Смяната на шефа на ИА "Автомобилна администрация" Володя Киров от новата власт беше нещо очаквано. Като репортер следя събитията в министерството на транспорта и намирам, че промените в изпълнителната агенция са повече от належащи.
Преди няколко месеца с колегата ми от в. "168 часа" Теодор Насков си купихме шофьорски книжки за кола и за автобус. Показахме колко евтина е съвестта на дребните държавни чиновници в министерството на транспорта. Показахме как се осребрява малката власт да решаваш кой ще вземе книжка и кой - не.
Никой все още не е потърсил и мен, за да анулира категорията ми за шофьор на автобус, която си купих. И днес имам право да возя деца, без никога да съм обучаван да карам автобус, без да съм се явявал на изпит.
Силно се надявам, че смяната на шефа на ДАИ и на министъра на транспорта са само началото на истинската промяна в тези институции. Защото самата смяна на шефа на агенцията няма да спре нито купуването на книжки, нито рекетиращите по пътищата ДАИ-джии.
Служителите на ДАИ, които вземат подкупи, са част от битовата корупция, която трови живота на всеки българин ден след ден.
Не корупцията при строителството на магистрали, големите енергийни проекти и изобщо по високите етажи на властта прави живота ни гаден толкова, колкото чичковците и леличките зад гишетата, бюрата и в канцелариите. Те са тези, които дават изпита, разрешителното, подписа и т.н.
Министерството на транспорта не е единственото, което разполага с армия от такива чичковци и лелички. Чичковците и леличките в българската администрация нямат аналог в нормалните държави. Там техните функции се изпълняват от компютри, видеокамери, вендинг машини (автомати, работещи с монети или кредитни карти, които предлагат различни услуги), магнитни карти, автомати за издаване на документи, билети и т.н.
Българските държавни чичковци и лелички, които работят работата на машините, отговарят на следните изисквания:
1. Не притежават никакви особени професионални умения и интереси.
2. Не владеят чужди езици.
3. Не се усмихват на непознати.
4. Гледат подозрително.
5. Имат изключително минимална чиновническа власт, която се състои в контрол върху нещо си - изпитване на кандидат- шофьори, даване на подпис, издаване на разрешително, документ, проверка, заверка, контрол на пътя и т.н.
Теоретичните изпити за шофьори в нормалните страни се провеждат от компютър. Машината безпристрастно решава кой минава и кой не. Практическият изпит също може да бъде контролиран от видеокамера. Така чичкото не е оставен да решава сам при цялата субективност на ситуацията.
Изпитващите, ДАИ-джиите, които рекетират камиони на пътя, катаджиите скрити в храстите, са само част от армията чичковци и лелички, облечени в държавна униформа, които правят живота ни труден, карат ни да мразим държавата и дори убиват патриотизма ни ден след ден. Затова смяната на шефа на чичковците не променя нищо. Докато човешкият субективен фактор не отстъпи място на безпристрастната оценка на машината, камерата, компютъра, рекетът и нечистоплътните усещания при сблъска с държавата ще продължат. Володя Киров, дори да е искал, не би могъл да спре своите стотици служители по канцеларии и пътища да рекетират шофьори на камиони, кандидат-водачи и т.н.
Армията чичковци и лелички, от които зависи нещо дребно, дори невинаги иска подкуп. Понякога просто пречи на гражданина да живее нормално. Машината е по- справедлива от неприветливата лелка, а освен това не получава заплата и държавата не й плаща осигуровки.
Сигурно в България ще настане голяма безрабтица, ако намусените чичковци и лелички бъдат сменени от машини. Сигурно е тъжно, че тези хора на малко над средна възраст нямат възможности, ценности и адаптивност да живеят на нормалния пазар на труда. Тъжно е, че не са научени да се развиват. Сигурно машините са по-безчувствени дори от социалистическите чичковци и лелички, но машините правят живота ни по-лесен. Защото армията от чичковци и лелички е свикнала да изкарва лесни пари, без да си дава много зор и без да бъде в полза на гражданите.
Преди години, когато въведоха компютърната система в НАП, възмущението и недоволството на леличките зад гишетата стигна почти до революция. Днес младите лица зад гишетата са все повече, а опашките в НАП са изключение. А докато ролята на радара, автомата и картата се изпълнява от недоволни хора, държавата продължава да кара чичковците и леличките да вярват, че е нормално да ни пречат. Не е нормално.
Ясно, че субективният човешки фактор не може да бъде избегнат на 100 процента, но отдавна са измислени начини да бъде чувствително намален. Затова поредната рокада по върховете в ДАИ, в Автомобилна администрация и т.н. все още не означават нищо за живота на българския гражданин. Когато новият министър смени чичковците и леличките с видеокамери, магнитни карти и машини, тогава ще повярвам, че България иска да е модерна и нормална.
Нито ден зад волана, но правоспособни
Как можеш да си купиш книжка, без да си сядал никога през живота си зад волана, разкриха в края на май репортерът Теодор Насков от в. "168 часа" и колегата му от bTV Стоян Георгиев. В автошкола в Монтана единият взе книжка за кола, а другият - за автобус, действайки под прикритие.
Едва преди дни обаче се разбра, че шефът на ДАИ в Монтана - Любен Ананиев, е уволнен. Дисциплинарно са отстранени и двама младши експерти - Красимир Костов и Пламен Александров. На всички фирми, получавали пари под масата за лесно издаване на шофьорски книжки, са връчени актове и наказателни постановления и са предадени на прокуратурата. Междувременно на Теодор тържествено му бе връчена купената книжка. После КАТ се усети да му я вземе. Той я върна доброволно, но ще обжалва в съда. И най-вероятно ще спечели делото, защото мотивът за отнемането й е... телевизионен репортаж. Това прави акта меко казано бутафорен. А кой ще бъде наказан за издаване на документ с невярно съдържание, питат авторите на репортажа.
"Фирмите фантоми са донори на хора от ДАИ. Делят тези 700-800 лева, вземани от мераклиите за книжка. Няма контрол, всичко е фиктивно, а корупцията е жестока. Аз в живота си не съм сядал зад волана на автобус. Колегата от в. "168 часа" Теодор Насков никога не е карал автомобил, но и двамата вече имаме книжки", разказа Стоян Георгиев. (24часа)СТОЯН ГЕОРГИЕВ, РЕПОРТЕР НА bTV