Дийн и Дан Кейтън от модна къща "Дискуаред", "Блондс", "Живанши" и гръцкият дизайнер Вретос Вретакос - това са хората, които скицират сценичните костюми за световното турне на Бионсе Ноус The Mrs. Carter Show (на английски означава "Шоуто на госпожа Картър"). Нарича го така, защото истинското име на съпруга - американския рапър Джей Зи, е Джон Картър.
По време на абсолютно всички концерти досега - общо 47 на брой, като довечера ще представи поредния си спектакъл и в най-големия град в Канада - Торонто, певицата използва само един определен парфюм - "Хийт" (от английската дума heat - топлина). Това е
петият аромат, за който американската изпълнителка дава името си
като марка. Той е на пазара от миналия месец и е създаден специално за топлите дни - с по-малко съдържание на алкохол и силен мирис на бели цветя.
Ето такива трябва да са съставките в летните парфюми - наричат ги солифлори, или едноцветни. Това са екстракти, които имат по-малко компоненти в състава си и възпроизвеждат естествени миризми. Освен това те не се променят нито при по-висока температура на тялото, нито при изпотяване. Всъщност това са част от изискванията на Бионсе, когато поръчва парфюма на екип от "Дзивода" - швейцарска компания за аромати, която от 2008 година е най-големият производител в света в този бранш.
Факт е, че миризмата на парфюма се променя в зависимост от температурата навън -
топлината ускорява изпаряването
на ароматните молекули и съответно студът ги забавя. Затова в горещите дни парфюмите буквално излитат за час.
От година в големите вериги има парфюми за плаж. Те не съдържат алкохол и се наричат аромотерапевтични води. Такива продукти имат "Кристиан Диор" и "Келвин Клайн".
Какъв трябва да е летният парфюм - големите компании правят такива изследвания в лабораториите си целогодишно. И всички единодушно стигат до поне три извода:
- През топлите дни се използва само тоалетна вода, парфюм - не. И двата вида течности са сбор от ароматни съставки, разтворени в етанол и вода. Съотношението им се измерва в проценти и се нарича концентрация. В общи линии най-висока концентрация (между 20% и 40%) има т.нар. парфюм - на опаковките е обозначен като parfum или pure perfume. Тоалетната вода (на френски е eau de toilette) е с концентрация между 5% и 15%. Съответно тоалетните води съдържат по-малко алкохол, който, изложен под слънчевите лъчи, често предизвика алергия по кожата.
- Моноароматите са по-подходящи за лятото. Въпреки че обичайно у нас
масовият клиент търси сложни аромати - тези, които са съчетание между цитруси, цветя, плодове и ванилия
И в музиката е така - смесването на няколко стила е формулата да се напише хит.
Моноароматите май са по-предпочитани от големите колекционери, които знаят какво търсят. Вторият вид обаче е по-подходящ за лятото, защото се излъчва по-добре от кожата.
- Лимитираните серии се купуват по време на летния отпуск
Това установяват от оборота в продажбите си големите производители на аромати в последните години. Затова всяка година те пускат на пазара лимитирана серия на известен парфюм с ново име или опаковка и почти неосезаема промяна в компонентите.
Между другото в повечето случай тези варианти се произвеждат във флакони от 50 мл. И тъй като са тоалетни води, са значително по-евтини.
Горе-долу това са основните критерии, по които трябва да се избере летният парфюм.
Кои аромати влизат в графата на най-харесваните през лятото, "24 часа" регистрира, след като направи справка за най-продаваните аромати у нас и в чужбина през лятото.
И при жените, и при мъжете най-предпочитаните парфюми през лятото са цитрусовите
миризми
Калина Гарелова, най-известният български парфюмен блогър, обаче казва, че това е парадоксално. Според нея цитрусите са по-подходящи за студените дни.
Така или иначе, парфюмерийните компании създават разновидности за лятото на своите най-популярни марки. Например един от най-търсените летни аромати от 2001 година насам, който има свежи нотки на лайм и кедър, е "Лайт блу" на "Долче и Габана". За втора поредна година обаче компанията пуска за лятото неговите разновидности - женският е "Лайт блу дриминг ин Портофино" (това е името на рибарско селище, в което имат къщи само милионери, на бреговете на Италианската Ривиера), а мъжкият аромат - "Лайт блу Стромболи ливинг". И двата парфюма имат свежи ухания на кехлибар, пачули, пипер и, разбира се, цитрус.
Латинската дума цитрус произхожда от древногръцката кедрос (кедър). Европейците опознават цитрусите като аромат (лимон, портокал, бергамот, мандарина, лайм, грейпфрут) чак през 1709 година, когато Джовани Мария Фарина, италиански имигрант в Германия, започва да снабдява аристокрацията с одеколон (на френски еаu de Colognе означава "вода от Кьолн"). Оттогава цитрусите са основна съставка в парфюмите.
Изключение са парфюмите с нотки на грейпфрут. Те се избягват през лятото. Лука Тюрин, биофизик с дългогодишен интерес към обонянието и парфюмите, казва, че
грейпфрутът има сярна нотка,
а същата се съдържа и в чесъна. Затова има риск, ако климатът е влажен, парфюмът да ухае повече на миризливия зеленчук.
При допир с вода по-силно и хубаво ухание имат всички останали цитрусови аромати.
Наистина климатът влияе върху ароматните нотки на парфюмите. При флоралните миризми - вторите по популярност през лятото, ефектът е обратен.
Влагата подсилва уханието на индола - вещество, което се съдържа в човешките и животинските изпражнения и е открито в малки количества в белите цветя като жасмин, гардения, люляк, иланг-иланг и орхидея. Тези аромати са вечерни.
Сред най-продаваните са "58-о авеню монтан" на "Дюпон", който това лято е на пазара в нов лимитиран вариант. Ухае едновременно на жасмин, иланг-иланг и лимоново дърво.
Другият най-търсен флорален аромат е "Армани код самър" на "Джорджо Армани". Новият аромат има нотки на бяло дърво, жасмин и портокал.
Компании отчитат рекордни продажби в ароматите за спорт и тийнейджърските серии
Една от най-новите ниши в парфюмерийния бранш е колекцията от аромати за тийнейджъри. Безспорно най-продаваният парфюм е "Гърлфренд" на 19-годишния попизпълнител Джъстин Бийбър.
Британската компания "Парфюм шоп" обяви, че е продавала по един флакон от парфюма на певеца всяка минута в първата седмица от пускането му в продажба. Това го прави един от най-добре продаваните аромати на звезди.
"Всички рекорди бяха подобрени с пускането в продажба на парфюма. Онлайн трафикът беше забележителен, като един флакон се продаваше на всяка минута. Със сигурност може да се твърди, че треската Бийбър продължава", каза представителката на компанията Мишел Д'Вас.
Тийнейджърската линия на "Кокеси" също е лидер на пазара. Освен на аромата компанията залага на шишетата, които приличат на дървени кукли.
"Мекс", "Том Тейлър", "Лакост" - парфюми, които са от среден клас, имат спортна колекция. Парфюмите от нея са предназначени специално за бягане, фитнес или други физически упражнения.
Мъжете все питат за аромати с феромони
Колко е траен - това е един от първите въпроси, които задават клиентите, когато влязат в магазин, за да си купят парфюм.
Това разказва Дария Александрова, управител на магазин в София.
"Много голяма заблуда е, че тестерите са по-силни и трайни от самите парфюми. Такова нещо няма", обяснява тя.
Друга грешка, която редовно правят клиентите в магазина, е, че когато пръснат парфюм на ръката си, го търкат с другата ръка. Така обаче се променя структурата на аромата.
Най-продаваните опаковки са от 50 мл и от 100 мл. Една от причините е, че те са и най-изгодни като цена. Флаконите от 30 мл се търсят най-вече от колекционерите.
Често се случва да влезе мъж в магазина и да каже: "Искам такъв парфюм, който, като се напръскам, всички жени да ме желаят - с феромони." "Засега има само такъв женски аромат - на компания "Ажон провокатьор", разказва Александрова.