Достатъчно е само малко повече желание и упоритост и следене на "харесванията" на потребителя. Така много лична информация "изплува" на повърхността, без ползвателят изобщо да подозира.
До извода стигнаха сътрудници на изследователския център "Майкрософт рисърч" и социолози от университета в Кеймбридж, Великобритания, пише в. "Файненшъл таймс".
Екипът използвал само данни от фейсбук. Проучени били 58 000 профила.
"Харесванията" в мрежата показват пристрастията, интелекта, политическите възгледи на потребителя много повече, отколкото този потребител си мисли, се казва в отчета на извършеното проучване. Въз основа на симпатии към една или друга снимка, постинг, картинка или събитие социолозите и маркетолозите черпят безценен материал за изграждането на рекламни или политически кампании.
"Използваните в Кеймбридж технологии в проучването ни могат да бъдат възпроизведени със същия успех в реални търговски продукти за събиране на лична информация за хората. Все пак ние използвахме много прости и общи методи. А маркетинговите компании могат да идат още по-далече и да хвърлят големи ресурси", предупреди пред журналисти Михал Кошински, един от участниците в експеримента с фейсбук.
Така резултатите от изследването за пореден път повдигат темата за опасенията, свързана с информацията в социалните мрежи.
Психолозите, антрополозите и социолозите могат да разчетат интелекта на човека, сексуалната му ориентация, неговия психотип и други важни лични характеристики. Достатъчно е само редовно да преглеждат профилите във фейсбук. Освен това въз основа на "харесванията" може лесно да се разбере какво е отношението на потребителя към наркотиците. И не само това. В хода на проучването се стигнало и до съвсем неочаквани открития. Като например това, че тези, които обичат пържени картофи, имат по-висок коефициент на интелигентност.
От една страна, всички тези данни позволяват на специалистите да въздействат на аудиторията и да изграждат по-ефективно рекламните си кампании, изтъкват изследователите. От друга страна обаче, потребителите трябва да знаят, че всяко "харесване" разкрива някоя страна от личния им живот и може да доведе до определена манипулация и достъп до информация, скрита "между редовете".
Личните данни от доста време са се превърнали в източник на големи капитали, отбелязва "Файненшъл таймс". Така например британската компания "Уонга;, специализирана в онлайн кредитирането, взема решения за отпускане на кредит само за няколко секунди, като те се основават върху огромно количество информация за кандидата, включително провила му във фейсбук.
Ако сте регистриран потребител на фейсбук, прегледайте собствения си портрет в сайта YouAreWhatYouLike, съветват учените. В него е събрана "изтекла" в пространството за ползвателите на фейсбук и други социални мрежи.
Според изследователите резултатите се основават върху ваши по-ранни "харесвания" и разказват за степента на вашата откритост, добросъвестност и организираност, темперамент, конкурентоспосолност и други лични характеристики.
Жените лъжат в социалните мрежи за живота си
Жените лъжат, преувеличават или изопачават живота си в социалните мрежи поне по веднъж на месец, установи британското проучване "Уан пол сърви", което препитало 2000 дами, пише в. "Дейли телеграф".
Много чест случай е жената да пише във фейсбук или туитър, че е навън и се весели в града, а всъщност си седи сама вкъщи. Дамите "разкрасяват" подробностите за своята отпуска или пък какво точно работят, установила анкетата, направена от анонимната социалната мрежа "Пенкаридж".
Най-честата причина жените да послъгват е, че се притесняват, че животът им може да изглежда отегчителен за другите. Освен това може да изпитват ревност или завист към по-интересните професии на приятелките си или пък да искат да впечатлят по някакъв начин познатите си.
Според проучването една трета от жените признават, че не са били честни поне веднъж в социални мрежи. Почти една четвърт от дамите лъжат или преувеличават ключови неща за живота си между един и три пъти на месец, докато една от всеки 10 жени признава, че лъже повече от веднъж седмично.
Почти 30 процента от жените лъжат, че "правя нещо, а всъщност съм сама вкъщи". Почти една четвърт от анкетираните преувеличават колко алкохол са изпили на партито миналата вечер, докато една от пет са излъгали за отпуската си или пък за работата си. Една от всеки пет жени дори лъже за това дали са свободни, или имат връзка с мъж, пише в. "Дейли телеграф".
"Много се стараем да се представим добре в интернет, като се преструваме и се опитваме да изглеждаме винаги щастливи. Това е изтощително и всъщност въобще не ни прави щастливи", смята известният британски психолог Майкъл Синклер. Според него, пропускайки нежеланите подробности от живота ни в разговорите онлайн, ние всъщност пропускаме възможността да получим съчувствие, а така парадоксално се увеличава усещането, че не сме свързани с останалите, макар че сме непрекъснато онлайн.
Според редакторката Ема Барет, която пише за проблемите на жените, не само дамите, но и мъжете послъгват в социалните мрежи. Това според нея е заложено в самия замисъл на форуми като фейсбук и туитър. Според нея мрежите не окуражават хората да споделят с другите негативни емоции или мисли. "Никой не иска да изглежда като неудачник, така че оставяме тъжните мисли за нас, а споделяме щастието", смята тя.
Това означава, че социалната мрежа е донякъде измамна, тъй като никой не казва цялата истина. А дали наистина е нужно да споделяш всичко във фейсбук. Ако наистина има проблем, жената обикновено се обажда на приятелка и отива да си поговорят на кафе. Независимо колко виртуални приятели имаш, нищо не може да замени истинската прегръдка, смята Барнет.