Читателите: Лошо образование = слаби зрелостници

Зрелостници получават изпитните материали за матурата по български език през 2009 г.

Нови програми и учебници и мотивирани учители можело да подобрят ситуацията

Kакво показват резултатите от матурите за равнището на средното ни образование? Добро ли е то? Какво трябва да се промени?

Тези въпроси обсъждахме с читателите през изтеклата седмица в поредното издание на рубриката "Референдум". Преди да им дадем думата за коментари, ето малко факти.

Тазгодишният випуск e с най-лоши резултати на матурата по български, откакто зрелостните изпити станаха задължителни преди 5 г. Средната оценка е 4.18. Най много ученици - 35%, са изкарали "добър", 28,5% са с "много добър", а 21.4% - почти всеки пети, е минал на косъм с тройка. 3336 младежи обаче не са могли да вържат и толкова, а са получили двойки. Отличните оценки са 181 на випуск от 60 700 души.

"Резултатите не означават, че учениците са по-неграмотни. Задачите проверяват в по-голяма дълбочина проверяваните компетентности", каза Евгения Костадинова от МОМН. Оценките по природни науки и чужди езици, които могат да се изберат като втора задължителна матура, обаче са по-добри от миналата година.

Най-добри са резултатите на учениците от София-град, Кърджали и Софийска област, най-слаби - в Разград, Търговище и Шумен. Както всяка година, откакто има матури, така и тази най-високо в класацията застават едни и същи училища, смятани от родителите за елитни.

"Матурите и равнището на средното ни образование показват, че Голямата Промяна е постигната. Вече сме напълно готови за обслужващ персонал в Европа", написа читател с псевдоним йордан67.

"Никой няма интерес да промени нещо в системата. С матурите само се заблуждава обществото, че дават обективна оценка на училищата и учителите, понеже се водят външно оценяване. Дори и да е така, какво от това, като никой не ги взема на сериозно. Ако беше така, щеше да има стремеж да се повиши равнището на преподаване в училище. А такова нещо няма! Учителите си изпяват урока, учениците се правят, че учат. Тези деца, които имат някакви амбиции, ходят на частни уроци и за матура.

Тоест матурите не премахнаха бизнеса с частните уроци, а напротив - откриха на гимназиалните учители още едно поле, в което да припечелват. Уж че уроците за кандидат-студенти не им стигаха. Властта няма интерес да затвори кранчето на частните уроци, защото не иска гневни учители на площадите. Родителите също - ако тази писта бъде закрита, децата им ще останат само с посредствената подготовка в гимназията, която не стига за никой ВУЗ. За да не се вдига качеството на обучение в гимназиите, проблем е и инерцията - защо да разбутваме системата, като и така си работи. Обратното означава, първо, нови програми, т.е. нова философия за средното образование. Държавата досега не е дала смислен отговор на въпроса какви цели иска да постигне чрез него, няма стратегическа визия. Второ, нови учебници - там обаче трябва да се влезе в конфронтация със силното лоби на авторите и издателите на учебници. Трето - модерно мислещи учители, което трудно ще се постигне при средна възраст на съсловието над 50 г." Мнението е на Петър Георгиев от Пловдив.

А ето какво казва зрелостник, завършил столично училище, което винаги се класира сред топ 5 по резултати от матурите: "Матурата в никакъв случай не трябва да е елементарна, а такава, че отличната оценка да се изкарва трудно. Сигурно това не е най-съвършената система за проверка на знанията, които ти дават право да получиш диплома за средно образование. Но по-добра очевидно не е измислена. Според мен достойнството на матурата е в това, че поставя учениците при равни условия. За да изкарам шестица по български за годината, аз влагам много повече усилия от мой връстник, който учи в средностатистическо училище в малък град. Така е, защото преподавателите ни са различно взискателни. Но и аз, и момчето от Каспичан завършваме годината с шест. Пред вузовете, които гледат общия успех от дипломата, нашите две шестици тежат еднакво. Но зад тях не стоят еднакви знания. Истината може да лъсне само на матурата, и то, ако е трудна. Аз ще изкарам по-висока бележка, защото съм по-подготвен. И това ще ми даде предимство в тези наши вузове, които приемат с оценка от матурата."

Нели Димитрова от Бургас казва: "Другото име на матурите е зрелостни изпити. Но те не проверяват никой аспект от евентуално постигнатата зрелост - нито дали можеш да мислиш критично и самостоятелно, нито дали имаш някаква подготовка да се справяш сам с живота. Такива умения повечето от нас, зрелостниците, нямаме. И е така, понеже в учебната програма не са заложени такива цели. Тя е насочена само към това да ни натика в главите някакви теоретични глупости, които нямат никаква връзка с живия живот."

"Резултатите от матурата показват колко ниско е сложена летвата в средното образование. Вържеш ли тройка на матурата, получаваш диплома. По български за заветната тройка стигат само 23 точки (от 100). Да приемем, че тези 100 точки съответстват на 100% от изучавания материал. Излиза, че успешно можеш да изкласиш с под 1/4 от нужните знания. Направо е обидно", пише инж. Василев от Варна.

"Резултатите от матурата не може да са добри при отчайващо общо равнище на средното образование. Замисля ли се някой защо все едни и същи училища са с най-добрите резултати? А защо все едни и същи райони са на опашката? Отговорът на втория въпрос е ясен - там са най-бедните хора", казва Костова от Силистра.

За кого всъщност са матурите?

МАРИЯНА ГЕОРГИЕВА*

*Марияна Георгиева е магистър по психология и педагогика от Великотърновския университет. Повече от 10 г. работи по програми и проекти за професионално развитие на учителите.

От въвеждането на външното оценяване ме вълнува въпросът за кого всъщност са матурите и как трябва да се тълкуват резултатите от тях.

Има няколко хипотези. Матурите са:
1. За МОНМ, за да може да се ориентират в образователното представяне по региони и училища и евентуално да предложат стратегически решения за подобряване на резултатите там, къдато те са ниски. Под стратегически решения нямам предвид редуциране на училищата, показали ниски резулати, а по-скоро решения за педагогически услуги, подкрепа за семействата на изоставащите и застрашените от отпадане ученици, подкрепа и консултиране на управленските екипи за подобряване на учебния процес, както и гъвкави учебни програми.
2. За учителите - като проверка на уменията им да организират и провеждат учебен процес и като възможност да идентифицират свои силни страни и дефицити, които евентуално да развиват. Дали матурите са насърчаващ, или обезкуражаващ фактор за професионалното им развитие, могат да отговорят само те.
3. За родителите - като потребители на образователни услуги и като данъкоплатци - да разберат, че държавата изразходва парите им разумно и в полза на децата им или като компенсация за отделените средства за заплащане на частни уроци и усилията, които полагат за облагодетелстване на жизнените перспективи пред децата си.
4. За учениците - като механизъм за самооценка и оценка на възможностите им, обратна връзка и удовлетворение от положените усилия, ориентир къде са те сред връстниците си и накъде могат да продължат.
5. За местната власт - като механизъм за стратегическо планиране на нивото на местната власт - къде стоят нашите деца спрямо другите общини - как общинската власт може да подкрепи по-качествено образование на местно ниво, кои са приоритетите в общинските стратегии за средното образование.
6. За всички заинтересовани страни - да се огледат спрямо ролите, отговорностите и властта, които имат, и да потърсят онези решения, които ще допринесат за по-качествено образование на децата.

Какво говорят цифрите? Тъй като резултатите от матурите са цифрови, следващото ми чудене е как трябва да бъдат тълкувани цифрите. Някои хипотези.
Дали зад високите оценки стоят:
- мотивирани родители, готови да финансират допълнително образованието на децата си, говорещи уважително за учителите и училището;
- целенасочени, всеотдайни и постоянно търсещи учители, отдадени на професията си;
- мотивирани и целенасочени деца, полагащи усилия да откриват и развиват своите способности;
- читави училищни ръководства, подкрепящи образоватените процеси в поверено им училище ?
Какво стои зад ниските оценки?
- родители в неблагоприятно социално положение, които се грижат за оцеляването на семейството;
- изгубили мотивация и прегорели в професията учители, преподаващи набързо уроците от учебника - без загриженост и връзка с децата, натоварени повече с административни задължения, отколкото с грижа за собственото си професионално развитие.
- затруднени ръководства, поставени пред множество системни трудности да отговорят гъвкаво на потребностите на децата в сложния контекст, в който работят.
- объркани деца, трудно ориентиращи се в изискванията и познанието, с които се срещат в училище?

Няма ясен отговор на всички тези въпроси. Но има ясни индикатори, че проблемите в образователната система се задълбочават и предлаганите механизми, сред които е външното оценяване, не водят до тяхното решаване.

В Ирландия казват, че няма неспособно дете - има негъвкава образователна система. Какво бихме казали за България?

Според данни на Националния статистически институт средногодишно 2-3% от учениците напускат преждевременно образователната система. Особено сериозен е проблемът с високия дял на незаписалите се в училище деца. Нетният коефициент на записване във възрастовите групи 7-10 г. и 11-14 г. почти без прекъсване намалява след 2007 г., за 2011-а той е 80,6%. Тези отрицателни тенденции се потвърждават и от данните от последното преброяване на населението през 2011 г., според които младежите във възрастовата група 20-29 г., които никога не са ходили на училище, са 15 200, незавършилите начално образование са 15 446, тези само с начално образование са 41 873 (4,27%), а основно имат 130 134 младежи, или 13,28%. Като прибавим към тях и децата, които са получили слаби оценки на матурите, се оформя сериозна група българи с неблагоприятна прогноза за живота.

Система, която не дава качествено образование, само допринася за задълбочаване на неравенството на нацията ни спрямо другите нации - неравенство като компетенции, самочувствие и житейски перспективи.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 4

Сортирай по:

0
NENAPRAZNO AMUJITE - KOMSHIITE-TURTSITE,OTKAZAHA DA PRIZNAVAT BULGARSKITE DIPLOMI I IMA ZASHTO !

6
В училищата работят неграмотни учители. Това е плодът, който тепърва ще се бере от промените които напарви Даниел Вълчев - делегираните бюджети и развързване ръцете на директорите, които в повечето случаи са политически лица или назначенията им са такива. В стремежа си директорът да се обвърже не със знаещи учители, а с такива, които ще му прикриват далаверите, много можещи учители бяха уволнени. На тяхно място идват хора завършили редагогика, защото трябва нещо да завършат без ад имат учителско призвание.

1
Не трябва да има матури,а изпит в у-то където ще кандидатстваш-говоря за 7 клас,защото не може дете да не знае таблицата за умножение,през годината да изкарва едвам 3,и изведнъж на матурата-5,защото е преписала от дете което знае.Според мен,трябва да се гледа успеха през цялата година ,матурите не дават ясна представа за знанията на децата.

41
Uchitelite mogat da badat po-motivirani ako zaplatata im stane pone 1200 lv chisto! Onzi den vidiax fisha ot zaplatata na moi priatel ot provinciata ,uchitel s 10 g staj,mlad chovek na 36 g.,kato uchitel vzima chisto 450 lv???Kakva darjava sme nie?Kade v Evropa ima takava zaplata za vishist? E kak s takiva zaplati shte iskame decata ni da znaiat i mogat.Tova e spasenieto- uchitelite i lekarite triabva da sa nai-plateni.

Добави коментар

Добави коментар

Пълното изказване на Плевнелиев след срещата с политическите партии

Добър ден и добре дошли. Свиках днешните разговори с идеята да поставим началото на 43-то Народно събрание в дух на диалог, на зачитане на различните мнения,

Синът на президента

Както често се случва, ще започна с брадат виц от времето на развития социализъм. На 7 септември 1986 г. в НДК върви тържествено събрание, посветено на 75-ия рожден ден на другаря Тодор Живков.

Как затворниците биха дори Тато по изборна активност

Ако правосъдието в България беше наистина ефективно, през октомври 2014 г. щяхме да имаме наистина стабилно правителство и още по-стабилна държава в следващите месеци и години.

Медии към ЦИК: Ще спазим закона в изборния ден, но той е несправедлив

Всяка от големите телевизии, радиа, сайтове и вестници ще реши как в изборния ден да информира своите зрители, слушатели и читатели за данните от социологическите изследвания.

Монтираха купол без одобрението на митрополията

Изявление на Ловчанска света митрополия по повод монтирането на метална конструкция и купол върху основите на базиликата в крепостта Хисаря, Ловеч. На 24 септември тази година съвсем неочаквано за

Извинявам се заради тези, които не дебнат с камъни

Мислех днес нищо да не пиша. Но едно-две нещица ме провокираха. Затова само ще напомня библейското: “Който от вас е безгрешен, нека пръв хвърли камък.

Цацаров: Политици си правят имидж с КТБ и прокуратурата

Идват избори и всеки се упражнява, за да си създаде предизборен и следизборен имидж на тема прокуратура и съдебна система. Това заяви обвинител номер едно в Пловдив,

  • Каква пенсия, цял живот ще се работи

    Многотомната история с пенсионната реформа по български продължава - сега предлагат и мъже, и жени да излизат в пенсия на 65 години.  А само допреди петнайсетина години българките вземаха пенсии на 55 г. Ако се върви по пътя на новите предложения, логично е по тази схема да се предвиди, че някъде след 15-20 г.
  • Отсъстващите народни представители

    ПРЕКАЛЯВА се с осмиването на новата депутатка Анна Баракова. Не че не е смешна, просто присъствието й в българската политика носи много по-голям смисъл от гаврите с “по междудругото” или “не е русо, а пипиляво”. Ако поседнеш в кафене на "Витошка" за половин час, не повече, край теб ще минат толкова клонинги на същата тази Баракова,