Това е началото на нова категория произведения на изкуството в музейната колекция, обявиха от неговата управа. Сега сътрудниците на музея усилено търсят дискове и други носители, на които са били записани оригиналите на тези игри.
За осигуряването на безопасността на експонатите и предаването им на бъдещите поколения авторите на игрите ще дадат на колекцията програмен код. Те ще разкажат и за особеностите при създаването на всяка една от тези игри.
Някои от тях са създадени още преди 40 години. По тази причина далеч не е лесно да бъдат открити оригиналните носители и устройствата за тяхното възпроизвеждане. Ако в крайна сметка обаче те попаднат в музейния фонд, посетителите едва ли ще имат възможността да играят на тях. Те ще ползват само имитации, а оригиналите ще бъдат заключени зад дебели стъкла.
"Музеят за съвременно изкуство се сдоби с колекция от 14 компютърни игри. Те са част от първоначалния списък от 40 названия, което ще получим в близко бъдеще", заяви Паола Антонели - шефката на отдела за архитектура и дизайн.
Така от началото на март 2013 г. посетителите ще могат да видят в изложбените зали на музея експонати като Pac-Man ( пусната през 1980 г.), Tetris (1984 г.), Another World (1991 г.), Myst (1993 г.), SimCity 2000 (1994 г.), Vib-ribbon (1999 г.), The Sims (2000 г.), Katamari Damacy (2004 г.), EVE Online (2003 г.), Dwarf Fortress (2006 г.), Flow (2007 г.), Passage (2008 г.) и Canabalt (2009 г.).
В бъдеще към тях ще бъдат добавени и други компютърни игри, като "най-младата" от тях ще бъде пуснатата през 2011 г. Minecraft.
При избора на игрите за музейната колекция изкуствоведите взели предвид не тяхната визуална привлекателност, но и други критерии. Те се простират от леснината на кода за достъп до дизайна на потребителския интерфейс. Решенията са основани и на мненията на външни експерти - учени, историци и критици.
Не всяка популярна игра обаче може да бъде призната за произведение на изкуството, казва Паола Антонели. Тя трябва да притежава най-малко няколко много важни характеристики. Много е важно как са измислени правилата за съществуването на игровата реалност и доколко е силна взаимовръзката между играча и случващото се. Игрите могат да позволят на човек да получи нови знания и опит, а също така да го накарат да се замисли върху устройството на обкръжаващия го свят.
Значение има и визуалната реализация. При това авторите могат да изберат различни форми, както и в случая с който и да било предмет на дизайнерското изкуство. Важна е не толкова технологичната безупречност, колкото индивидуалността и изразителността, постигната както при двуизмерната, така и при триизмерната графика.
Ръководството на нюйоркския Музей на съвременното изкуство все още не е определило по какъв точно начин експонатите ще бъдат представени в изложбената зала. Все пак не е изключено посетителите да могат малко да си поиграят на кратки игри като Pac-Man или Tetris, като това бъде част от образователния процес. Играта ще продължава не повече от 5 минути. Затова пък тя ще позволи на човека да разбере по-ясно посланието на нейния изобретател.
По-продължителните игри вероятно ще бъдат представени посредством няколко интерактивни демонстрации. Те ще покажат най-важните и интересни части от игровия сценарий и ще позволят на посетителите да се приобщят по-близо.
При всички случаи изложбата ще се опира на взаимодействието с публиката, тъй като компютърните игри не могат да съществуват без човека от другата страна на екрана. (24 часа)