През 2014 г. трябва да приключи строителството на отсечката на метрото "Младост" - летище София. Това каза Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен" ЕАД, който заедно с главния архитект на столицата Петър Диков присъства на пресконференция.
„Вече са в процес процедурите. Тази отсечка е от 5 километра и е продължението на първата линия от метрото. Тя ще е от „Младост" , ще преминава през „Дружба" и ще стига до летище София", уточни Братоев. Спирките са „Дружба", „Искърско шосе", след това има една в производствената зона, където се предвиждат и инкубатори и последната е летището. Вследствие на тази отсечка, се очаква трафикът в столицата да спадне с около 6 процента.
„С тази отсечка влиянието на трафика ще е сравнително по-малко с няколко процента, защото тя е крайна отсечка. Целта й е, че връзва летището, връзва железопътната линия. Със строителството на метрото, ще се направи жп гара на пресичането на „Искърско шосе" с жп линията, така че това е хубавото, че ще има и гара, която ще се построи по този проект. От „Младост" до летище София ще се стига за 5 минути, според Братоев.
На въпрос колко ще струва изграждането на тази отсечка, той каза: "Все още има тръжна процедура. Има я прогнозната цена, но тя е съвсем различна, тя е за анализите, които се правят, а иначе - около 110 милиона евро", допълни Стоян Братоев. В крайната цена влизат допълнителни неща, които не са елемент на тази прогнозна цена. Трябва да приключи август. Април ще бъде готова първата фаза от участъка „Младост" - летище София. „Младост 1" - „Младост 3" - „Цариградско шосе" ще бъде пуснат през май следващата година.
Днес стана ясно още, че български и британски архитекти си поделят първото място в конкурса за проект на метростанция 20 от Софийското метро. Това съобщи главният архитект на София Петър Диков, който отвори офертите на наградените трима участници в тайния конкурс.
Метростанция 20 до ж. к. „Дружба" 2 вероятно ще бъде изпълнена по един от двата спечелили проекта.
В първия такъв таен конкурс у нас са се включили 130 участници от над 20 страни, обясни още Диков. Международното жури, председателствано от него, е определило трите най-добри проекта, без да знае кои са авторите им. След двудневни заседания, журито е решило да бъдат дадени две първи награди с премия от 8000 лв. За второто място премията е 4000 лв. Това каза още Диков и отвори офертите с имената на победителите. Арх. Диков каза, че на второ място е поставен проект 7 с ръководител на екипа Ки Чу Ли - Южна Корея. Българският проект победител, който е с номер 88, е от Пловдив и е с ръководител на екипа Александър Шинолов. Британският проект е с номер 16 и е на британската компания „Ата".
Журито предлага доработване и конкретни препоръки за двата проекта. В този на българския архитект е пропуснато осигуряване на достъп на хора в неравностойно положение до вестибюла на метрото. За британския проект препоръките са да се опрости малко конструкцията с оглед на по-разумно изпълнение като цена, каза главният архитект на София. Сред предложенията за промени е да се премахне предвижданата пластика, която според Диков наподобява на паметника "1300 г. България" пред НДК.
На 31 декември срещу 1 януари ще има метро през цялата новогодишна нощ. Мотрисите ще се движат през 20 минути от 01:00 часа нататък, а дотогава ще бъдат по обичайния си график.