Пускът на метрото ще бръкне в джоба на някои от собствениците на маршрутки. Затова те със затаен дъх следят какво ще стане след понеделник и колко от пътниците ще предпочетат да се возят на новите лъскави мотриси или ще заложат на раздрънканите вече бусчета.
Очакваме да има отлив на пътници, но какъв ще бъде той, ще стане ясно след поне седмица-две, след като тръгне новата линия на метрото. Това заяви вчера пред “24 часа” Петър Шопов от фирма “Сиси-Т” по повод откриването на трасето от пл. “Св. Неделя” до стадион “Васил Левски”. Така на практика метрото ще свързва столичните квартали Младост, Люлин и Обеля. “Сиси-Т” е един от най-големите играчи в сектора, с 9 линии в София. Представителите на другите две големи фирми - "Карина СПС" и "ЕГ-6" бяха с изключени телефони.
След като се направи анализ какъв процент намаление на пътниците ще има, ще обсъдят и мерките - дали да се намалят цените на маршрутките, да се увеличи броят им по линиите между Люлин и Младост или да пътуват с разписание, различно от това на метрото.
С пускането на целия диаметър на метрото от Младост до Люлин от общината предполагат, че повече хора ще се возят под земята. Това ще наложи част от паралелните линии на градския транспорт да отпаднат.
Промяната на градските линии вече започна - заради връзка с метрото някои от автобусите са с променени спирки и маршрути. На крайните станции са организирани спирки или малки автогари за навлизащите от западното и източното направление крайградски автобуси.
От понеделник София ще има 18 км метро с 14 метростанции, след като в неделя вечерта стоителите ще довършат последните 2 км, които свързват станциите между стадиона и Булбанк. Така в час пик от периферията до центъра на София ще се стига за 12 мин., без значение какъв е трафикът. От общината прогнозират, че движението ще се облекчи с 14%.
Лично премиерът Бойко Борисов ще открие новата отсечка в понеделник. Като кмет той поиска съкращаване на стоителството. Затова вместо в Деня на София на 17 септември участъкът се открива10 дни по-рано.
След пускането на централния участък в метрото се очаква да се возят 50 хил. пътници за час. Мотрисите ще се движат през 4 минути с максимална скорост 80 км/ч. Пътникопотокът на ден пък се предвижда да е над 160-180 хиляди.
Финансирането на двукилометровата отсечка се извършва от Японската агенция за международно сътрудничество (JAICA) с дългосрочен нисколихвен заем. Общата стойност на цялото трасе възлиза на 98 млн. долара, което е значително по-ниско от средните цени за подобни обекти в Европа.
Тунелите между станция “Сердика” и станция “Стадион “Васил Левски” са построени по прилагана за първи път у нас щитова технология с помощта на японска тунелопробивна машина. Вложени са над 65 хил. кубика бетон, изграден е 4,6 км виброизолиран релсов път, монтирани са 10 ескалатора, асансьори. Главен изпълнител на участъка е японската фирма “Тайсей Ко” с над 25 местни подизпълнители и 18 доставчици от страната.
ДИАНА КЪНЧЕВА, АЛЕКСАНДЪР ТОМОВ
Изпълнителният директор на “Метрополитен” Стоян Братоев: Нека хората опознаят влакчето, после ще закриват маршрути
- Г-н Братоев, ще се наложи ли нова организация на транспорта от понеделник, когато метрото ще стига от Младост до Люлин?
- Част от организацията вече е направена с пускането на участъка от Младост до стадиона. В Младост също има промени - автобусите спират до началната метростанция. Към Дружба и Младост също има отвеждащ транспорт. Може би ще се наложат още промени. Нашата работа е да го има метрото, а транспортните схеми не са наш проблем.
Необходимо е време, в което хората да се пренастроят на новото движение, а не ударно да се спират познати маршрути.
- Как успяхте да запазите археологическите разкопки при Ларгото?
- И в момента се работи там. При строителството на този участък се установиха разкопки от турско и по-старо време. В района на Ларгото има специален проект за съхраняването им. Ще има археологичен пасаж, който ще е връзка между двата подлеза - на президентството и на ЦУМ, ще се изгради конструкция от стоманобетон и археолозите ще направят експонирането на откритите старини.
Разкопките ще се виждат от горе, а към пасажа ще има подход откъм подлезите на БНБ и откъм "Дондуков".
- Шофьор на мотриса е нова професия у нас. Какви хора ще карат мотрисите и добре ли са обучени?
- Казват се машинисти. Те вече минаха 6-месечно обучение, освен това имат правоспособност да карат електрически влакове, минали са и през специални курсове. Имаше много желаещи. За 11 г., откак е тръгнало стоителството на метрото, имаме система за подбор на кадри. Работата в метрото е свързана с много инструкции за безопасност и всеки трябва да ги познава без грешка. Затова всяка година ще има изпити и ще им издаваме вътрешни свидетелства за правоспособност.
- След случая с мъртвия клошар на релсите поискахте засилена охрана. Ще има ли някакви по-специални мерки за достъп?
- Това е работа на полицията. Метрото не е затвор все пак. То и сега е със специален достъп заради бариерите. Например в метрото в Мюнхен, Атина и други столици няма бариери и влизането е свободно. Ние също искахме да е отворено, но заради картите се прие да е с бариери. Целта ни е да обслужваме нормално пътниците.
След случая с клошаря поискахме съдействието на полицията, но когато човек е тръгнал да прави глупости, винаги ще намери начин да ги свърши и никой не може да му попречи.
- Има ли вече кандидати за търговските площи покрай новите станции?
- Има, но все още не сме започнали процедурата. Първо, общината трябва да ги прехвърли на "Метрополитен", после ние възлагаме конкурс на независими оценители и на нейна база се обявява процедурата за отдаване под наем.
ДИАНА КЪНЧЕВА
Третата линия на железницата ще излиза над земята
Tри диаметъра ще има софийското метро, когато свърши строителството му.
Първата му копка е направена през през далечната 1979 г. от ж.к.Люлин до пл. “Св. Неделя”, а една година по-рано започва и строителството на депото в кв. Обеля.
През периода 1998 - 2003 г. на етапи завършва западният радиус на първия диаметър, с дължина 10 км и 8 станции, като средногодишният темп на строителство е едва 0,4 км на година.
По план първите две линии трябва да са готови до 2012 г. , а строителството им да върви със скорост 3 км на година. Има експерти, които са са скептични и дават срок 2014 г.
Вече се строят продължението на първия диаметър от кв. Младост 1, през кв. Младост 3 до бул. "Цариградско шосе".
Полагат се релсите и по първите участъци от втория диаметър от надлез "Надежда" до бул. "Черни връх" в Лозенец.
През 2012 г. трябва да приключи и строителството на отсечката от кв. Обеля до надлез "Надежда", за която също вече има пари. Тогава метрото ще е дълго 32 км и ще има 27 станции. Очаква се то да вози 450 хил. души на ден.
Третият диаметър няма да минава под земята, а ще е т.нар. лека железница. Той ще свързва кв. Княжево с ж.к. Васил Левски, но не е ясно кога ще тръгне работата по него. Диаметърът започва от Княжево и ще минава през бул. “Никола Петков”, кв. Овча Купел, Красно село, Лагера, “Пирогов”, НДК, Софийския университет, театър “София”, Подуяне, бул. “Ботевградско шосе” и кв. Васил Левски.
За това трасе ще се ползват трамвайните линии до Руски паметник, после ще се слезе под земята и ще се покаже отново на булевард "Мадрид".
Оттам до "Васил Левски" ще се ползват пак трамвайните релси. За този трети диаметър обаче още няма финансиране. Намерени са пари за отсечката от Княжево до Руски паметник. Преди няколко дни Столичната община е получила одобрение за 5 млн. лева по оперативна програма "Транспорт". (24часа)