Еърбъсът се пръснал във въздуха

Бразилски водолаз проверява изплувала отломка от самолета. СНИМКИ: РОЙТЕРС

Cамолетът на "Ер Франс", който катастрофира при полет от Рио де Жанейро до Париж с 228 души на борда, вероятно се е разпаднал във въздуха, съобщи вчера АП. За това сочат резултатите от аутопсията на жертви от разбилия се “Еърбъс А330”.

Говорител на бразилски медицински експерти, пожелал анонимност, заяви, че откритите в океана тела са с множество фрактури по ръцете и краката. Според съдебния медик Франк Чиако, работил по-рано в американската Национална служба за безопасност на транспорта, подобни рани означават, че самолетът се е разпаднал по време на полет. Намерените големи парчета от машината също доказват тази версия, твърди Чиако. Ако се бе разбил при допира с океана, човешките тела и отломките щяха да бъдат раздробени, смята той.

Бразилският в. "О Естадо де Сао Паулу" разкри, че някои от 50-те открити жертви са без дрехи или оскъдно облечени, без следи от изгаряния. Според Джак Кейси, експерт по авиационна сигурност от Вашингтон, това се получава, когато самолет се разпадне във въздуха.

Досега от океана са извадени над 400 парчета от самолета, съобщи Пол-Луи Арсланян, директор на френското Бюро за разследвания и анализи. Някои от отломките са толкова големи, че е било нужно да бъдат вадени от водата с кранове. Разследването на причините за катастрофата вече е към края си, каза още Арсланян. Той обаче уточни, че още е твърде рано да се каже какво точно се е случило в самолета.

Спасителни екипи и военни със специално оборудване от Бразилия, Франция и САЩ наблюдават зоната в Атлантическия океан, където еърбъсът изчезна в нощта на 31 май срещу 1 юни. Черните кутии, чието излъчване се долавя от 2 км разстояние, още не са намерени. Те могат да подават сигнали само още 2 седмици. В търсенето им в радиус от 80 км участват два американски подводни робота, привързани към кабел, дълъг 6000 метра.

Ако кутиите не бъдат открити, няма да може да бъде доказана теорията, поддържана последните дни от експертите - че в основа на катастрофата са датчиците за скоростта, които са дефектирали заради обледеняване.(24часа)

Виновни са силите на Кориолис

Обяснението за трагичната участ на френския самолет А 330 трябва да се потърси във физиката на флуидите. Тя регистрира т. нар. Кориолисов ефект, който се проявява най-отчетливо при течностите и газовете и е следствие от въртенето на Земята около оста й. Той все още не е достатъчно изучен, макар да поражда сили, чиито стойности могат да се изчислят точно с формули от висшата математика и физика. Тези стойности са най-големи на Екватора, където въртенето е най-бързо.

В Северното полукълбо под действието на Кориолисовите сили дадено тяло - самолет, кораб, въздушна или водна маса, извършва две движения: постъпателно нагоре и въртеливо обратно на часовниковата стрелка. Това се вижда ясно при урагани, торнадо, тайфуни - те всички се завихрят по правилото на десния винт.

Ако се смени посоката на постъпателното движение, посоката на въртеливото става обратна - по часовниковата стрелка.

В Северното полукълбо циклоните, ураганите и т.н. се завихрят в спирали обратно на часовниковата стрелка. Същото важи и за изтичащата вода в мивката - тя прави водовъртеж обратно на часовниковата стрелка пак заради Кориолисовите сили.

В Южното полукълбо с циклоните и ураганите, както и с водата в мивката става обратното - те се въртят по часовниковата стрелка.

С Кориолисовите сили се обясняват редица явления: например защо реките, които текат към Северния полюс, дълбаят подмоли по единия си бряг и отлагат наноси по другия, а тези, които текат на юг, правят същото, но разменяйки бреговете.

Трябва освен това да се знае, че Кориолисовите сили възникват в атмосферата, защото тя се върти заедно със Земята. Затова когато един ураган премине Екватора, той сменя рязко посоката си на въртене. Получава се страхотна турбуленция (явленията в Бермудския триъгълник). Ако на това място се случи самолет или кораб, ефектът се подсилва и от неговото собствено движение под действието на Кориолисовите сили.

Ако се отрежат въжетата на асансьор, той пада под действието на теглото си. Ако хоризонталната му площ е голяма (или има парашут), той пада по-плавно.

Ако спрем двигателите на самолет и насрещният вятър убие инерцията, самолетът пада под действието на теглото си. Но хоризонталната му площ е голяма (има тяло и криле), така че въздухът оказва съпротивление и скоростта на падане намалява, но не до нула. При удар в земя или вода скоростта става 0 и настъпват разрушения. Падайки, летците и уредите изпращат тревожна информация, която се регистрира и в черната кутия. При наличие на големи Кориолисови сили, теглото, турбуленцията и постъпателното движение започват разрушаването още горе. Летците губят контрол, уредите дават невярна информация или спират, жирокомпасите излизат от строя, компютърните системи също. Въртейки се, самолетът се разрушава и отломките се забиват във водата и отскачат на голямо разстояние. От началото на разрушаването до падането във водата информацията, записана в черната кутия, може да е невярна или да липсва.

Да направим експеримент:

Самолет в Северното полукълбо лети на юг по меридиана. Изключва се автопилотът и се пуска щурвалът. Самолетът ще почне да се отклонява настрана (на запад) в съответствие с Кориолисовите сили. При връщане на самолета по същия маршрут ефектът ще е обратен, т.е. самолетът пак ще се отклонява, но на изток.

В самолет, снабден с чувствителни везни, при движение по меридиана везните ще покажат увеличение или намаление на теглото в зависимост от мястото спрямо Екватора, което може да се обясни и с Кориолисовите сили.

Ако се изучат снимки, направени от Космоса, може да се разбере много за изчезнали самолети и кораби. Например изчезването на съветския самолет, превозващ голям товар помощи за латиноамериканска страна след земетресение. За този самолет и до днес не се знае къде и как е изчезнал.

Ако се изследват Кориолисовите сили, освен метеорологични прогнози могат да се правят и прогнози за турбуленциите, за да се избягват такива изчезвания и да се подобри навигацията. Самолетостроителите също могат да си направят съответните изводи.

АНГЕЛ РАДЕВ, физик

 

УДАР

Европейският самолетостроител "Еърбъс" подписа вчера на авиосалона в Бурже (Франция) меморандум с унгарската компания "Уиз еър" за продажба на 50 машини А320. Стойността на сделката е 3,8 млрд. долара. Китайската "Чайна Ийстърн Еърлайнс" договори двадесет самолета А320 за 1,45 млрд.

Сделките на "Еърбъс" в Бурже се изчисляват общо на над 11 млрд. долара. Конкурентът "Боинг" до вчера продаде 2 самолета за 153 млн. долара.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 0

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

Путин: НАТО демонстративно се прегрупира в Източна Европа

Групирането на войски на НАТО на територията на Източна Европа се засилва, и за Русия е изключително важно напълно и своевременно да приложи мерки за подобряване на отбранителната си способност.

Арестуваха наркобос №1 на Балканите - Драгослав Космаяц

Наркобос №1 на Балканите - Драгослав Космаяц снощи е бил арестуван в Черна гора, пише днес сръбският вестник Blic. Космаяц е бил задържан в Центъра за сигурност в Котор и най-вероятно ще бъде

САЩ разполагали със сателитни снимки, доказващи, че боингът е свален от Украйна

Американските власти разполагат със сателитни снимки, показващи че отговорност за свалянето на малайзийския Боинг-777 над Украйна носят украинските военни, пише consortiumnews.com.

Австралия: Уликите от боинга се фалшифицират в промишлен мащаб

В момента наблюдаваме фалшификация на улики в промишлени мащаби и на това трябва да се сложи край”, каза министър-председателят на Австралия Тони Абът, съобщи ABC.