Станислав Теофилов: На 35 гари ще бъдат сложени видеокамери

Станислав Теофилов СНИМКА: АВТОРЪТ

Със Станислав Теофилов, началник-отдел “Транспортна полиция” при ГД “Национална полиция”, разговаря АДЕЛИНА ГЕОРГИЕВА

- Г-н Теофилов, какви мерки взе Транспортна полиция след атентата в Бургас?

- Транспортна полиция е член на RAILPOL, чиято основна цел е предотвратяване на заплахи срещу жп транспорта и засилване на сътрудничеството между полицейските структури. След атентата в Сарафово активизирахме действията ни по превенция и недопускане на такива инциденти.

Зачестиха сигналите от граждани за оставени сакове без надзор в чакални на гарите. Досега имаше един такъв случай в Пазарджик и два в София. Имаме уверение от Национална компания "Железопътна инфраструктура", че 35 гари ще бъде изградено видеонаблюдение. Това е важно, защото позволява да се наблюдават прилежащи пространства в реално време. Досега камери има на Централна гара в София, в Пловдив и във Варна.

- Как са разпределени силите ви за опазване на транспортната инфраструктура?

- Ангажиментите на Транспортна полиция са насочени към противодействие на престъпления в обектите на жп инфраструктура и транспорт, собственост на Холдинг БДЖ, НК "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и ДП "Транспортно строителство и възстановяване". Охраняваме 320 гари и към 6700 км жп път. В страната имаме 8 районни управления - София, Мездра, Горна Оряховица, Пловдив, Стара Загора, Варна, Бургас и Русе.

- Какви престъпления регистрирате?

- Най-вече срещу собствеността. За първите 6 месеца на 2012 г. са извършени 550 посегателства срещу инфраструктурата - контактна мрежа и осигурителна инсталация, скрепителен материал, релси. Това влияе върху нормалното функциониране на инфраструктурата, създава неудобства и налага влагане на огромни средства. 14 са престъпленията против личността за периода в сравнение с 10 през същия период на м.г. От тези 10 са разкрити 3. Става дума за хулигански прояви, телесни повреди. 8 са телесните повреди за т.г., от тях 3 са разкрити.

- Как се справяте с кражбите?

- За съжаление кражбите също са факт. 517 са кражбите, от които 202 са разкрити. 18 са взломните кражби в обекти, толкова са били и през м.г.

- Къде най-често стават инциденти?

- Инциденти се случват навсякъде - по дължината на линиите, във влаковете и на гарите. Заради повечето пътници те стават на по-големите гари, които са привлекателно място за хора с различни намерения. Има контингент с престъпни намерения - лица, които са се специализирали в джебчийските кражби, кражбата на багаж. Понякога се налага да увеличаваме броя на служителите във влаковете. Следим тези, които през лятото се движат към морето. Осигуряваме присъствие на по-големите гари, където има движение на пътници и товари.

- В самите влакове възникват ли инциденти?

- Между пътниците възникват проблеми заради употреба на алкохол, проява на неетично поведение. Възникват спречквания, нарушава се общественият ред или се руши имущество. При такива случаи служителите на Транспортна полиция могат да съставят актове за административно нарушение, на базата на които се издават наказателни постановления от ИА "Железопътна администрация". Общо 103 акта са съставени от началото на годината за повреждане на имущество, ако наказанието не подлежи на по-сериозно наказание.

Взаимодействаме с Холдинг БДЖ, за да осигурим униформени служители в проблемите влакове. През август осигурихме 70 от най-натоварените пътнически влакове, които превозват в пиковите часове работници от и към София. Това са най-вече жители на Перник, Ихтиман и други населени места около столицата. Патрулиращи полицаи се качват във влаковете, за да следят поведението на пътниците, при нужда оказват съдействие на превозните бригади. Помагат и за установяване на самоличността на пътуващи без билет.

- По колко полицаи трябва да има в един влак?

- Правим всичко възможно да са поне двама, за да може да са ефективни и да реагират при необходимост. Те задължително минават при тръгване на влака, правят оглед на пътуващите, на багажа.

- Какво задигат най-често крадците от жп инфраструктурата?

- Елементи от контактната и осигурителната мрежа, както и скрепителен материал - релси и всичко, което е от метал. Независимо от промените, които бяха направени в закона, с които се забранява в пунктовете за черни и цветни метали да се изкупуват този вид елементи, за съжаление това все още е основно престъпление.

При един от случаите бяха откраднати 147 м релси по бившата линия Горна Оряховица - Елена в землището на село Церова кория. Сигналът беше подаден на 10 юли. При огледа се установи, че кражбата е извършена от двама души, които бяха задържани в много кратък срок, в момента се води досъдебно производство. Тези линии не се използват и често стават обект на посегателство.

Служители от Бургас задържаха в началото на юли в междугарието Ямбол - Завой четири лица, извършили кражба на проводник от магистрален кабел с тегло около 300 кг. Кабелът е бил положен в земята, те са копали, извадили са го и са го прекъснали. Отсечката е на далечно разстояние, там имаше поредица случаи на кражба на такъв кабел, но предприехме действия за предотвратяване на посегателствата.

Задържали сме и жени, които участват в кражби от влакове, превозващи скрап. От такива влакови композиции се крадат парчета желязо с тегло 5-20 кг. Използва се времето, когато влакът е спрял на гара за композиране или докато чака друг влак да премине.

- Кражбата на горива е друг срещан проблем в железниците.

- Чрез извършване на маневри по изтеглителни промишлени коловози служители на железниците бяха откраднали 4,5 т дизелово гориво. През 2011 г. са 70 кражбите на горива, като задържаните извършители са 71. Откраднати са 3,2 т на БДЖ и НКЖИ и приблизително 6 т на частни компании. За 2012 г. работим по 25 кражби на около 3,7 т дизелово гориво.

- Често се хвърлят камъни по влаковете, има и пострадали пътници.

- Да, това е огромен проблем - хвърлянето на твърди предмети по влаковете. Назад в годините тези прояви са били повече. Пикът е бил през 2007 г. - 206. За шестте месеца на 2012 г. са 51 случая. От тях са разкрити 17. Извършителите са предимно малолетни и непълнолетни на възраст между 10 и 12 г.

- Къде главно се хвърлят камъни по влаковете?

- Инциденти стават в междугарието Захарна фабрика - Горна баня, Нова Загора, Плевен - Гривица, Горна Оряховица. В тези райони организираме обходи на подвижни полицейски групи и съвместни действия с териториалните структури на областните дирекции.

По-фрапиращ случай имаше през август в междугарието Белослав и Повеляново. Вследствие на удара бе пострадало 8-годишно момче, което е настанено в болница с опасност за живота след травма на главата. На 7 септември пътничка беше ранена в бързия влак от Бургас. В района на Твърдица бяха задържани трима малолетни - двама на 10 г. и един на 6 г.

Още от 2007 г. стартира кампания, в хода на която са проведени разяснения с училища, с местните комисии за противообществени прояви на малолетни и непълнолетни, с кметове на общини с компактно ромско население. Срещите са повлияли тези прояви да намалеят във времето.

ВИЗИТКА

Роден през 1970 г. в Перник

Магистър по "Противодействие на престъпността и опазване на обществения ред"

Бил е началник на отдел "Опазване на обществения ред и превенция" в ОД на МВР Перник, след което става директор на Дирекция "Охранителна и пътна полиция".

От 1 юли т.г. е назначен за началник на отдел "Транспортна полиция" в ГД Национална полиция.

Женен, с две деца.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 1

Сортирай по:

0
Точно така трябва .Защото виж какви бели са ставали по Ж.П Гарите --------Атентат на гара Буново е най-големият железопътен атентат в българската история по брой на жертвите. Извършен е на на 9 март 1985 г. посредством бомба, поставена във вагона за майки с деца на влака Бургас - София. Същият ден избухва бомба в кафе-сладкарницата на хотел "Сливен" в Сливен. Широко разпространено е мнението, че атентатите са дело на членове на нелегална организация, наречена Турско национално-освободително движение в България, въпреки че тя е създадена няколко месеца по-късно. Мотивът са действията на държавната власт по това време, които са обединени под термина „Възродителен процес”. На 25 април 1988 са осъдени на смърт лицата, пряко участвали в атентата (в скобите е рожденното име): Елин Маджаров (Емин Мехмедали), Алцек Чакъров (Абдула Чакър) и Сава Георгиев (Саафет Реджеб), няколко месеца по-късно същата година присъдата е потвърдена от Държавния съвет на НРБ и осъдените са екзекутирани и кремирани. Емин Мехмедали (Елин Маджаров) и Абдула Чакър (Алцек Чакъров), са били агенти на окръжното управление на Държавна сигурност в Бургас през 70-те и 80-те години. Осъдени за помагачество са: на 6 години затвор - Севдалин Алипиев Маджаров (Сабри Мехмедали), брат на първия терорист (лежи 2 г. амнистиран от Желю Желев и освободен в 1990г.), на 2 години затвор Никола Николов, на по 1 година затвор Севда Латинова и Милко Вълканов. Терористите стават обект на сделка с Турция и са разменени. По-късно Сабри Мехмедали израства до пост областен координатор на ДПС за Бургас

Добави коментар

Добави коментар

Ивайло Московски: Какво даде Миков на Видин освен любов?

- Г-н Московски, как ще се отрази безсънието вкъщи покрай новородения ви син на маниера на кампанията? По-рязък ли ще сте, или спокоен? - Свикнали сме вече на безсъние. Иначе с оглед положението в д

Димитър Митовски: Всеки, работил за нашата компания, ще получи възнаграждението си

- Г-н Митовски, актьори, участвали във ваши тв продукции, оператори и други хора от техническия екип се оплакват, че от няколко месеца не са получавали заплати. Защо? Вашата компания пред фалит ли е,

Валери Петров през 2010 г.: Дишаме атмосфера на духовен срив

- Г-н Петров, има ли произведение, което не бихте написали, което смятате за “грешка”? - Има, разбира се, и то не малко. Колкото пъти съм се вслушвал в неодобренията на т. нар.

Велизар Шаламанов: Изготвихме визията "България в НАТО 2020" с МВнР и всички спецслужби

- Г-н Шаламанов, кой е авторът на визията “България в НАТО 2020”, която готвите за срещата на върха на пакта в Уелс, и която предизвика бурни реакции? - Това е експертен документ. Над него работиха

  • Защо няма интерес към трактора

    За работа от около 6 месеца в годината добре квалифицирани трактористи и комбайнери вземат 18-20 хил. лв. Може ли някой да каже, че това не са добри доходи? Фермерите осигурявали механизаторите на пълните заплати, давали им бонуси. Добрите пари и чистият въздух привличат ли много желаещи да работят тази професия?
  • За какво е виновен Шаламанов?

    ВЪТРЕШЕН ГЛАС За какво е виновен Шаламанов? Затова, че формулира гласно и от името на овластена институция една истина, която е известна на всички.Москва изнудва България с грижливо охранявания руски енергиен монопол, получава свръхпечалби от десетки милиарди през последните 20 години и заделя част от тях за масирано корумпиране на българските