Няма да се пращат есемеси на тел. 112, категорични са депутати от мнозинството. През октомври парламентът гласува на първо четене текстовете на закона за Националната система за спешни повиквания, според които линейка ще може да се вика не само с обаждане, но и със съобщение на 112. Те бяха предложени от Захари Георгиев от БСП.
Три месеца по-късно се оказа, че в този парламент няма да се стигне до окончателното приемане на закон, с който хората с увреждания да могат да изпращат есемеси, когато са в беда.
Срещу идеята
скочиха и
лекарите от
спешната помощ,
и мобилните
оператори,
които трябва да транслират съобщенията. "На този етап, като чухме мненията на различните страни, смятам, че ще създадем повече проблеми, отколкото улеснения, и затова не мислим да внасяме проекта за второ четене", кратко обясни председателят на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред Красимир Ципов.
Според него има много детайли за изясняване и преди законът да влезе пак в парламента, мобилните оператори, спешната помощ и тел. 112 трябва да седнат на една маса и да си отговорят на тези въпроси. Иначе нямало да има никаква полза от прилагането на новите текстове.
Най-големите опасения са от фалшиви сигнали и злоупотреби.
Бумът на
бомбени заплахи
покрай празниците
окончателно затвърдил намерението законът да не се гласува.
Един от аргументите на специалистите е, че при липсата на обратна връзка трудно ще се събере информация за пострадалия, а и няма да се знае къде точно се намира. От спешната помощ се притесняват, че при ограничения ресурс, който имат, ще ги разкарват залудо поради липса на достатъчно информация, докато в този момент наистина някой се нуждае от помощ. Спешните доктори очакват и увеличение на риска за специалистите, които няма как да знаят при какъв човек отиват и дали имат нужда от полицейско присъствие.
Мобилните оператори пък нямат сто процента покритие на страната, за да могат да гарантират надеждност на есемес връзката.
Около
200 000 са хората
с говорни и
слухови
проблеми
в България. Заради значителния им брой от Съюза на глухите очакваха текстовете да се приемат без възражения на второ четене и идеята за съобщенията да се реализира.
"За нас това не е отказ, а отлагане от страна на парламента с 2 години. Разчитаме дотогава да се събере повече информация от съответните институции - МВР, пожарната, "Спешна помощ", нашия съюз, и се надяваме заедно да търсим решение на проблема", каза за "24 часа" председателят на Съюза на глухите в България Васил Панев. Увери, че иначе съюзът продължава да прави всичко възможно членовете му да имат равни права с останалите български граждани и да ползват и тези услуги, които са достъпни за хората с увреждания в ЕС.
"Възможности за техническа реализация има най-различни, желание имаме, може да се направи, но няма да има никаква ефективност, просто
ще похарчим
едни пари, а
ефектът ще е минимален",
категоричен е шефът на тел. 112 Стоян Граматиков.
(Какви са съображенията му - виж в интервюто.)
Вносителят на предложението - депутатът от БСП Захари Георгиев, обаче продължава да настоява идеята да се доведе докрай. Той е категоричен, че ще обсъди с лявото партийно ръководство как текстът да влезе и за второ четене в залата, за да се превърне в закон. Срокът за внасянето му отдавна изтече.
Георгиев предлага в офисите на 112 да се обособи работно място, което ще приема тези есемеси в компютърна система. Специално назначеният служител ще бъде обучен чрез съобщенията да получава максимална информация от пострадалия.
Тези, които имат смартфони, е възможно дори да подават визуална информация. За това имало финансиране и по оперативна програма REACH112. Според Георгиев предаването на информация в бедствие технически отдавна е изсмислено в другите държави. (Как става там - виж долу.)
Георгиев е изчислил, че ако в 6-те центъра на 112 се открие по едно такова място и на него се въртят денонощно по 4 човека, то общо ще са необходими 24-ма служители. При средни заплати около 1000 лв., а той е убеден, че там вземат по-малко, общо
на година ще
струва към
половин
милион лева
"Няколкостотин милиона лева могат да ги дадат за самолети на 30 години, а тук само с половин милион лева могат да бъдат решени проблемите на десетки хиляди българи", възмущава се депутатът.
Георгиев се ангажира с каузата, след като чува история в "Шоуто на Слави". Там участничка разказва, че неин близък получава инсулт, не може да говори, но не е загубил способността да мърда ръцете си и се обажда на 112 . За съжаление,
не може да каже
и една дума
и от другата страна дори му се карат за мълчанието. Заради неоказаната навреме помощ последствията са много тежки.
Георгиев се запознава с проблема, среща се и със Съюза на глухите и се оказва, че това е отдавнашно тяхно желание. Тогава написва текстовете, които минават единодушно и през комисията, и през залата в началото на октомври.
Само в Унгария и Ирландия може да се пращат съобщения
Две държави в ЕС позволяват безконтролно изпращане на есемеси на тел. 112 - Унгария и Ирландия. В девет пък няма друг начин за свързване с единния европейски номер освен телефонен разговор. Това са България, Кипър, Гърция, Латвия, Литва, Малта, Полша, Румъния и Словакия.
Във всички останали държави от ЕС се предоставят множество опции за връзка със 112, които включват факс, SMS, аналогов текст до друг аналогов телефон, чат за получаване на спешни повиквания само за хора с увреждания. Справката е на Националната асоциация на работещите в спешната медицинска помощ.
До момента пациентите в неравностойно положение могат директно да подават спешни повиквания на тел.112 в Естония (чрез факс или SMS), Германия (чрез факс), в област Варезе в Италия (чрез SMS), Люксембург (чрез SMS), Словения (чрез SMS или видеоразговор), Холандия (чрез SMS). В Швеция само регистрирани потребители могат да изпращат чрез SMS спешните си повиквания до 112.
В Австрия, Дания, Финландия, Франция, Португалия и Холандия пациентите в неравностойно положение, изпаднали в безпомощно състояние, се свързват с телефон, към който са регистрирани, и операторът на този телефон предава техните оплаквания на 112. В Испания (чрез SMS, чат, факс) и в Англия (чрез SMS) регистрирани потребители могат да изпращат информация до определен терминал, чрез който се свързват с тел. 112.
Българин патентова специален софтуер
Българинът Петър Манчев е патентовал специален софтуер, с който се улеснява приемането на визуални съобщения от телефон 112.
Той позволява да се изпращат емемеси, есемеси и клипове от новото поколение телефони. Изисква се само телефонът да има карта с wi-fi. Отсрещната страна трябва веднага да потвърди, че го е получила. Основният принцип е на взаимодействие.
За приемането е необходим сървър, но не е нещо специално, изискването е единствено телефоните да се настроят, за да изпращат автоматично на спешния център, където е въпросният сървър, поясни за "24 часа" Манчев. От телефона се набира определена комбинация или има специален клавиш, при натискането на който снимката се изпраща автоматично на спешния телефон, а софтуерът я приема.
Простотата е, че с едно действие се изпраща снимка или клип, а отсрещната страна разбира веднага къде се намирате, защото има джипиес система, вижда каква е ситуацията, и преценява как да действа и на коя служба да се обади.
Може да се направи също отделно устройство в затворена мрежа и отделен център, който да приема сигнала. Подходящо е за застрахователна компания, полиция, пояснява още Манчев.
За това се сетил при катастрофа с кола. В такава ситуация не помниш кой къде е стоял и какво точно е станало, а това се оказва съществено за застрахователя, затова моментната снимка е много важна, каза за "24 часа" Манчев.
Подобна система се предлагала ограничено от няколко години в нюйоркската полиция и в едно полицейско управление в Холандия. В Ню Йорк имало затворена защитена мрежа между полицаите, която дава възможност да си изпращат снимки и клипове помежду си и до диспечерски център. (24 часа)