Притеснителна тенденция се наблюдава в действията на служебния кабинет. За краткото му 40-дневно управление досега остава впечатлението, че правителството на Марин Райков много лесно се поддава на лобистки интереси.
Първо, Министерският съвет отказа да обжалва решението на тричленен състав на Върховния административен съд за отмяна на наредбата за изискванията към млечните продукти. Това по същество връщаше сиренето от палма и други растителни мазнини по щандовете на магазините. Отпадаше и разделението на отделни рафтове на млечни и немлечни продукти, както и забраната по едно и също време в едно предприятие да се прави кашкавал от палма и от мляко.
Ден преди решението на ВАС да върне ментетата стана ясно и че земеделският министър проф. Иван Станков е подложен на силен натиск от уж млекопреработватели да се върне палмата. И въпреки че за професора животновъд е пределно ясно, че ако това стане ще бъде нанесен силен удар върху млечното говедовъдство у нас, той се оказа с вързани ръце.
Вносител на наредбата е Министерският съвет и само той може да обжалва отмяната пред по-висшестоящия петчленен състав на ВАС, а не и министерството на земеделието. Започна едно изчакване и добре, че изненадващо Върховната апелативна прокуратура се намеси и внесе касационна жалба, че решението за отмяна на наредбата е неправилно и тя дори не е разгледана по същество. Искането на магистратите е казусът да се разгледа от друг тричленен състав на ВАС.
Така временно прокуратурата "спаси" от неудобното положение министерството на земеделието и кабинета на Марин Райков. Но нима е работа на върховните обвинители в държавата да пазят държавата и от фалшификатите на храни?!
Най-лошото е, че този случай не остана единствен и изолиран пример за съмнение, дори и за корупционен интерес. Същата ситуация се разиграва и при идентичния казус с наредбата за пилешкото месо, която забрани инжектирането на допълнителна вода. Тя също е обжалвана - от асоциацията на месопреработвателите с мотив, че българските производители са поставени в неравностойно положение спрямо чуждите, за които не важи.
Все още съдът не се е произнесъл, но няма и категорично становище по казуса от министерството на земеделието или правителството. Никой не казва - поддържа ли новата власт наредбата или напротив, няма нищо против и тя да бъде отменена, а шприцоването и тумблирането на пилешкото със солеви разтвори отново да се развихри.
Третият притеснителен случай за лобистки натиск върху служебния кабинет от последните дни е искането за облекчаване на забраните за движение на тирове по магистралите и първокласните пътища в петък вечер и неделя. Искането на браншовите организации на превозвачите е вместо от 16 до 22 часа - ограничението да бъде от 18 до 22 часа. Отново и тук мотивът е да се помогне на бизнеса, най-вече със стоки на ишлеме.
Всъщност няма нищо лошо служебното правителство наистина да облекчи изискванията и да подпомогне задъхващия се български бизнес. Но не и по начин, който връща ментетата на пазара или ограничава извоювани в продължение на години права на обикновените граждани. Защото сигурно за превозвачите е много важно тировете да се движат и през почивните дни, но нима не е още по-важно да се опази животът на българите.
За всеки е ясно, че основната опасност за катастрофи са колоните от тирове, зад които пъплят стотици коли през празниците. И ограничението за камионите облекчи значително придвижването в почивните дни. Всъщност положението в икономиката ни е зле, но още по-зле е демографското състояние на страната. И какъв е смисълът, ако с мерки за стимулиране на бизнеса увеличаваме опасността за стопяване на и без това силно намаляващото население на България?
Затова трябва категорично да се даде отпор на лобистките опити за връщане на порочни практики в този кратък промеждутък до 12 май. А и служебният кабинет е добре да не забравя, че основната му работа е да подготви провеждането на нормални избори, а не да отменя всичко прието от предишното правителство, дори и то да е полезно за гражданите.