С ловчанския митрополит Гавриил разговаря Николай МОСКОВ
- Митрополит Гавриил, уставът на БПЦ повелява тази година да се свика Църковен събор, обсъждате ли го? Предишният се забави 3 г. поради заболяване на патриарха и през 2008 г. бе претупан за 4 дни.
- За събор в синода не сме обсъждали. Глобалните въпроси на БПЦ ще оставим за зимната сесия, която е цял месец. Миналата седмица заседавахме само 2 дни за тържествата около 100-годишнината на храм-паметника "Св. Ал. Невски", рождения ден на патриарха и посрещането на чудотворната икона "Света Богородица Достойно ест".
- В сайта на патриаршията пише, че лично патриархът ще води празничната служба за юбилея на храма и за рождения си ден на 28 октомври.
- Това не се знае, зависи от здравето му.
- Кой разписва решенията на синода, след като патриархът е в болницата?
- Протоколите се подписват само от присъствалите митрополити на заседанието. Но
решенията на синода се носят на патриарха и той е наясно какви теми се разглеждат. Понякога може да поиска корекции или някой въпрос да се преразгледа.
- Патриархът предложи в синода да се покаят онези ваши събратя, които имат агентурно минало и са свързани с ДС. Какво стана?
- Той предложи, но не се стигна до решение и оттогава този въпрос не е повдиган.
- Вие сте председател на Върховния църковен съвет, на културно-просветния отдел на синода, както и на комисията за въвеждане на вероучение в училищата. Докъде стигна битката за религиозното обучение?
- До под крушата. 20 години държавата не иска да го въведе, въпреки че всички съседи, Русия и повечето страни в Европа изучават религия в училищата така, както искаме и ние. Но Министерството на образованието е против.
- Реформатори искаха да се отнеме пожизненият мандат на българския патриарх, а митрополитите след навършване на определени години да се пенсионират.
- Канонично е патриархът и митрополитите да служат пожизнено. Пожизненото служение е църковна традиция в православието. Но в някои църкви като руската са приели митрополитите (без патриарха) да не се оставят пожизнено на поста. Но когато един митрополит е вече болен и неспособен да ръководи, може да си подаде оставка.
- Бяхте в основата на приетата Стратегия за духовна просвета, катехизация и култура на БПЦ. В какво се изразява значимостта ?
- Изведени са принципите, които трябва да доведат до духовната просвета, катехизация и култура. Документът дава насоки за развитие на църковната дейност на синодално ниво, епархийско, енорийско и манастирско. Сочи пътя, по които да върви църковната просвета и култура.
- Как синодът би възпрял забогателите да се титулуват архонти?
- Архонтът е действителен само тогава, когато отговаря на принципите, приети от Св. синод. Два от тях са, първо, да е православен християнин и, второ, произходът на парите му да не противоречи на християнската нравственост и на добрите нрави, проповядвани от православната ни църква.
- Медиите анализират кой какви шансове има да наследи дядо Максим.
- Църквата е институция на евангелските заповеди и хората трябва да се стремят да живеят свято. Защото с тайнствата в църквата се дава благодатта на Св. Дух. На заседанията в синода никога не водим разговори кой да стане патриарх. Дали някой го прави някъде, не бих могъл да свидетелствам.
- Защото не е редно да се коментира при жив патриарх?
- Вижте, важен въпрос е кой ще стане след него. Господ да благослови да се избере достоен заместник. Когато дойде време, ще си кажем своя глас. И тогава ще изберем този, когото смятаме за най-достоен. Първо, в синода трябва да изберем трима кандидати и след това на Патриаршески събор да се избере измежду тях патриархът. Сега всеки от нас може да размишлява по този въпрос, може да води разговори с доверени хора, да пита за тяхното мнение кой би повел най-добре църквата и да се моли на Бога. Но не и да се правят някакви спекулации. С молитва и духовна мъдрост да се избере най-подходящият за църквата. Без волята Божия нищо не става. Понякога Господ допуска някой да бъде избран, а друг път Той просто благославя избора. И в единия, и в другия случай не е без воля Божия.
- Каква е разликата Бог да "допусне" и да "благослови"?
- Господ е допуснал атеистическия режим не защото той е богоугоден, а защото е необходимо човечеството да измине такъв етап. Той понякога благославя силни и добри управители за полза на държавата и на църквата. Но поради нашата греховност Господ много пъти допуска да се случат неща, които са на пръв поглед лоши, но в крайна сметка целта на това е да се вразумим.
- А самият патриарх дал ли е знак и повод да се говори за негов любимец и за това, че той е определил своя наследник?
- Той не би могъл да го определи и да иска, защото изборът не зависи от човек, който си е отишъл вече. Друг е въпросът, ако патриархът си е дал оставка - тогава би могъл да повлияе със своя авторитет. Но аз не съм чул патриархът никога дори да намекне, че би бил за еди-кого си. Сигурно е, че има митрополити, които са му по-близки, това е човешко и нормално. Може би има и хора, за които смята, че е по-добре да го заместят, но на мен не ми е известно. А още по-малко това може да стигне до пресата. Че патриархът има фаворит, са измислени теории.
- А доколко е истина твърдението, че дядо Максим си подготвял оставката?
- Не ми е известно такова нещо, нито на главния секретар, нито на викарния епископ, а те двамата са хората, които най-често посещават патриарха и по служебна линия.
- Синодът запознат ли е с дългото пребиваване на патриарха в болницата?
- Знаем, разбира се, кога го изписват и кога отново постъпва в болница. И какво му е състоянието. Няма конкретни дни на пребиваване в болницата, зависи от здравословното състояние на патриарха.
- Близки до църквата ви спрягат като митрополит с голям шанс за патриарх.
- Главата на църквата е човек с огромни отговорности и задължения, затова аз не виждам защо трябва човек да се домогва да става патриарх, да поема върху себе си този тежък кръст. Моите разбирания за ролята на митрополит налагат да поясня, че аз имам още много работа да свърша на този пост.
- Има ли единение в синода, или всеки дърпа към своята черга?
- По някои въпроси се проявява консенсус и се взема лесно решение. По други има различни мнения и се стига до гласуване. Не се работи лесно, когато са събрани 15 души с еднакви права, тъй като понякога има различно разбиране кое е най-доброто за църквата. Влияят и епархиални интереси, и всички човешки фактори. Но сме убедени, Господ е глава на църквата и вярваме, че по важни въпроси, каквото решим канонично, е от Господа.
- Много епархии изнемогват, други пък са много богати. Защо средствата за всички не се разпределят от патриаршията?
- В новия устав даже е решено заплатите на свещениците да се изплащат от синода, а приходите да идват от отделните епархии. Но не стана. Богатите не приемат този принцип, смятат, че бедните са бедни, защото са мързеливи. Това не е така, защото едно е епархия с главен град 40 000 души, друго е епархия с център от 400 000 души. Едно е да имаш курорти, друго е да имаш планински селища. Това са дадености, които не зависят от самия митрополит.
- Но църквата минава за най-богатата институция, с материални активи за над 5 милиарда лева.
- Говори се така, но ето пример. Голямо богатство е "Св. Ал. Невски" - много скъпа постройка и в духовно, и в материално измерение. Но колко са големи разходите - за поддръжка, ремонт, реставрация, отопление и пр. Така е и с другите храмове и манастири в страната. Църквата има малко имоти, които носят приходи от наем.
- В Ловеч отворихте кухня за бедните. Смятате ли, че милосърдието и социалната помощ са част от дейността на църквата?
- Трябва. Нашата най-важна дейност е църковната - да отслужваме тайнства и да просвещаваме хората. Но трябва да изпълняваме и това, на което учим и говорим - проявата на милосърдие. Да храниш всеки ден беднияя е реална помощ, трябва да продължаваме.
- Написахте книга за руските подвижници, но те са голям и често недостижим пример за подражание.
- Били са хора като нас, но са правили велики дела. Днешните поколения защо не правим? Когато човек има пред себе си такива примери, как да се удовлетвори от това, което той върши.
- Каква е заплатата на митрополит?
- Около 600 лв., имаме и около 200 лв. представителни.
- Писаха, че патриархът вземал до 7 бона на месец.
- Лъжа е. Патриархът е изключително скромен и не би взел никога голяма заплата. Неговата едва ли надхвърля 2000 лв. По-важното е, че дарява почти всичките си пари обратно на църквата. Оня ден дари 5000 лв. за издаване на детска литература.
- От 3 г. Законът за семейството разрешава църковна венчавка без граждански брак. Църквата обаче не прие промяната. Защо, нали е важен бракът пред Господ?
- Имахме дебати в синода. Внесох писмо за разглеждане от гледна точка на закона, но до общо решение не се стигна. В Ловчанска епархия венчавки извършваме след декларация на младоженците, че нямат друг действащ брак. Няма друг законен брак пред Бога, освен венчавката. Нямаме право да не извършим тайнство, което човек ни е поискал, нали ще отговаряме за това. По-рано законът е изисквал да има първо граждански брак и чак тогава венчавка, сега - не. Значи няма пречка за такива венчавки.
- Какви небивалици сте чели за вас? Че сте имали жена в Русия?
- Чел съм какво ли не. Другарувам с много хора. Жена и деца нямам. Не съм извършил нищо, което по каноните да ми забранява да служа. Това е важното. А за другото има изповед. Старая се да вървя по пътя на духовното обновление, да ставам по-добър.
- Вярно ли е, че Славчо Трънски ви прокарал пътя в църковната йерархия?
- Виждал съм го веднъж през 80-те години. Дойде с жена си в Клисурския манастир над Банкя, на който бях игумен. В двора общината бе сложила плоча, че в него е намирал подслон легендарният партизанин Славчо Трънски. Знаели са го като Даскала, приемали са го да нощува, като е пътувал от София до Трън през Брезник. Тогава поговорихме на двора. Попита имаме ли нужда от нещо да съдейства. Майка ми бе при мен и се обади да прокарат ток до манастира. Но аз казах: "Не, по-важно е трактор да имаме." След това Славчо Трънски се обадил на патриарха да ми помогне за трактор. Дядо Максим после ме пита защо съм се оплаквал на Славчо Трънски. Това излезе от цялата работа. Повече не съм го виждал. Другото са измишльотини. А и тогава той бе в немилост, не е бил на власт, поиска даже свалянето на Живков. Нямам повод да се срамувам от общуването с такъв човек.
- Колко години строите храма в Ловеч?
- Започнахме ноември 2005 г. Вече е завършен почти изцяло отвън. С последните 100 000 лв., дарени от ГЕРБ, правим пиластрите и цокъла от камъни и започваме довършването вътре. Храмът е на две нива с параклис долу и кътове за деца, школи по рисуване и музика, салон за над 200 души за беседи и курсове.
- Започнахте с 40 000 лв. ваши пари, след като си продадохте жилището.
- Моят духовник ми каза тогава: "Ти пръв трябва да дадеш." По този начин храмът ми стана още по-близък.
- Прикрит или открит характер имате?
- Писаха оня ден, че съм бил прикрит. Обратното е. Много пъти не мога да задържа чувствата, не мога да скрия, ако съм ядосан или ако някой ме впечатли с добро. Това не са черти на притворен човек. Знам, че като монах трябва да се преборя с гнева. Но пък това ме прави открит и прям. Християнинът трябва да е такъв и по лицето му да четеш. Казвали са ми, че на лицето ми е изписано какво ми е. Повече съм открит, отколкото трябва. Нужно е да намеря златната среда.
- Каква искате да видите БПЦ?
- Да е все по-силна, богата и жива църква, която да може с благодеяния и милостиня да помага на деца и бедни. С вярващ народ, с пълни манастири, с подвижничество, с просветени, умни и добри истински жертвени свещеници, с хора, които преизпълват църквите и за които най-важното е молитвата и изпълнението на Христовите заповеди. Клир и народ сме едно и общо трябва да работим за издигането на църквата. А издигне ли се духовното, ще се издигне и материалното - и на църквата, и на обществото, и на държавата. Господ Иисус Христос е казал в светото Евангелие: "Но първом търсете царството на Бога и Неговата правда, и всичко това ще ви се придаде." (Мат. 6:33).
ВИЗИТКАТА:
- Роден е на 16.07.1950 г. в София, светското му име е Цветан Динев
- От 1953 до 1966 г. живее с родителите си в Чехословакия.
- През 1973 г. завършва строително инженерство във ВИАС
- Още като студент заживява в Клисурския манастир. Властите го следят, радио "Дойче веле" говори за него.
- През декември 1979 г. е подстриган за монах
- Завършва Духовната академия задочно през 1984 г. и специализира 2 г. богословие в Москва
- През 1986 г. става архимандрит и представител на БПЦ в Москва
- От 1991 е протосингел, а от 1998 г. е епископ и викарий на Софийския митрополит Максим.
- Избран и утвърден за Ловчански митрополит на 21.01.2001 г.