200 българи карат коли с олио

Поне 200 българи карат колите си със старо олио и са изключително доволни от това.

За гориво на дизели, които не са комън-рейл, те използват стара мазнина от ресторантски фритюрници.

“Оставям две големи бутилки в ресторанта, те ги пълнят със старото си олио, плащам литъра по 30 стотинки и карам. За филтър използвам крачол от стари дънки, но сега съм си взел електрически, за да става по-бързо. Нито се качва разходът, нито пада мощността. Само отзад мирише на казанлъшки понички”, разказва Венцислав Великов, един от 200-те българи, които се движат със стара мазнина.

“Обикалям България с 30 лева, а като закъсам, влизам в някой хипермаркет и купувам ново олио, пак е по-евтино - литърът е 1,20, и събирам погледите на паркинга, като го наливам в резервоара”, добавя той.

А хиляди са тези, които добавят към нафтата си отработено олио, защото нямат специалното устройство.

Харчите 2 лв.на 100 км, ако карате колата с олио

Уплашени от световната финансова криза, пестеливи българи все по-масово посягат към олиото като гориво за автомобилите. Тези, които са се престрашили да използват мазната течност за задвижване на колите, харчат не повече от 2 лева на 100 км при возило от малкия или компактния клас. В специален 25-литров резервоар се налива обикновено употребявано олио, което може да ви излезе и без пари, ако работите в ресторант или заведение за бързо хранене, където обикновено използваната мазнина се изхвърля. Иначе без проблем може да се снабдите с олио от фритюрника срещу 30 стотинки на литър - една неписана цена, договорена между собствениците на заведения и тези, които се придвижват с растителната течност.

Преди да минете изцяло на олио, трябва обаче да си монтирате специално устройство (виж интервюто),което у нас се предлага масово от варненска фирма. Може да го закупите за по-малко пари да монтирате сами компонентите за него, но според сподвижници на идеята в интернет тази манипулация не си заслужавала усилието заради опасността от грешки и малката разлика в цената на самоделката и готовото устройство.

Преди да купите специалната джаджа обаче, трябва да притежавате дизелов автомобил, който да е произведен най-малко преди 9-10 години, т.е. да е не с новите двигатели с модерните системи "помпа дюза" или "комън-рейл". В Европа вече се правят и устройства, съвместими и с тези агрегати (виж карето),които обаче са доста по-скъпички.

Колата на олио харчи на 100 км толкова, колкото с нафта, даже има случаи, където разходът е с около 10 процента по-нисък. Разликата е в цената - с дизел е 5-6 пъти по-скъпо, а в същото време мощността на мотора се запазва Единственото неудобство за феновете на употребяваното олио е излизащата миризма на пържени картофи или кюфтета от ауспуха (зависи какво е готвено преди това). Запознати твърдят обаче, че с растителната мазнина дизеловият мотор не трака на място, а и не излиза черен неприятен дим от тръбите.

Естествено, ако притежавате джип с по-голям дизелов агрегат, разходът на олио ще се увеличи, но по съотношение с другите горива той ще си остане пак с пъти по-евтин.

Обожаваният от таксиджиите метан е 4 пъти по-скъп от растителната мазнина, а бутилките с този газ също струват по-скъпо от простото устройство, което се монтира в двигателя за придвижване с олио.

Може да карате старата си дизелова кола и без специална джаджа, но съотношението олио към нафта не трябва да надвишава 23 към 77 процента. Тогава обаче ефектът от евтиното гориво е много по-малък и си заслужава само ако си набавяте употребявана растителна мазнина без пари и минавате огромно количество километри.

На всеки 20 000 км е добре да демонтирате и промивате резервоара за олио, ако карате с не много качествено. Елементът на филтъра за олио се сменя също в зависимост от качеството. Ако карате с мазнина, филтрирана на 1 микрон, може да не сменяте филтъра няколко години. Един път на 12 месеца е добре да се проверят подгревните свещи на нагревателя. Ако някоя от тях е изгоряла, трябва да се смени.

Проверявайте често нивото на маслото в картера. Ако то се покачва, това показва, че не достатъчно изгоряло олио минава в картера.

 

Николай Цаневски: Може да филтрирате мазнината през дънки

С Николай Цаневски разговаряме по телефона, след като десетки почитатели на олиото като гориво в интернет препоръчаха устройствата на неговата фирма от Варна като перфектни за движение с мазната течност.

- Г-н Цаневски, откога произвеждате устройства, с които автомобилите изцяло могат да се движат с най-обикновено олио?

- Вече сме от 3 години на пазара и смея да твърдя, че сме единствените, които сглобяваме устройствата с изцяло български детайли. Според клиентите нашите не отстъпват по нищо от германските, които са и по-скъпи. Немските се продават за по 700 евро, а българските - за 690 лв. с ДДС, ако обемът на дизеловия двигател е под 1,7 литра, и 840 лв. при по-мощните агрегати.

- Колко пестеливи българи са се възползвали от вашата услуга?

- У нас сме продали около 100 устройства. Ние работим повече за европейския пазар, най-вече за френския. Търсенето нараства, когато нафтата мине психологическата бариера над 2 лева.

- Кои коли могат да използват олиото като гориво?

- Само дизелови, и то не такива, снабдени с модерните системи "комън-рейл" и "помпа-дюза". Това означава, че всеки, който притежава нафтов автомобил, произведен преди 2000 г., може да се възползва от олиото като гориво. Ако сипвате мазната течност на кола с "комън-рейл", рано или късно ще се скапе моторът, защото електрическата помпа нагнетява постоянно гориво в колектора и по този начин олиото не може да изгори напълно.

- Давате ли някаква гаранция на клиентите?

- 1 година на компонентите, с които е направено устройството. Естествено, гаранция за двигателя не можем да обещаем, защото не знаем в какво състояние е моторът - все пак говорим за коли на над 10-годишна възраст. Освен това водачът трябва да не нарушава и експлотационните параметри, които ние няма как да следим.

- А какво трябва точно да спазва клиентът, за да не му се развали двигателят?

- Задължително е да се пали моторът с дизелово гориво и да се изчака няколко минути, докато антифризът чрез топлообменника подгрее олиото до 80 градуса, които са напълно достатъчни мазнината напълно да изгаря в двигателя. Вечер също трябва да се спазва правилото колата да работи на нафта около 2 минути, преди да я оставите в покой за по-дълго време. Често клиентите не спазват тези изисквания и бързат да стартират колата след много по-малко работене на двигателя на нафта, защото с олио е с пъти по-евтино. Посредством електромагнитните клапани шофьорът избира горивото - нафта при студен двигател и олио при топъл двигател.

- Къде се монтира самото устройство?

- В двигателя. То включва топлообменник, електрически клапани, антифриз, електрическа кутийка и допълнителен резервоар за олиото с вместимост от 25 литра, който обикновено се поставя в багажника и не заема много място, като бутилките с пробан-бутан например. Монтажът не е сложен и всеки технически грамотен човек може да го направи за около 6 часа.

- Могат ли коли без това устройство да се движат с олио?

- Да, но съотношението олио-дизел трябва да е максимум 23 към 77 процента, защото иначе ще възникнат проблеми в уплътненията на буталата на двигателя.

- Всяко използвано олио ли може да служи като гориво?

- Задължително трябва да се филтрира. Ако използвате по-големи количества, може и сами с подръчни средства да си сглобите елементарна система. Ако боравите с по-малко количество олио, може да го избистрите, като например го прецедите през крачолите на стари дънки. По този начин се постига чистота от 8-10 микрона, каквато е и на нафтата, която се продава по бензиностанциите.

- Има ли разлика в разхода на горивото?

- С олио дизеловият автомобил харчи колкото с нафта. Даже някои изследвания доказват, че с употребявана растителна мазнина разходът може да падне с 8-10 процента. Мощността също е идентична. (24часа)

В Европа има специални колонки

От няколко години хиляди пестеливи европейци си слагат уредби за по 500-1000 евро, за да карат старите си дизелови автомобили с олио. В много страни на Стария континент на бензиностанциите освен колонките за биодизел има монтирани и такива с употребявано, но пречистено олио, като цената му е около 60 цента на литър.

Привържениците на растителната мазнина в Германия вече се борят за въвеждането на DIN стандарт за неговото качество - мярка, която предвещава перспективното му бъдеще като гориво за автомобилни двигатели. При определени условия дизеловите агрегати могат да се захранват и с чисто олио (по същия начин, по който бавноборотните корабни двигатели работят с тежък мазут).

Допреди няколко години потребителите на олио купуваха десетки еднолитрови бутилки от евтините магазини и ги изливаха в резервоарите една по една. Желаещите да зареждат с олио сега трябва просто да посетят някоя от стотиците станции за зареждане с олио на територията на Германия (списък има и в интернет). Тези инсталации непрекъснато се модернизират, като междувременно влязоха в експлоатация и първите официално калибровани колонки за зареждане с възможност за плащане с кредитна карта. За да се осъществи професионално и чисто зареждане, пистолетите на колонките трябва да разполагат с автоматични прекъсвачи, пригодени специално за работа с растително масло.

На Запад фирми вече предлагат устройства, малко по-скъпички, които работят не само с предкамерни дизели от края на миналия век, но и с модерни мотори с директно впръскване, които използват чувствителните механизми "помпа дюза" и "комън рейл".

През 1997 г. американецът Джошуа Тайкъл направи обиколка на Америка със своя дизелов ван, зареждайки го с употребено растително масло от фритюрниците на крайпътните заведения от рода на KFC и McDonalds. Тогава авантюристът стана повод за шеги и закачки. Подобни подигравки стават все по-неуместни, като в САЩ вече има немалък брой строителни и селскостопански машини, използващи за гориво именно растително масло. (24часа)

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 15

Сортирай по:

52
Здравейте, казвам се Ангел на 25г. и карам вече 1г Ситроен Ксантия 1.9д с преработено олио,но го сипвам директно в резервоара без въпросните устройства описани по горе. Усещам,че ще има въпроси- Как така? Преработвам олиото още един път със сода каустик(NaOH) и метанол,чрез титриране(така се нарича процеса на смесването на двата елемента) и в крайна сметка се получава смес идентична с петролната нафта.След добавянето на сместа от двата елемента в олиото след час-два се отделя глицерин. Моето мнение относно системите,които предлагат за известна сума е - няма смисъл от тези тях поради простата причина,че с много по малко средства може да се синтезира чист биодизел с много по добри технически стойности(разхода ми падна с 1л - извънградски разход:преди 5л,а сега 4л. Градско: преди:6л,а сега 5л Среден разход: 4.5л/100км. Даже сега пали от раз!!! Все пак всеки преценява сам за себе си!!! С уважение: Ангел Колчев

9
Аз карам с олио от фритюрници и с изгоряло масло от двигателите на автомобилите вече близо 200 000 км и още нямам никакви пробеми с VW POLO 1.4 D. Карам през зимата с чисто олио без да го смесвам с нафта. Паля на нафта работи от 3до 5 минути и прехвърлям на олио с ръчни кранчета. Мога да ви мантирам системата само на чист дизел за цена от 900лв с материалите.Тел 08888 6 28 23.

-3
Който е луд да пробва ас пробвах и ми отиде и помпата и дюзите само за 3 месеца умрех от яд с тва олио

10
аз пък съм с комън рейл и затова сипвам зехтин екстра върджин и слагам малко риган за аромат след това мушкам една багета в ауспуха и като стигна имам и брускети за закуска

-1
а със изгоряло масло дали няма да вари

-50
Продавам отработено олио (филтрирано) от ресторанти за дизелови автомобили. Олиото е пречистено, в туби, готово за употреба! Цена: 1л.=1лв. Тел.:0885583233

0
stava li s palmovo olio koeto na temperatura pod 20 stepeni C e vo gusta ili tvrda sostojba

0
Варненските устройства не са толкова добри и лесни за инсталиране.Канадските са много по съвършенни и лесни за монтиране и работят безотказно на всякакъв вид дизелов двигател,включително и комън рейл.Посетете - www.Voilpower.com или www.Биогориво.com или звъннете на 0897 409 573 за повече информация.

0
Варненските устройства не са толкова добри и лесни за инсталиране.Канадските са много по съвършенни и лесни за монтиране и работят безотказно на всякакъв вид дизелов двигател,включително и комън рейл.Посетете - www.Voilpower.com или www.Биогориво.com или звъннете на 0897 409 573 за повече информация.

0
Sled okolo mesec shte predlagame specialna biodisel kolonka(amerikansko proizvodstvo) snabdena sas vsichki neobhodimi ustriostva i tehnologia za proizvodstvo na biodisel v domashni uslovia ot otpadachno rastitelno maslo s kapacitet 50 ltr.na den,vkluchitelno za koman-reil i pompa-duza.Cena-3408 BP s dds,i 100 ltr.na den,cena-4113 BP s dds! Tel:0878911395

0
VW lupo събираме компанията по 1,20 и с 5 лева и до морето

0
производител на устройствата е Сасолио ЕООД и са от Варна. Търсете ги на телефон 0889113771.Нямат дистрибутор в София.Плаща се по банков път и ти гo пращат по куриер.Аз го получих днес и в петък ще го монтирам че вече ме чакат 120 литра филтрирано олио :)))))

0
ако може да ми дадете координати на фирмата на г-н Цачевски

1
Това ми изглежда много добра идея, бях чувал че се кара с олио в Германия но не знаех че и тук го има. Как да намерим този производител в България на тези системи за олио. Дайте координати, моля.

1
е тва изби рибата. браво за тая статия, не е голяма новост, ама повечето хора не знаят, а би трябвало. да кажем не на руско-арабската доминация в енергийното обезпечаване!!

Добави коментар

Добави коментар

Емил Милев-Крокодила в писмо до "168 часа" от ареста: Троен убиец е свидетел срещу мен

Емил Милев-Крокодила, срещу когото са повдигнати 6 обвинения за различни тежки престъпления, изпрати до в. "168 часа" първото си писмо от ареста. Той написа своята позиция в отговор на въпроси от

Местан: Нужно е управление с ясна и широка подкрепа за неотложни реформи

“Днес ще гласуваме оставката на първото българско правителство на политическото малцинство за последните 25 г. Този факт е от значение, защото политическият процес не успя да изгради политика на

Изолираха Станишев от решението за еврокомисар

Категорична подкрепа за кандидатурата на Кристалина Георгиева за върховен представител по външната политика на ЕС изрази лидерът на ДПС Лютви Местан на влизане в парламента. Той се мотивира, ч

БСП обвини ДПС и ГЕРБ за предсрочния край на мандата

Настъпва краят на 42-ото НС – дойде времето за равносметка, заяви  Атанас Мерджанов, председател на ПГ на БСП. Той обясни политическата реалност е така: “Парламентът си отива не защото не можеше,