Шефът на столичното метро пишел стихове като ученик и мечтаел да стане журналист. Днес стотиците хиляди софиянци, които всеки ден пътуват с подземните влакчета, трябва да са доволни, че навремето учителят по математика заключил Стоян Братоев в класната стая, докато не обещае, че ще се откаже от журналистиката.
"Опитвах се да пиша стихове. Дори местен вестник беше публикувал две мои стихотворения. Исках да съм журналист. Ако не беше учителят ми по математика, щях да съм ви колега. Бях в математическа паралелка в гимназията в Луковит и отличник на випуска. Затова той много държеше да запиша техническа специалност", спомня си Братоев.
На 17 септември - празника на София, той стана почетен гражданин на столицата заради заслугите му за строителството на метрото и пускането на втората линия. За званието го предложи лично кметът на София Йорданка Фандъкова в края на август при пускането на новия лъч. Тогава премиерът Бойко Борисов изтъкна, че докато бил кмет на столицата, общински съветници го убеждавали да смени шефа на метрото, но не го направил. Сега заръча на Братоев да се стяга, защото има да строи и трета линия.
За отличието 58-годишният инженер, който е роден в търговищкото с. Пресиян, казва, че го приема като признание, но не лично, а за целия екип, строил метрото.
"Когато Борисов дойде в общината, наистина имаше мераци от различни страни да бъда сменен. Той обаче изчака. Наблюдаваше ме известно време как работя и един ден ми каза: "Стягай се и работи", разказва Братоев.
За сегашния кмет на София Йорданка Фандъкова пък смята, че е пишкин жена, която работи с хватка и мерак и търси решение на всеки проблем, а не отбива номера. Категоричен е, че без нея, общинските съветници и премиера подземните железници нямаше да се развиват така скоростно.
Братоев избира метрото през 1974 г. "Бях в казармата и вече бях приет във ВИАС. Общината обаче пусна обява, че ще финансира подготовката на 4-ма специалисти за строителството на метрото. Кандидатствах и ме приеха", обяснява той. Така през 1979 г. завършва "Тунели и метрополитени" и започва да работи по първите обекти. От 20 г. пък е шеф на подземните влакчета.
Покрай метрото среща и бъдещата си съпруга Роза. Братоев бил млад инженер и заради строителството спрели водата на "Люлин". Видял я да носи вода и решил, че не може толкова хубаво момиче да мъкне кофите. Така само за ден била готова временната връзка и водоподаването на квартала възстановено. Братоев се запознал с Роза и през 1980 г. се оженили. Заедно са от 32 г. и той е категоричен, че й трябва само поглед, за да разбере дали се прибира ядосан, или доволен.
Има две дъщери - Розинка и Боряна. Голямата - Розинка, е завършила международни икономически отношения и работи като икономист в Германия. Когато се родила, Братоев бил аспирант в Санкт Петербург. Успял да види бебето няколко дни по-късно. Така било по време на цялото следване - идвал си на всеки два месеца, докато през 1985 г. защити докторантура по метростроителство. Сега голямата му дъщеря е омъжена за германец, а от 1,5 г. Братоев е щастлив дядо на малкия Кристиан. Малчуганът вече знае думички на български и на немски. Сега е на гости на баба и дядо. Затова, вместо да чете любимите си криминалета, вечерите на Братоев преминават в игри с внука.
Розинка завърши висше в Германия. Прибра се, но след няколко месеца германецът дойде и си я взе. После се ожениха. Момчето е възпитано и интелигентно. Говорим си на
развален английски, смее се Братоев. После разказва как на сватбата, която била в Кел, Германия, с дъщеря му стояли пред църквата и той й казал да не се притеснява, само да каже и тръгват обратно.
Малката му дъщеря Боряна пък е завършила право и работи като младши юрист.
За метрото казва, че лъскавата част, която виждат хората, е само 2-3%. Останалото било хамалогия, много нерви и безсънни нощи. Държи лично да води всеки ден оперативките на различните обекти, защото, "ако ходиш само веднъж в месеца, работата е заминала".
На въпрос не му ли е писнало цял живот да се занимава с метрото, признава, че е имало такива моменти, но бързо му минава. Не крие и че на такъв огромен обект винаги ще се намерят кусури, но е убеден, че с метрото София е станала друга.