Сменяш чипа и колата ти става бегачка

На много хора им се е случвало да си купят кола и след известно време да ги загложди мисълта, че май е трябвало да изберат по-мощния вариант. Обикновено, особено при нов автомобил, има значителна разлика в цената и клиентът си казва: "Чак пък толкова, няма да ходя на състезания, я!"

След като се порадвате на новата кола обаче, гложденето се засилва и на преден план излиза побългарената английска дума тунинг (настройване-бел. ред.).

Допреди няколко години споменаването й предизвикваше асоциации предимно с някакви квартални тарикати, които бъзикат нещо по колите си и после фучат с бясна скорост по разбитите улици.

Появи се понятието "пернишки тунинг", което описва съмнителните подобрения по каросерията на регистрирани във въпросния град автомобили "Фолксваген голф" втора или най-много трета серия.

Днес все повече хора прибягват до услугите на т. нар. чиптунинг. Тази интервенция изобщо не е свързана с монтаж на спойлери и спортни седалки. А с въздействие върху характеристиките на двигателя.

Чиптунингът е подмяна на софтуера за управление на двигателя с друг, който оптимизира мощността и икономията на гориво. Това няма нищо общо с тунинга, който правят участниците в шампионата по драгрейсинг. При тях преработките в двигателя и системите за охлаждане могат да стигнат десетки хиляди левове. Чиптунингът струва 800-900 лв. и е за ежедневно ползване.

Пренастройването на показателите се постига, без да се правят механични промени. Единственото условие е автомобилът да има достъпен за преработки електронен блок за управление на двигателя, известен още като ECU.

В паметта на микрокомпютъра е записана програма, заложена от производителя. ECU контролира двигателя, проверява, управлява и настройва всички функции. В програмата са заложени граничните и еталонни стойности на всички системи в двигателя.

Процедурата по въвеждането на нова програма трае около три часа и няма нужда да се ходи в сервиз. Служител на някоя от фирмите за тунинг на електроника идва на място, т.е. където домува колата. В общия случай оборудването му се състои от лаптопи, програматори, диагностика и кабели.

Резултатите от тунинга са най-осезаеми при двигатели с турбо. Той вдига мощността с 30-35 конски сили, а въртящият момент - до 80, дори 100 Nm. Въпреки това средният разход на гориво при дизелите може да падне с около литър на 100 километра. Това става именно заради по-високия въртящ момент и оптимизираното изгаряне на горивото.

Тунингът в електрониката е по-малко ефиксен при атмосферните агрегати, които най-често са бензинови. При тях мощността се вдига с 10-15 к.с., а въртящият момент с 20-30 Nm.

У нас се предлагат програми за електронно пренастройване на почти всички автомобили. Цената на тунинга варира между 350 и 2000 лева според спецификата на модела и желанията на клиента.

Една от големите фирми има готов файл и за "Лада Нива" например. С него руският всъдеход подскача с още 12 "коня" до 92 к.с. Има "карта", както казват специалистите на съответната програма, и за "Ролс-Ройс Фантом", при който 6,7-литровият бензинов двигател изкарва 486 к.с. (плюс 26)

В България обаче най-често се тунинговат модели от семейството на “Фолксваген” - беемвета, аудита, сеати и дори шкоди. Често се пренастройват италианските “Алфа Ромео”,“Фиат”, а японските малко изостават в това отношение.

"При нас идват всякакви хора. И със съвсем нови коли, и разни маниаци с 10-15-годишни модели. Те примерно искат максимално вдигане на показателите. Не ги интересува, че двигателят е на 300 000 км и може да не издържи на голямо натоварване", разказва Петко Симеонов.Той тунингова вече доста години и разполага с програми за най-новите модели.

Чиптунинг предлагат и някои от автомобилните вносители у нас. Но обикновено това се свежда до системата пауърбокс - допълнителна кутийка, която се връзва към буксата на електронния блок. В този случай цената може да стигне 1500-1600 лева, но инсталирането във фирмения сервиз запазва гаранцията.

Затова към чиптунинг най-често се прибягва няколко месеца преди да изтече срокът за безаварийно управление на производителя. Има и такива, които си пренастройват показателите на ECU още в началото и ако се появи проблем, връщат оригиналния вариант.

Според повечето специалисти чиптунингът е по-подходящ от пауърбокс.

А и всички автомобилни производители използват съответния софтуер за гамата им от двигатели. Така един и същ мотор дава различни показатели по отношение на мощност и въртящ момент.

Всъщност динамиката е едно от последните неща, които интересуват производителите. За тях е важно да предложат автомобил, който функционира добре при всякакви атмосферни условия и да издържа на по-ниско качество на горивото. Освен това се вземат предвид изискванията за вредни емисии и акцизите в съответните държави.

Чиптунингът е напълно законен, въпреки че официално е несъвместим с гаранцията на производителя. Много от европейските фирми, които предлагат оборудване, имат контакти в "Бош", която прави електроника и оборудване за повечето марки. Германската компания слага специални защити срещу чиптунинг, но както можете да се досетите, майсторите вече са им намерили цаката.

Технологиите се развиват със страшна скорост, но до няколко седмици специалистите по пренастройките вече разполагат и с най-актуалните версии.

Работното оборудване започва от около 30 000 лв., а препрограмирането е най-сложната дейност от тунинга.

По-сериозните фирми правят сами промените по софтуера според изискванията на клиента.

Има най-различни начини, по които може да върви колата ви. Затова и при някои фирми записването на окончателната програма става едва след като я харесате.

После, разбира се, можете да я промените десетки пъти и в крайна сметка пак да върнете оригиналната версия.

Иначе в интернет се предлага и уж оригинален софтуер за всички модели на цена от около 150 евро. Според специалистите обаче използването му носи сериозен риск от повреди. Има маниаци обаче, които са си купили програмата за тунинг, навлезли са достатъчно навътре в тематиката и си пренастройват сами двигателя.

В България има и такива, които през Ebay си набавят ненадежна техника от Китай чрез интернет, както и готови дискове със стотици хиляди файлове за най-различни модели. Много често обаче крайният резултат е погубен за двигателя.

При по-старите коли, понеже няма достъп до диагностичната букса, се отваря компютърът, сваля се оригиналният чип и се изчита с помощта на програматор.

Много хора си задават въпроса дали чиптунингът няма да съкрати живота на двигателя на техния автомобил.

При стандартна преработка в софтуера пробегът на мотора се съкращава незначително. Дори има твърдения, че може да се удължава, защото работата на двигателя е оптимизирана.

“Истината е, че всичко зависи от начина на каране и поддръжка. Ако не форсираш прекалено двигателя и сменяш редовно маслото, няма да имаш проблеми”, уверява софиянецът Йордан Георгиев, който през два месеца променя настройките по аудито си.

Той е минал и през фазата на т.нар. екотунинг, който е доста популярен в Западна Европа заради високите цени на горивата.

В този случай се постига икономия на гориво с увеличаване на въртящия момент. Обикновено след процедурата се оказва, че колата ви върви по същия начин или дори малко по-бързо, но дава по-добър разход.

Към екотунинга все по-често прибягват и хора, които си изкарват хляба с превози. Сметките показват, че при нормална експлоатация на камиона и намаляване на разхода от 1 л на 100 км се пестят около 12 000 евро годишно. Със същата цел се прави чиптунинг и на земеделски машини.

При тях се предполага, че по-голямата мощност ще доведе до повече свършена работа. И по-нисък разход, разбира се. Две неща, които сме свикнали да приемаме като несъвместими.

СТЕФАН ЧОЛАКОВ

 

“Пипват” аудито на Мартин Петров

Футболната звезда Мартин Петров също се оказа фен на тунинга. Крилото на “Манчестър Сити” вече е направил някои подобрения по спортния си автомобил “Ауди R8”. 30-годишният национал е купил колата от Испания, където игра за “Атлетико” (Мадрид). Впоследствие на баровското ауди е направен оптичен тунинг - сменени са броните и джантите. Сега обаче предстои R-осмицата да бъде подсилена с още малко “коне”. Не че серийните 420 са малко, но след чиптунинга спортният модел, ще се превърне в завършена резачка.

Фирма вече е изготвила файл за аудито на Петров, което ще получи мощност от 460 к.с. и максимален въртящ момент 500 Nm.

 

Масово се отказват от филтрите за частици

Съвсем скоро се очаква да има бум на желаещите да демонтират от автомобила си филтъра за твърди частици. Това разкриха фирми, които предлагат тази услуга.

Проблемът е, че като се запуши филтърът, смяната му излиза прекалено скъпо - до няколко хиляди лева. А неговата функция е свързана единствено с вредните емисии. В Западна Европа обаче се усетили, че въпросният филтър всъщност не помага особено в опазването на околната среда. По простата причина, че оборудваните с него автомобили харчат с около 2 л на 100 км повече. Което означава, че отработват повече газове.

Отделно филтърът променя режима на работа на двигателя и според специалисти води до нещо като "задушаване". Те дори съветват от време на време колата да се кара при по-големи натоварвания, понеже така се почиства филтърът. При някои производители като “Ауди” дори излиза предупреждение на таблото.

Отстраняването на филтъра обаче не е проста работа. Неговата функция е стриктно заложена в компютъра и при свалянето му ще ви алармира, че сте в сервизен режим. Необходима е преработка на целия софтуер, което, общо взето, малцина могат да направят. (24часа)

 

НЯКОИ ФАКТИ

При стандартен чиптунинг (т.е. без екстремно надуване на показателите) и нормална експлоатация се запазва пробегът на двигателя.

Разходът на масло може да се увеличи малко, но при по-често форсиране.

При търсене на максимална мощност може да се увеличи работната температура на двигателя и необходима смяна на някои от компонентите (радиатор, филтри, генерация).

Интервалът за смяна на масло може да се запази, но заради качеството на дизела в България е пропоръчително маслото да се сменя на около 10 000 км, особено през лятото. При гаранционните автомобили не е наложително съкращаване на сервизния интервал, освен ако не търсите по-високо ниво на мощността.

Препоръчително е след чиптунинг бензиновите автомобили да се карат с високо октаново гориво. В някои случаи дори е задължително.

При автоматичните трансмисии повишаването на въртящия момент на двигателя трябва да се съобрази с възможностите им.

При автомобилите 4х4 трябва да се внимава с въртящия момент на двигателя с цел предпазване на трансмисията и съединителя от претоварване.

Показателите за разход на гориво по борд компютъра може да не съответстват след чиптунинга. Това зависи от начина, по който е направен, и от това как го калкулира електронният блок за управление. При качествена преработка на софтуера показателите ще се запазят точни.

 

Пауърбокс или програма?

Чиптунингът е по-доброто решение, защото електронният блок за управление работи с всички реални стойности. Също така този метод дава неограничени възможности за промяна на работната програма на двигателя.

Но ако чиптунингът се извърша от неквалифицирани хора, рисковете за повреди по двигателя са в пъти по-големи от тези, които би причинил един евтин пауърбокс.

Пауърбокс е обединяващо понятие за всички кутии, които вдигат мощността на двигателя. Те често се изполват при автомобили, при които няма възможност за цялостна промяна на софтуера. Такива например на този етап са повечето дизелови тойоти.

Пауърбоксът има два основни начина на работа. При първия системата “лъже”ECU за налягането в рейката на дизеловите мотори с комънрейл и показват по-ниско налягане от реалното. Другият начин е да се удължи времето за впръскване чрез промяна на импулса, зададен от електронния блок. Често при тези кутийки имате и възможност сами да определяте до каква степен да удължавате времето за впръскване. Регулирането става с превклчвател и три степени. По-скъпите се предлагат с дистанционно за управление от купето.

И при двата варианта се лъже ECU, защото не работи с реалните стойности на двигателя. Това често води до запушване на филтъра за твърди частици при новите дизели и други странични ефекти.

Евтините китайски кутийки започват от 25 долара и могат да се поръчат по интернет, като се доплащат още $ 12 за транспорт. (24часа)

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 0

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

Сапунени мехури стават екрани

Зрителите скоро ще могат да гледат филми върху сапунени мехури. Това стана възможно с нова технология, която позволява да се прожектират изображения върху екрани, направени от сапун.

Конзолата Ouya ще прави революция

Ouya e нова конзола, която ще се появи на пазара през март 2013 г. Тя е продукт на специалисти, които обещават да направят революция в сферата на телевизионните игри.

Европа праща сонда към Юпитер за 1 милиард евро

Европейската космическа агенция планира да изпрати сонда към Юпитер и 3 от нейните ледени луни през 2022 година. Супермодерният апарат ще пътува в Космоса 8 години.

Пускат прахосмукачка от злато за 1 млн. долара

Вие сте милионер и вече си имате всичко - яхти, частни самолети, луксозни автомобили, имения, но продължавате да колекционирате скъпи играчки. Новата прахосмукачка на американската фирма Go Vacuum

Незрящи проглеждат с помощта на музикално устройство

Проектът EyeMusic помага на незрящите хора да възприемат по-лесно заобикалящия ги свят Учени от Еврейския университет в Йерусалим разработват устройство, което помага на незрящи хора да ...

Японци дупчат Земята до мантията й

Геолози се готвят за експедиция, която може да бъде сравнена с първия полет до Луната. Изследователите смятат да пробият дупка до земната мантия, което досега никой не е правил, информира сп.

Писоарът говори: Обади се на трезвен приятел

„Слушай, точно така, на теб говоря. Изпил си няколко питиета, може би са твърде много? Е, направи услуга на себе си и всички други, обади се на трезвен приятел или на такси. А, и не забравяй да измиеш