На 14 юли 2012 г. светът на изкуството отбелязва 150 години от рождението на един от най-великите художници на ХХ век - Густав Климт . По този повод и Google посвещава логото си на твореца.
Густав Климт е сред създателите на виенския сецесион. Отхвърляйки утвърдените стилове в изкуството, той търси опростяване на елементите и геометричен дизайн. В стремежа си да изведат австрийското изкуство на международна сцена Климт и съмишлениците му получават подкрепа от владетелската династия на Хабсбургите. Император Франц Йозеф им подсигурява държавни поръчки. Затова и много от работите на Климт са останали във Виена и по повод 150-годишния му юбилей могат да се видят навсякъде: поне пет големи музея канят посетители със заглавие "Густав Климт".
Със синя одежда като хипи гуру, остра брада, къдрици, силни плещи и вечно пълно с голи модели ателие художникът бил пример за архаична еротика за съвременниците си. Една от богатите дами, позирали му за портрет, признава, че имал незабравимо за нея животинско излъчване, докато я рисувал.
В периода от 1892 до 1911 г. Климт има ателие на "Йозефщетерщрасе", а през няколко къщи живеел моделът Мици Цимерман, майка на двамата му синове. Днес наблизо живее австрийският президент Хайнц Фишер. После Климт се мести на "Фелдмюлгасе", където остава до смъртта си през 1918 г. И в двата случая ателието му е и силно лично пространство.
Още докато Климт е жив, се носели легенди за броя на голите модели в ателието му, наричано още "забранена градина". Художникът се наслаждавал на прелестите на модели, актриси, танцьорки, леки жени. Преживяното запечатвал на белия лист. Свидетелство за това са близо 4000 рисунки, които той оставя редом с около 230 картини.
Най-важната жена в живота на Климт е Емили Фльоге. От 1904 до 1938 г. заедно със сестрите си Паулине и Хелене тя е собственичка на модния салон "Сестри Фльоге" в центъра на Виена. Там работели до 80 шивачки. Самата Емили била автор на шапки, облекла и бански костюми. Заедно с Климт заможната дама прекарва летата от 1900 до 1916-а до алпийското езеро Атерзее, където той създава своите пейзажи. Общо 54, те са в по-малък формат в сравнение с портретите му.
Фльоге остава до Климт до края на живота му. Тя е негова муза, изповедник и му помага в търсенето на модели и клиентки.
Кои от тях са делили леглото му - не е известно.
Климт признава бащинството на трима синове, а след смъртта му става ясно, че вероятно художникът има 14 деца.
95 на сто от творбите му са посветени на жените, а след 1897-а на платната му почти не може да се види представител на силния пол. Климт прави исторически, алегорични, митологични, еротични и класически портрети, издавайки високия социален статут на моделите си. Портрети поръчват предимно богати евреи. Сред тях са Карл Витгенщайн, наричан "австрийския Круп", и търговецът на захар Фердинанд Блох-Бауер. Последният имал пет работи на Климт, конфискувани от нацистите през 1941 г. След дългогодишни съдебни битки наследницата на семейство Блох-Бауер - Мария Алтман, установила се в САЩ, успява да си върне петте безценни платна. Две от тях са портрети на леля Аделе.
Освен женски портрети Климт е имал и много поръчки за оформление на обществени сгради. С една от тях е свързан най-големият арт скандал в историята на австрийската империя. През 1894-та художникът е натоварен със задачата да изрисува Тържествената зала на Виенския университет. Когато поръчката е завършена, академичната общност в австрийската столица настоява незабавно да се заличат рисунките на Климт. Но голите фигури на тавана остават и днес са неделима част от аулата на университета. Там се водят научни дискусии като тази с тема "Външният дълг", на която на 24 май участва вицепремиерът Симеон Дянков, и се раздават дипломи. Всъщност много българи са взели свидетелствата си под голите тела на Густав Климт.
Обиден на критиците си заради тавана на Тържествената зала, Климт намалява комуникацията със света и се затваря в ателието си.
Той се отдава на двете си любими групи същества - жените и котките.
Изпод четката му продължават да излизат прегръщащи се еднополови или разнополови двойки, голи, бременни. Климт интегрира успешно златото в картините си - техника, ползвана още от византийските майстори.
Музеят за история на изкуството, който през 1890-1891 г. ангажира тогава 28-годишния Климт да изрисува част от стълбището му, е построил т. нар. мост на Климт. Посетителите могат да се настанят на 12 м височина над парадното стълбище и да погледнат в очите голата египтянка и другите фигури на Климт.
Музеят "Леополд" пък представя "Климт лично", добавяйки нов щрих към портрета на художника. По няколко пъти на ден той пишел писма или картички на Емили Фльоге и на любовницата си Мици Цимерман. Климт е използвал хартиения епистоларен инструмент така, както днес се ползват есемес и имейл. Запазени са към 400 писма и картички. Ето какво споделя той на Емили Фльоге от Париж през 1909 г.: "И съзнанието, и стомахът ми си пожелават да се прибирам. И ме предупреждават. Сърдечно, Густав."
През юбилейната година на Климт (KLIMT 2012) в австрийската столица Виена показват толкова много произведения на живописеца, колкото никога досега.