200 българи карат коли с олио

Поне 200 българи карат колите си със старо олио и са изключително доволни от това.

За гориво на дизели, които не са комън-рейл, те използват стара мазнина от ресторантски фритюрници.

“Оставям две големи бутилки в ресторанта, те ги пълнят със старото си олио, плащам литъра по 30 стотинки и карам. За филтър използвам крачол от стари дънки, но сега съм си взел електрически, за да става по-бързо. Нито се качва разходът, нито пада мощността. Само отзад мирише на казанлъшки понички”, разказва Венцислав Великов, един от 200-те българи, които се движат със стара мазнина.

“Обикалям България с 30 лева, а като закъсам, влизам в някой хипермаркет и купувам ново олио, пак е по-евтино - литърът е 1,20, и събирам погледите на паркинга, като го наливам в резервоара”, добавя той.

А хиляди са тези, които добавят към нафтата си отработено олио, защото нямат специалното устройство.

Харчите 2 лв.на 100 км, ако карате колата с олио

Уплашени от световната финансова криза, пестеливи българи все по-масово посягат към олиото като гориво за автомобилите. Тези, които са се престрашили да използват мазната течност за задвижване на колите, харчат не повече от 2 лева на 100 км при возило от малкия или компактния клас. В специален 25-литров резервоар се налива обикновено употребявано олио, което може да ви излезе и без пари, ако работите в ресторант или заведение за бързо хранене, където обикновено използваната мазнина се изхвърля. Иначе без проблем може да се снабдите с олио от фритюрника срещу 30 стотинки на литър - една неписана цена, договорена между собствениците на заведения и тези, които се придвижват с растителната течност.

Преди да минете изцяло на олио, трябва обаче да си монтирате специално устройство (виж интервюто),което у нас се предлага масово от варненска фирма. Може да го закупите за по-малко пари да монтирате сами компонентите за него, но според сподвижници на идеята в интернет тази манипулация не си заслужавала усилието заради опасността от грешки и малката разлика в цената на самоделката и готовото устройство.

Преди да купите специалната джаджа обаче, трябва да притежавате дизелов автомобил, който да е произведен най-малко преди 9-10 години, т.е. да е не с новите двигатели с модерните системи "помпа дюза" или "комън-рейл". В Европа вече се правят и устройства, съвместими и с тези агрегати (виж карето),които обаче са доста по-скъпички.

Колата на олио харчи на 100 км толкова, колкото с нафта, даже има случаи, където разходът е с около 10 процента по-нисък. Разликата е в цената - с дизел е 5-6 пъти по-скъпо, а в същото време мощността на мотора се запазва Единственото неудобство за феновете на употребяваното олио е излизащата миризма на пържени картофи или кюфтета от ауспуха (зависи какво е готвено преди това). Запознати твърдят обаче, че с растителната мазнина дизеловият мотор не трака на място, а и не излиза черен неприятен дим от тръбите.

Естествено, ако притежавате джип с по-голям дизелов агрегат, разходът на олио ще се увеличи, но по съотношение с другите горива той ще си остане пак с пъти по-евтин.

Обожаваният от таксиджиите метан е 4 пъти по-скъп от растителната мазнина, а бутилките с този газ също струват по-скъпо от простото устройство, което се монтира в двигателя за придвижване с олио.

Може да карате старата си дизелова кола и без специална джаджа, но съотношението олио към нафта не трябва да надвишава 23 към 77 процента. Тогава обаче ефектът от евтиното гориво е много по-малък и си заслужава само ако си набавяте употребявана растителна мазнина без пари и минавате огромно количество километри.

На всеки 20 000 км е добре да демонтирате и промивате резервоара за олио, ако карате с не много качествено. Елементът на филтъра за олио се сменя също в зависимост от качеството. Ако карате с мазнина, филтрирана на 1 микрон, може да не сменяте филтъра няколко години. Един път на 12 месеца е добре да се проверят подгревните свещи на нагревателя. Ако някоя от тях е изгоряла, трябва да се смени.

Проверявайте често нивото на маслото в картера. Ако то се покачва, това показва, че не достатъчно изгоряло олио минава в картера.

 

Николай Цаневски: Може да филтрирате мазнината през дънки

С Николай Цаневски разговаряме по телефона, след като десетки почитатели на олиото като гориво в интернет препоръчаха устройствата на неговата фирма от Варна като перфектни за движение с мазната течност.

- Г-н Цаневски, откога произвеждате устройства, с които автомобилите изцяло могат да се движат с най-обикновено олио?

- Вече сме от 3 години на пазара и смея да твърдя, че сме единствените, които сглобяваме устройствата с изцяло български детайли. Според клиентите нашите не отстъпват по нищо от германските, които са и по-скъпи. Немските се продават за по 700 евро, а българските - за 690 лв. с ДДС, ако обемът на дизеловия двигател е под 1,7 литра, и 840 лв. при по-мощните агрегати.

- Колко пестеливи българи са се възползвали от вашата услуга?

- У нас сме продали около 100 устройства. Ние работим повече за европейския пазар, най-вече за френския. Търсенето нараства, когато нафтата мине психологическата бариера над 2 лева.

- Кои коли могат да използват олиото като гориво?

- Само дизелови, и то не такива, снабдени с модерните системи "комън-рейл" и "помпа-дюза". Това означава, че всеки, който притежава нафтов автомобил, произведен преди 2000 г., може да се възползва от олиото като гориво. Ако сипвате мазната течност на кола с "комън-рейл", рано или късно ще се скапе моторът, защото електрическата помпа нагнетява постоянно гориво в колектора и по този начин олиото не може да изгори напълно.

- Давате ли някаква гаранция на клиентите?

- 1 година на компонентите, с които е направено устройството. Естествено, гаранция за двигателя не можем да обещаем, защото не знаем в какво състояние е моторът - все пак говорим за коли на над 10-годишна възраст. Освен това водачът трябва да не нарушава и експлотационните параметри, които ние няма как да следим.

- А какво трябва точно да спазва клиентът, за да не му се развали двигателят?

- Задължително е да се пали моторът с дизелово гориво и да се изчака няколко минути, докато антифризът чрез топлообменника подгрее олиото до 80 градуса, които са напълно достатъчни мазнината напълно да изгаря в двигателя. Вечер също трябва да се спазва правилото колата да работи на нафта около 2 минути, преди да я оставите в покой за по-дълго време. Често клиентите не спазват тези изисквания и бързат да стартират колата след много по-малко работене на двигателя на нафта, защото с олио е с пъти по-евтино. Посредством електромагнитните клапани шофьорът избира горивото - нафта при студен двигател и олио при топъл двигател.

- Къде се монтира самото устройство?

- В двигателя. То включва топлообменник, електрически клапани, антифриз, електрическа кутийка и допълнителен резервоар за олиото с вместимост от 25 литра, който обикновено се поставя в багажника и не заема много място, като бутилките с пробан-бутан например. Монтажът не е сложен и всеки технически грамотен човек може да го направи за около 6 часа.

- Могат ли коли без това устройство да се движат с олио?

- Да, но съотношението олио-дизел трябва да е максимум 23 към 77 процента, защото иначе ще възникнат проблеми в уплътненията на буталата на двигателя.

- Всяко използвано олио ли може да служи като гориво?

- Задължително трябва да се филтрира. Ако използвате по-големи количества, може и сами с подръчни средства да си сглобите елементарна система. Ако боравите с по-малко количество олио, може да го избистрите, като например го прецедите през крачолите на стари дънки. По този начин се постига чистота от 8-10 микрона, каквато е и на нафтата, която се продава по бензиностанциите.

- Има ли разлика в разхода на горивото?

- С олио дизеловият автомобил харчи колкото с нафта. Даже някои изследвания доказват, че с употребявана растителна мазнина разходът може да падне с 8-10 процента. Мощността също е идентична. (24часа)

В Европа има специални колонки

От няколко години хиляди пестеливи европейци си слагат уредби за по 500-1000 евро, за да карат старите си дизелови автомобили с олио. В много страни на Стария континент на бензиностанциите освен колонките за биодизел има монтирани и такива с употребявано, но пречистено олио, като цената му е около 60 цента на литър.

Привържениците на растителната мазнина в Германия вече се борят за въвеждането на DIN стандарт за неговото качество - мярка, която предвещава перспективното му бъдеще като гориво за автомобилни двигатели. При определени условия дизеловите агрегати могат да се захранват и с чисто олио (по същия начин, по който бавноборотните корабни двигатели работят с тежък мазут).

Допреди няколко години потребителите на олио купуваха десетки еднолитрови бутилки от евтините магазини и ги изливаха в резервоарите една по една. Желаещите да зареждат с олио сега трябва просто да посетят някоя от стотиците станции за зареждане с олио на територията на Германия (списък има и в интернет). Тези инсталации непрекъснато се модернизират, като междувременно влязоха в експлоатация и първите официално калибровани колонки за зареждане с възможност за плащане с кредитна карта. За да се осъществи професионално и чисто зареждане, пистолетите на колонките трябва да разполагат с автоматични прекъсвачи, пригодени специално за работа с растително масло.

На Запад фирми вече предлагат устройства, малко по-скъпички, които работят не само с предкамерни дизели от края на миналия век, но и с модерни мотори с директно впръскване, които използват чувствителните механизми "помпа дюза" и "комън рейл".

През 1997 г. американецът Джошуа Тайкъл направи обиколка на Америка със своя дизелов ван, зареждайки го с употребено растително масло от фритюрниците на крайпътните заведения от рода на KFC и McDonalds. Тогава авантюристът стана повод за шеги и закачки. Подобни подигравки стават все по-неуместни, като в САЩ вече има немалък брой строителни и селскостопански машини, използващи за гориво именно растително масло. (24часа)

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 15

Сортирай по:

52
Здравейте, казвам се Ангел на 25г. и карам вече 1г Ситроен Ксантия 1.9д с преработено олио,но го сипвам директно в резервоара без въпросните устройства описани по горе. Усещам,че ще има въпроси- Как така? Преработвам олиото още един път със сода каустик(NaOH) и метанол,чрез титриране(така се нарича процеса на смесването на двата елемента) и в крайна сметка се получава смес идентична с петролната нафта.След добавянето на сместа от двата елемента в олиото след час-два се отделя глицерин. Моето мнение относно системите,които предлагат за известна сума е - няма смисъл от тези тях поради простата причина,че с много по малко средства може да се синтезира чист биодизел с много по добри технически стойности(разхода ми падна с 1л - извънградски разход:преди 5л,а сега 4л. Градско: преди:6л,а сега 5л Среден разход: 4.5л/100км. Даже сега пали от раз!!! Все пак всеки преценява сам за себе си!!! С уважение: Ангел Колчев

9
Аз карам с олио от фритюрници и с изгоряло масло от двигателите на автомобилите вече близо 200 000 км и още нямам никакви пробеми с VW POLO 1.4 D. Карам през зимата с чисто олио без да го смесвам с нафта. Паля на нафта работи от 3до 5 минути и прехвърлям на олио с ръчни кранчета. Мога да ви мантирам системата само на чист дизел за цена от 900лв с материалите.Тел 08888 6 28 23.

-3
Който е луд да пробва ас пробвах и ми отиде и помпата и дюзите само за 3 месеца умрех от яд с тва олио

10
аз пък съм с комън рейл и затова сипвам зехтин екстра върджин и слагам малко риган за аромат след това мушкам една багета в ауспуха и като стигна имам и брускети за закуска

-1
а със изгоряло масло дали няма да вари

-50
Продавам отработено олио (филтрирано) от ресторанти за дизелови автомобили. Олиото е пречистено, в туби, готово за употреба! Цена: 1л.=1лв. Тел.:0885583233

0
stava li s palmovo olio koeto na temperatura pod 20 stepeni C e vo gusta ili tvrda sostojba

0
Варненските устройства не са толкова добри и лесни за инсталиране.Канадските са много по съвършенни и лесни за монтиране и работят безотказно на всякакъв вид дизелов двигател,включително и комън рейл.Посетете - www.Voilpower.com или www.Биогориво.com или звъннете на 0897 409 573 за повече информация.

0
Варненските устройства не са толкова добри и лесни за инсталиране.Канадските са много по съвършенни и лесни за монтиране и работят безотказно на всякакъв вид дизелов двигател,включително и комън рейл.Посетете - www.Voilpower.com или www.Биогориво.com или звъннете на 0897 409 573 за повече информация.

0
Sled okolo mesec shte predlagame specialna biodisel kolonka(amerikansko proizvodstvo) snabdena sas vsichki neobhodimi ustriostva i tehnologia za proizvodstvo na biodisel v domashni uslovia ot otpadachno rastitelno maslo s kapacitet 50 ltr.na den,vkluchitelno za koman-reil i pompa-duza.Cena-3408 BP s dds,i 100 ltr.na den,cena-4113 BP s dds! Tel:0878911395

0
VW lupo събираме компанията по 1,20 и с 5 лева и до морето

0
производител на устройствата е Сасолио ЕООД и са от Варна. Търсете ги на телефон 0889113771.Нямат дистрибутор в София.Плаща се по банков път и ти гo пращат по куриер.Аз го получих днес и в петък ще го монтирам че вече ме чакат 120 литра филтрирано олио :)))))

0
ако може да ми дадете координати на фирмата на г-н Цачевски

1
Това ми изглежда много добра идея, бях чувал че се кара с олио в Германия но не знаех че и тук го има. Как да намерим този производител в България на тези системи за олио. Дайте координати, моля.

1
е тва изби рибата. браво за тая статия, не е голяма новост, ама повечето хора не знаят, а би трябвало. да кажем не на руско-арабската доминация в енергийното обезпечаване!!

Добави коментар

Добави коментар

На 18% не им стига стаж за пенсия

Поне на 18% от българите не им достигат години осигурителен стаж, за да излязат в пенсия при достигане на възраст от 60 години и 8 месеца за жените и 63 години и 8 месеца за мъжете.

Какво да ядем, за да не хванем рак - купете вече и със SMS

В MediaMall вече може да закупите книжка в PDF формат от 27 страници, съдържаща поредицата "Храни срещу рака " на вестник "168 часа"От днес вече може да купувате електронните издания от MediaMall и

Бързаме с гръцката газова връзка заради Украйна

Изграждането на газовата връзка с Гърция ще бъде ускорено заради ситуацията в Украйна. Това заяви вчера министърът на икономиката Драгомир Стойнев след среща на азербайджанския енергиен министър

Валентин Златев "регистрирал" комунисти, омбудсманът - партията на Капка

Стотици жалби на граждани, чиито ЕГН-та са използвани незаконно от партии при внасянето на подписите за регистрацията им за евровота, затрупаха ЦИК вчера. "Всички сигнали ще бъдат проверени.