Чудите се защо стана трагедията с “Илинден” ли?
Изобщо не трябва да ви учудва. Ние я предвидихме преди по-малко от месец.
Съвсем наскоро в Охридското езеро се сблъскаха два малки моторни кораба и една жена загина. Тогава моят колега Александър Писарев, който, освен че е прекрасен журналист, е и великолепен плувец и гмуркач, описа тази история. И предупреди, че ако не се вземат мерки, ще се стигне до огромна трагедия. За съжаление, се оказахме пророци. И жертвите се оказаха 15 невинни туристи от съседна и приятелска България.
Много българи идват на Охридското езеро, без да подозират, че смъртта ги дебне още щом нагазят в плитчините или се качат на някое корабче. Първо, корабите се проверяват съвсем повърхностно. Това важи особено през последните две години, откакто смениха шефа на Охридското капитанство Златко Клечкаровски.
От Охрид отплават само четири корабчета. Това са “Илинден”, “Галеб”, “Виктория” и още един, чието име сега не мога да си спомня. Имайте предвид, че “Илинден” дори е минал проверка на застрахователите от “Лойдс” в Лондон. Те отчетоха, че макар да е произведен в далечната 1924 г., този кораб е в добро състояние. Но той потъна заради претоварване. Пред това новите шефове на капитанството си затварят очите и ние имаме доста доказателства за твърдението си..
Главният проблем обаче е, че на практика няма власт, която да надзирава плаването в Охридското езеро. Щом то е предназначено за плаване, трябва да има езерни патрули. Отделно е задължително да има полицейски патрули, които при необходимост веднага да отплават към местопроизшествието.
В деня на трагедията езерото бе пълно с лодки, моторни кораби и какво ли още не. Хората се притекоха на помощ на българските си братя. Но в този момент нямаше пукнат патрул. Питам се къде са били? Да не би да са пили кафета по това време някъде? Нищо чудно.
Друг голям проблем е, че няма навигационни карти на Охридското езеро. Опитайте се да намерите - никога няма да имате късмет. А на тях трябва да бъдат отбелязани всички дълбочини, рифове и всякакви опасни места.
Ето това е рискът, на който са изложени туристите, дошли да се насладят на Охридското езеро. За 15 българи тази разходка се оказа фатална. Само от македонските власти зависи такава трагедия да не се повтори.
(Мнението е изказано в телефонен разговор с “24 часа”.)
БРАНКО ГЕНОСКИ, ГЛАВЕН РЕДАКТОР НА СП. “СЕГА”, МАКЕДОНИЯ