Банката влезе в компютъра и мобилния ни телефон. Вместо финансовата институция да открива нови офиси, прави един, но виртуален. От него хората сами се обслужват, и то напълно безплатно. Най-вече що се отнася до справки по сметки и осъществяване на преводи.
Това става с помощта на т.нар. онлайн банкиране, каквото предлагат все повече банки. Клиентите им също нарастват непрекъснато. Напоследък някои дори пуснаха платформи за мобилно банкиране през GSM-a.
Удобството е първият фактор за успешното развитие на електронното банкиране. Дори в 2 ч през нощта или докато сте на плажа, може да си свършите работата. Денонощно имате достъп до парите си. Може да плащате сметки или да погасявате кредити от всяко кътче на страната или на света. Не е нужно за всяка справка по сметките или нужда от банков превод да търсите клон и да се съобразявате с работното му време.
Единственото условие е да имате достъп до интернет. Самата процедура по използване на онлайн банкирането също е опростена. Не са нужни особени умения, за да се справите.
Обикновено достъпът до платформата става през сайта на съответната банка. Регистрацията може да се направи в офис на банка или онлайн.
Ако се прави в интернет, клиентът влиза в сайта на банката, в раздела за онлайн банкиране и попълва формуляр с личните си данни. Когато получи потвърждение от банката, трябва да посети неин офис, където срещу лична карта да си вземе потребителското име и паролата за ползване на услугата.
В случай че регистрацията става в офис, на място се попълва искане за това. Веднага получавате персонален плик с име и парола. Обикновено достъпът се осигурява до ден-два.
Най-общо банкирането е от два типа.
Пасивното е, когато можете да правите само справки по сметките си - разплащателни, дебитни, кредитни карти, депозити. Виждате наличностите и движенията по тях.
Активното е, когато извършвате и банкови преводи. Първият тип крие по-малко рискове, но е и по-нефункционален за разлика от втория тип.
Активно онлайн банкиране се стартира, след като се осигури защита на преводите. Клиентът обикновено има възможност да избира от няколко начина за потвърждение на плащането. Прави го в офис на банката.
Единият е чрез т. нар. токен устройство (хардуерно електронно кодиращо устройство). То се купува от банката срещу еднократна такса, която е не повече от 20 лв.
Устройството дава допълнителна сигурност при операции в интернет. То генерира еднократно валидни кодове за потвърждаване на транзакциите, без които не могат да се извършат. За да го използва, потребителят трябва да въведе своя персонален пинкод.
Токенът не изисква инсталация на компютъра или други специални настройки.
Вторият начин за потвърждение на плащанията е чрез SMS. Банката изпраща съобщение на мобилния телефон на клиента, в което има еднократно валиден код за авторизация. Без да бъде въведен, не може да се извърши транзакцията. Предварително клиентът е предоставил номера на мобилния си телефон на банката.
Така дори и данните с потребителското име и паролата за онлайн банкирането да бъдат откраднати, престъпниците не могат да източат сметките, защото ще трябва да се снабдят физически с мобилния телефон на потърпевшия.
Третият начин за сигурно разплащане в интернет е с използването на универсален електронен подпис. Основен издател на такъв подпис е "Борика Банксервиз".
При някои банки преводът между две сметки на клиента се извършва свободно, без да се задействат механизмите за авторизация. Мотивът е, че тогава няма риск от измама.
Възможността за превод между собствените сметки на клиента също е сред удобствата. Така от картова или разплащателна сметка той може да си погасява кредитната карта или заема за потребление или дом. Спестява си разкарването до офис и съобразяването с работното му време.
Освен това при преводите към сметки на трети лица може да си създадете образци и бързо и лесно да извършвате всеки следващ, без да е нужно наново въвеждане на данните.
Голям плюс е, че таксите, които се събират за банковите операции, са по-ниски при онлайн банкирането, отколкото ако посетите офис.
Пасивното банкиране пък е подходящо за хора, които не извършват плащания, а само искат да следят парите си. По този начин те също може да се пазят от измами. Например могат да проверяват състоянието на сметките си всекидневно особено ако няма друг механизъм за това, като например SMS известяване.
Освен това могат да проследяват движението на парите si. Ако имат съмнение, че някоя транзакция не е отчетена правилно, могат да направят сравнение онлайн. Чак при разминаване или други нередности може да търсят съдействие от банката.
Онлайн банкирането е полезно също така и с информативна цел. С профила си на платформата може да следите новостите в продуктите, които банката предлага, промените в тарифата й и в общите й условия по кредитите и т.н.
Почти всяка банка е разработила демоверсия на интернет банкирането си. Така може да пробвате да работите с него, преди да сте го стартирали.
10 съвета за безопасно сърфиране
1. Веднага след първоначалната регистрация сменете потребителското име и паролаta, които сте получили от банката.
2. За по-голяма сигурност променяйте pinкода си веднъж месечно. Избирайте по-сложни комбинации от букви (малки и главни) и цифри.
3. Запомнете потребителското си име и паролата. Никога не ги записвайте. Недейте да ги запаметявате и в браузъра си. Когато приключите работа, задължително натиснете бутона "Изход".
4. Винаги проверявайте дали уебстраницата, която отваряте за достъп до онлайн банкирането, е автентична. Адресът й трябва да започва с https://, което е знак за защитена страница. Освен това има специална опция, с която още по-сигурно може да се провери автентичността. При съмнение не въвеждайте персоналните си данни.
5. Не ползвайте онлайн банкирането си от интернет клубове и дори от служебния си компютър.
6. Задължително трябва да имате антивирусна програма на компютъра, от който банкирате.
7. Добре е както антивирусния софтуер, така и операционната система да са обновени до актуални версии. Обновявайте ги от актуалните сайтове на производителите.
8. Ако пък получите съобщение по имейла с покана да изпратите обратно данните си като име, пароли, валидност на карти и т.н., не го правете. Никога не следвайте и линковете към интернет сайтове на обслужващата банка, които сте получили като имейл. обикновено ви приканват в отворилия се сайт да въвеждате лична информация, данни за карти, пароли, не го правете. Това е сигурен опит за измама.
9. Банките не изпращат такива съобщения. Те не разменят този тип информация по електронната поща. Това са т.нар. фишинг атаки.
10. При такива случаи, както и при всякакви съмнения за опит за измама, веднага се свържете с банката и докладвайте за тях.