Софийски фиат натрупа 28 374 лв. сметка, след като почти от 5 г. стои непотърсен на наказателен паркинг. Колата е била вдигната от паяк на 16 януари 2008 г. за неправилно паркиране и оттогава никой не си я прибира, сочи справка на Центъра за градска мобилност.
130 коли чакат с години собствениците им да си ги вземат от наказателния паркинг под моста на бул. "Брюксел" в София, след като са били репатрирани. Собствениците им
дължат 1 859 600 лева за престой, научи "24 часа".
Следващият автомобил в черната класация е мазда, също със софийска регистрация. Тя е вдигната от паяк на 2 февруари 2008 г. и престоят вече струва 28 276 лв. На трето място е опел, който също е регистриран в София. Той е закаран в гаража в квартал "Дружба" на 11 февруари 2008 г. и е натрупал 27 789 лв.
В повечето случаи собствениците са неоткриваеми, а задълженията просто се трупат. Центърът за градска мобилност няма право да търси друг начин за събиране на глобите - например да ги продаде. Според законодателството дружеството е длъжно да съхранява на отговорно пазене колите, защото липсва нормативен акт, който да позволява колите да се продават, бракуват или сумите да се намаляват.
Причината е, че автомобилите са неприкосновена частна собственост. В същото време паркингът има разходи за охрана, сметки за ток, камери и др.
Решението е с промяна в Закона за движение по пътищата да се заложи срок, в който, ако автомобилът не бъде потърсен, да се разреши публичната продан.
"Опитваме се да издирваме собствениците чрез Пътна полиция. Оттам получаваме координатите им. Често обаче, когато се свържем с тях, те казват, че са ги продали
с генерално пълномощно, след това обикновено са препродадени. Така опитите ни да стигнем до реалния собственик се оказват невъзможни. Има и такива, които са починали или са в чужбина", обясни шефът на направление "Принудително преместване и специализирани паркинги" в Центъра за градска мобилност Румен Добрев.
Всъщност повечето коли на паркинга са стари, ръждясали и със спуснати гуми вследствие на дългия престой. Масово са над 10-годишни, а марките са различни - трабант, тойота, лада, фиат, пежо, рено и др. Новите и скъпи коли се прибират веднага
от собствениците им. Има два-три джипа, които евентуално, ако бъдат продадени, може да съберат 7000 - 8000 лв. Сумите обаче биха били в пъти по-малко от натрупаните задължения. Всяко денонощие престой на наказателния паркинг струва 16 лв.
Гаражът в кв. "Дружба" е почти препълнен. Масово колите престояват трета година там, а всяка четвърта е с регистрационен номер от други градове.
Все пак се оказва, че има и шофьори, които се появяват, за да приберат автомобилите си. Това обаче се случва рядко, по един-два пъти годишно. Собствениците обяснявали, че колата им е скъп спомен и затова все пак са решили да си я приберат.
Вадят полицаите от паяците, хващат двойно повече нарушители
Кооперативният пазар в столичния квартал "Люлин". Понеделник на обяд. Микробус е паркирал в насрещното на бул. "Захари Стоянов". Заради него шофьорите са принудени да правят сложни маневри, за да го заобиколят, защото платното е само едно в посока. На метри по-надолу, но от другата страна нагло е спрял върху пешеходната пътека друг микробус с пернишка регистрация.
Шофьорът стои вътре и не обръща голямо внимание, че потокът от пешеходци се чуди как да се промуши и да пресече. Малко преди това два паяка са вдигнали неправилно паркирали коли от съседната улица. След минути обаче и двамата водачи на микробуси отнасят глоби с фиш за 20 лв. от полицаите, работещи с репатриращите коли на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), видя екип на "24 часа".
По пилотен проект между ЦГМ и КАТ - София, от края на октомври един от екипите е разделен - полицейският патрул се движи самостоятелно от двата паяка.
При останалите екипи в репатриращите коли освен служител на ЦГМ има и полицай. Целта е да има по-бърза реакция при сигнали за завзети тротоари или коли, пречещи на движението на градския транспорт.
Екипът обикаля около търговски центрове, пазари, молове и метростанции в отдалечени от центъра квартали като "Люлин", "Надежда" и "Младост".
"Така сме по-бързи, защото, докато паяците закарат до наказателните паркинги репатрираните автомобили, ние санкционираме на място нарушителите. Знаете, че паркингите на Центъра за градска мобилност са в центъра и понякога на паяка му трябва един час да се върне. През това време ние може да реагираме на сигнали за автомобили, пречещи на градския транспорт или на пешеходците", обясни полицейският инспектор Свилен Топалов, който е шеф на групата от КАТ - София, към ЦГМ.
Най-често сигналите са за неправилно паркиране около Бизнес парка, булевардите "България", "Бъкстон", "Ломско шосе", пазарите в "Люлин" и "Борово" и граничните улици на зоните за платено паркиране.
Пътните полицаи могат да налагат на място глоби с фиш от 20 до 50 лв. Когато шофьорите имат претенции, че не са нарушили правилата, се съставя акт, който може да бъде обжалван. В този случай обаче може да се отнемат и контролни точки.
Къде ми е колата, пита млад мъж. Той твърди, че нямало знак, който да забранява паркирането. Униформените му обясняват, че автомобилът му е репатриран, защото е бил паркиран успоредно на булеварда, и то върху тротоара.
Полицаите признават, че на никого не му е приятно да му вдигнат колата и затова са свикнали да чуват остри реплики. Случаите на опити за физическа саморазправа били малко, но наскоро отново в "Люлин" шофьор ударил с колата си полицай, след като бил глобен.
Категорични са обаче, че пилотният проект работи добре, контролът се засилва и дисциплинира шофьорите. Само за една смяна в "Люлин" екипът на КАТ - София и ЦГМ е репатрирал 12 коли, съставил е осем фиша на други шофьори, а още петима водачи са си платили на място таксите за паяка.
В Хасково стоят 14 дни, старо пежо дължи 17 200 лв. във Велико Търново
Две седмици е най-дългият срок, в който автомобил е стоял на наказателния паркинг в Хасково, съобщи шефът му Гюнай Юсуф.
"Случаите на непотърсена повече от ден-два кола са редки. Често това са хора, заминали на почивка, без да знаят, че паякът е вдигнал колата им. Има и току-що продадени автомобили, чиито нови притежатели не са ги регистрирали и трябва да търсят стария собственик", обясни Юсуф. След осмия час на плаца се плаща по лев извън таксата за репатриране.
4 трошки отлежават непотърсени на наказателния паркинг в Търново. Някои от двете коли марка "Пежо", едно "Рено" и Фиат "Типо" са вдигнати от паяка още през 2008 г., каза шефът на общинското дружество "Паркинги и гаражи" Иван Ламбов. Той опитва да открие собствениците, двама от които са търновци, един е от София и един от Пирдоп. Изпращали им препоръчани писма, че ще си търсят правата чрез съда, но нямало отговор. Час престой на паркинга струва 2 лв. Така за раздрънкано "Пежо 205" от 1988 г. глобата вече е 17 200 лв. "Открих собственика. Той ми се изсмя. Каза: "Вземете ме целия, банката ми прибра апартамента, няма какво друго да вземете", разказа Ламбов. Фирмата ще заведе дела, за да им присъдят колите и да ги продадат. "Пак ще сме на загуба, но поне ще освободим местата", каза Ламбов.