песимист, защото на първото прослушване песните ми се сториха еднообразни. На второто, когато кандидатите пяха на живо, си промених мнението и смятам, че тази година песните са по-силни. Затова си мисля, че имаме по-голям шанс нашият представител да стигне финала на конкурса в Баку. Но всички знаем, че за съжаление на това европейско състезание се гласува лобистки.

- Някои специалисти разсъждаваха, че през последните 2 години изпълнителите ни се представиха отлично, но песните бяха слаби. Така ли е?

- За Миро не мога да коментирам. Тогава не бях в журито и регламентът бе друг, но за Поли Генова не съм съгласен, че е била слаба. За мен това бе една от хубавите песни на последната Евровизия. Поли се представи страхотно. Имаше силно сценично присъствие.

- Има ли формула за печеливша песен на този конкурс?

- През последните години се налагаше стереотип на печелившата песен на Евровизия. Побеждаваха някакви формации с рога, копита, с тролове, изобщо странни съчетания. На това нещо сложи край сръбската певица Мария Шерифова с една много силна балада през 2007 г. и сякаш разчупи стереотипа на конкурса. Според мен най-малко внимание в Евровизия се обръщаше на музиката. Залагаше се на много други неща, едно от които е сценичната реализация - атракцията.

- Има ли някакво нагаждане на авторите към особеностите на Евровизия, когато пишат песен за този конкурс?

- Имаше такова нещо с етноелементите преди години, които започнаха с Дана Интернешънъл (1998 г.) и с гръцката певица Елена Папаризу (2005). В това няма нищо лошо. Така си по-разпознаваем. Само че трябва да е направено с много вкус , както бе с нашите Елица и Стунджи. За мен е важно да слушаме по-хубава музика на Евровизия и песните от този конкурс да стават европейски и световни хитове. Да припомним, че легендарната АББА тръгна от Евровизия преди доста години, както и много други известни изпълнители. Неприятно е ограничението, че всичко трябва да се направи само за 3 мин, но такъв е регламентът.

- На какъв език е добре да се пее там?

- Спорно е, макар че това решава изпълнителят. Английският вече се е наложил. Спомням си, че дори представителката на Германия пя на английски, а немският език е доста по-популярен от нашия.

- Кои са нашите фаворити за Баку?

- Откроиха се няколко песни, но най-хубавото е, че има млади изпълнители, много енергични, които се представиха чудесно.

- Не е ли изненада, че академията класира на първо място неизвестната тийнейджърска формация от Добрич - New 5?

- Представиха се много добре, с което ни изненадаха. Първо изпратиха песента на български с един помпозен текст. После обаче я представиха на английски и им се получи. Пяха много добре и затова са първи. Явно някой ги е посъветвал да направят тази промяна. Нищо обаче не е ясно още, защото има полуфинал и финал. Аз ще съм доволен, ако оценката на академията и публиката съвпадне, както се получи с Поли Генова.

- Кои са с по-голям шанс за Евровизия - младите или по-опитните изпълнители?

- Аз не деля артистите по този показател, но моето мнение е, че Евровизия е конкурс за по-млади изпълнители. Регламентът позволява да се яви всеки и хората в Европа да изберат коя да е песен №1, но като че ли всички искат да чуят и видят някоя непозната група или млад изпълнител. Все пак трудно мога да си представя, че Барбра Стрейзънд например би се явила на такъв конкурс.

- Кои награди в кариерата ви са най-ценните? Участвали ли сте в паралелния конкурс по соцвремето - Интервизия?

- Имам няколко награди от “Златният Орфей”, но никога не взех голямата. През 1976-а получихме първа за "Ладо ле" с “Тоника”, макар че бе най-добрата песен. Тогава не бе присъден “Златен Орфей”. И досега се чудя на журито, но нямам отговор. Сред призовете, които помня, е същото отличие за "Заради очите ти си струва" с “Домино”, както и с Васил Найденов за "По първи петли".

Помня и втората награда за "Нека да е лято". Доволен съм, че хората ги знаят и досега, защото е по-неприятно да имаш награда за песен, която никой не помни.

Наистина не се сещам дали моя песен е участвала на Интервизия. Зная, че пак с “По първи петли” имаме награда на братските радиостанции ОИРТ.

- Къде сте виждали петли, за да напишете този хит, като сте израснали на софийския булевард “Витоша”? Има ли история тази песен?

- Не съм виждал, но питайте Мишо Белчев за текста, и той едва ли е виждал петли. Песента има интересна история, но може би ще я разкажа друг път.

- В криза ли е поп музиката?

- Сега младите имат много информация и свобода и могат да правят всичко. Те обаче трябва да имат и отговорността да напишат нещо свое. В стремежа си да са авангардни младите често забравят, че една песен трябва де се запее от хората.

Но не мисля, че поп музиката е в криза. Вижте колко много формации се представиха на Евровизия. Някои от песните на съвременните ни автори са на европейско ниво.

- По-трудно ли е на сегашните музиканти? По ваше време имаше “Балкантон” да се грижи за всичко.

- Не мога да сравнявам нещата, но и тогава пазарът за музика бе малък. Най-много се дразня, че когато се появи нова песен или компактдиск, повечето хора си ги свалят от интернет. Защо? Ако харесват тези песни или изпълнители, какво пречи да дадат 5-7 лева и да ги купят - това е интелектуален продукт, направен с много труд и усилие.

- Вие на кого се възхищавате все още?

- От световните певци - на Стиви Уондър и Принс, но харесвам и Том Джоунс с песни отпреди 30 г. Скоро бях на неговия концерт. Пол Анка също ме изненада. Неговото шоу в София бе голям подарък за българската публика, но си казах: защо не дойде преди 30 години, когато бе на върха на славата си? Все пак и сега хората много се радваха и цялата зала пееше хитовете му, което ме кара да мисля, че наистина има вечна музика.

- Затова ли често чуваме оправдания, че трудно се прави хит, защото всичко е написано?

- Много неща са написани в различните стилове, но винаги има място за един ярък творец. Ако всичкое цветно около него, той ще блести дори с това, че е черно-бял, и ще намери своята пътека и място.

Музиката е дарба, която Господ слага в ума или в ръцете - оценката за стойностните песни идва по-късно, затова не можем да отличим сегашното поколение музиканти. Вероятно времето ще го направи. Убеден съм, чеедин ден и нашата музика ще влезе в Европа.

Има нещо друго, което при нас още го няма - силните продуценти. Когато бях в САЩ, видях как се прави. На няколко мастити продуценти им се предлагат песни. Те решават какво да купят, както и как да се преработи някое парче. Ако те го одобрят, за 1 месец може да станеш милионер с музика. Тук още не е така, но смятам, че и това ще се случи. Явно това е изпитаният модел да се прави музикален бизнес.

- Защо има бум на завръщането на многостари муцуни, които уж се бяха отказали?

- Много трудно се отказва човек от сцената и “старите муцуни” също си имат своите фенове. Всеки остарява с публиката си.

Аз направих само един концерт, но ако събера сили, ще направя още един може би след 2-3 г. Трябва ми време за това, което съм замислил. Искам да направя нов прочит на най-добрите си песни, но в симфонична сюита. Мащабно е и дано успея.

- Пишете ли песни сега?

- Последно направих албум с детски песни "Ние, котетата" с формацията "Бон-бон" по стихове на Гери Сотирова. Станаха чудесни.

- А книги?

- Преди година издадох “Мъжът на 60 - интимно”. Понякога пиша и други книжки, които са само за приятели. Тях не ги издавам.

- Не е ли скучен музикалният живот в момента?

- Аз имам идея за нещо по-различно, каквото скоро не е правено - мюзикъл. Още го обмислям, но сценарият ще е за края на враждата и обединението между естрадата и попфолка.

- Работите ли по нещо ново с Богдана Карадочева?

- Работим по нови песни, но ще са с по-философски текстове. Не зная кога ще са готови. Процесът е по-бавен, защото искаме да са перфектни.

- Тя е и много добър кулинар. Какво обичате да ви готви?

- Обичам различни неща. Предпочитам домашните ястия като мусака и пълнени чушки. Все пак свинско със зеле си остава класика. Много е вкусно.

- Как си почивате?

- С дистанционното пред телевизора. Иначе любимото ми място за почивка е на море.

- От известно време сте шеф на програма “Христо Ботев”. Как се развива тя?

- За мен това е културната програма на България.

Програма “Христо Ботев” е интелигентният избор. Като си пуснете радиото и тръгнете на път, по “Христо Ботев” ще чуете разнообразна и хубава музика. Ще научите много за различни хора и събития. Повярвайте ми, няма да сте сами в колата.

- Отказахте да се включите директно в политиката, като не се съгласихте да отидете на избори като вицепрезидент. Сърдят ли ви се от СДС?

- Не ми се сърдят. Сам прецених, че не ми е мястото и времето да се занимавам с това. Поне засега. Може един ден да се впусна в политиката, но засега е по-удачно да не участвам. Така реших и смятам, че не сбърках.

- Ходите ли на мачовете на любимия ви “Левски”?

- Вече не стъпвам на стадиона. Ясно е защо. Отборите, не само “Левски”, са много слаби и няма какво да гледаме.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 1

Сортирай по:

0
"Песента има интересна история, но може би ще я разкажа друг път." даа, наистина! първият вариант беше записан от "тоника" (без "св") и беше страхотен! гого, ева, сия и иван. обаче след виетнамската история групата беше разпиляна, а готовият, записан албум - иззет и спрян. тогава васко записа новият вариант на "по първи петли". много силна песен, а васил е най-големият - естествено - стана хит и така си остана. не знам дали някъде има следи от този инкриминиран албум - много добър беше...

Добави коментар

Добави коментар

Димитър Митовски: Всеки, работил за нашата компания, ще получи възнаграждението си

- Г-н Митовски, актьори, участвали във ваши тв продукции, оператори и други хора от техническия екип се оплакват, че от няколко месеца не са получавали заплати. Защо? Вашата компания пред фалит ли е,

Валери Петров през 2010 г.: Дишаме атмосфера на духовен срив

- Г-н Петров, има ли произведение, което не бихте написали, което смятате за “грешка”? - Има, разбира се, и то не малко. Колкото пъти съм се вслушвал в неодобренията на т. нар.

Велизар Шаламанов: Изготвихме визията "България в НАТО 2020" с МВнР и всички спецслужби

- Г-н Шаламанов, кой е авторът на визията “България в НАТО 2020”, която готвите за срещата на върха на пакта в Уелс, и която предизвика бурни реакции? - Това е експертен документ. Над него работиха

Андреа Бочели: София е магически град! С удоволствие ще се върна през 2019 г.!

Mаестро Бочели, почитатели на музиката ви очакват с нетърпение на концерта в София. Казвате, че “има толкова хубава класическа музика, която се възприема лесно от широката публика, и толкова хубава

  • Потьомкинска демокрация

    Хората си мислят, че като отидат на избори, със своя глас ще решат кой да стане депутат. Всъщност повечето имена на новите депутати са предварително ясни, защото партийните централи си подредиха листите със сигурните победители и така по сегашната избирателна система те де факто ги назначиха в следващия парламент. Този начин на “избиране” на деп
  • За какво е виновен Шаламанов?

    ВЪТРЕШЕН ГЛАС За какво е виновен Шаламанов? Затова, че формулира гласно и от името на овластена институция една истина, която е известна на всички.Москва изнудва България с грижливо охранявания руски енергиен монопол, получава свръхпечалби от десетки милиарди през последните 20 години и заделя част от тях за масирано корумпиране на българските