Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е

Георги Кадиев

В НАЧАЛОТО на октомври Министерството на финансите внесе предложения за промени в Закона за местни данъци и такси, сред които и премахване на едно данъчно облекчение за собствениците на даден вид леки автомобили. 

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева 

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ Министерството на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2, да не ползват 50% намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща, би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30% отстъпка, а не с 50% отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50% ще ползват само собственици на автомобили с двигатели МЕвро 5 и 6.
Предложението се върти из Министерството на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството - опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2,4 млн. автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години.

От тези 2,4 млн. автомобила около 2 милиона са произведени до 2000 година. Част от тях са лади и москвичи без никаква екология в двигателите и без отстъпка в данък. Част са с Евро 2, т.е. с катализатор. Животът на този катализатор е около 5 години, той отдавна е изтекъл и тези автомобили на практика цапат колкото лади и москвичи, следователно не би трябвало да ползват е 50-процентната отстъпка според МФ.
Колко точно са тези автомобили с Евро 2 и неработещи катализатори, няма статистика. По съвсем груби изчисления са около 1,2 милиона. Отново по груби изчисления средният данък на такъв автомобил е около 40 лева на година, и сега би станал 80 лева на година. Т.е. общият допълнителен приход за общините би билоколо 40-50 млн. лева (тъй като този данък остава в съответната община, където е регистрирана колата), от тях около 7-10 млн лева в София.

Отделно се намалява от 50% на 30% и преференцията за собствениците на автомобили с Евро 3 и Евро 4, които са около 300 000.

И тук започвам с критиките си към МФ. Данъчен закон, който засяга над милион българи, не може да няма политически оттенък и не може да се прави без политическо съгласуване, каквото нямаше. Представете си човек с пенсия от 200 лева, която ние ще увеличим с 3% от 1 януари. За една година ще му дадем 72 лева отгоре върху пенсията, а ще му вземем обратно 40 лева от данъка на автомобила? От МФ сериозно са се объркали, ако мислят, че в парламента ще го пропуснем покрай ушите си.
Обяснението, че така се стимулира закупуване на нови автомобили, граничи с наивността. По-вярно вероятно е обяснението, че за това лобират продавачи на автомобили втора ръка, които се надяват собствениците на тези най-стари коли да извадят по 4-5 лева и да си купят 10-годишна кола.

И най-вече данъкът по този начин е бил несправедлив и остава несправедлив. Повечето от тези възрастни собственици на стари коли ги карат един-два пъти в годината. Те не са най-големите замърсители, за да плащат изведнъж двойно.
Поради тази причина заедно с колеги от парламентарната група на БСП между първо и второ четене на закона ще направим алтернативно предложение. Предложението е заимствано от холандския опит и е относително елементарно. Премахваме изцяло данък МПС по начина, по който се начислява и събира от общините в момента. Вкарваме данъка като добавка в цената на горивото.

Това има поне две предимства: по-справедливо е, защото колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100% събираемост вместо сегашната около 70%.

Разбира се, това означава пълна реорганизация на събирането на данъка. На първо място, ще го прави НАП, а не общините. Ще се събира в отделен републикански фонд и ще бъде преразпределян към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия. Разбирам, че и това е много условно, защото може да заредите в Елин Пелин и цял ден да карате из София или обратното, но пълна справедливост няма как да се постигне.

При сегашните данни за събран данък МПС и изгорени литри гориво се получава добавката “данък МПС” в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки. Т.е. ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък 2000 х 0, 06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.
Сами преценете кое е по-справедливо.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 9

Сортирай по:

-9
До Джон: В цената на горивата има и друг данък-акциза. При този данък облагането на течните горива е на обем, на литри. Произвеждаш или внасяш бензин и плащаш 700лв на 1000 литра акциз. Данъка не се влияе от цените на горивата на международните пазари. Така ще се облага и с данъка за мпс.

28
няма начин да е камуняст и да не е малоумен! нали каквото и да е повишение на горивата моментално ще доведе повишение на всички цени бе, капут недоносен?! сега ще видите какво ще стане, след като вдигнаха акциза на газа.

-35
Българските управляващи винаги са карали по грубия метод, т.е. най-простият и глупавият. Данък москвич както го наричат е пълна глупост. За справедливост и дума не може да става. Просто правителството на Орешарски вижда, че много лесно може да прибере едни пари от бедните. Собственик на употребяван автомобил може да направи колата си супер екологична, ако иска. Преди 10 години се возих на едно такси, а колата беше чайка. Колата лъщеше и бе в безупречно състояние. Беше много приятно това ретро. Повечето собственици на стари коли са с газови уредби и едва ли изминават повече от 5-6000км на година. “Умните” управляващи не отчитат колко често ползваш колата. “Умните” управляващи не ги интересува и мощността, обема на двигателя и теглото на мпс-то. И говорят за екология като мотив? Нагли червени комунисти, алчни! Предложението на Г. Кадиев е много смислено, но се съмнявам, че някой от “Умните” управляващи ще иска да го чуе. Всъщност предложението на Г. Кадиев може да премагне и данък винетка. Прихода от данъка който е калкулиран в цената на горивото трябва да се дели процентно между държавата и общините. Това е много по-лесен, евтин и справедлив начин за облагане с данък превозно средство. Така се отчита и обема на двигателя, мощността и теглото на мпс-то. По-мощните мпс ще плащат много повече. Холандците много умно са го измислили. Можем само да се учим от тях. Нова кола не бих си купил защото са много скъпи, защото в момента на покупката плащам 20% ДДС на правителството, заради лошите улици, скъпите застраховки…И се сещам за още една глупопост на “Умните” управляващи-свидетелство(лиценз) за управление на колело. Ей, “Умните” управляващи, ГОЛЕМИ тъпаци сте.

0
Mauser, съответно на газта по-ниски акцизи да и слагат! Ама сега и акциз и данъци и..... "За властодръжците, демек – богоизбраните – управляваните са като хайваните – дерат им стръвно с кремък остър кожите заради хатъра на велможите!"

6
Старите коли са с газови уредби,както и моята.Газта е най екологичното гориво.

-22
Би трябвало да е така! Данъкът е за ползване на пътищата (пътен данък) и от екологични съображения. Е който кара 1000 километра годишно не ползва и не замърсява пътищата колкото този, който кара 10 000 километра годишно! Няма логика и двамата да плащат еднакъв данък дори да имат еднакви коли. Освен това и горивата като ресурс не са незчерпаеми. Който иска да ги разхищава с автомобили, които "гълтат" - да си плаща за удовослствието! Друг е въпросът, че не би трябвало да има ежегоден данък върху собственост! Да не би държавата да е купила на гражданите тази собственост или да им я е подарила?! Достатъчно е, че се плаща ДДС, данък общ доход и т.н. Нали с пари след облагането им с данъци се купува собствеността?! Е какво повече искат да им се плаща?! Айде чупка на пиявиците и душманите! Този народ, който влачи хомот, този народ за мене е скот!

-74
Браво, Кадиев, ама няма да се случи ...

19
Инвалидите са освободени от този данък.....

-64
Правилно наи-после нещо умно

Добави коментар

Добави коментар

Защо няма бутон "не харесвам" във фейсбук

ПЪРВИЯТ въпрос към Марк Зукърбърг по време на пресконференция преди няколко дни беше дали някога е обмислял да добави бутон “не харесвам” във фейсбук. И той не отговори с “не”. Вместо това започна с “

Браво на Малък Тошко и неговия притежател за победата!

КОЙ е Малък Тошко и защо той спечели “ВИП Брадър” - този въпрос обикаля напоследък публичното пространство. Не съм склонен обаче да разсъждавам по темата в посока на една обратна народопсихология.

Инвестиционният ни рейтинг отлетя

ПОВЕЧЕТО лоши финансови новини се случват в петък. Затварят банки, рухват борси. В петък България очаквано изгуби инвестиционния си кредитен рейтинг, който преди 10 г.

Хем ромите сити, хем лекарите цели, хем Москов министър

Министър Москов е герой. Даже герой два пъти – веднъж на истинските BALGARI и втори път – лично мой. От хумористична гледна точка. Ако продължава с това темпо да спасява страната от ебола и роми,

33 млрд. лв. за харчене догодина. Ще живеем ли по-добре?

ГЛЕДАМ на бюджета за 2015 година със смесени чувства. От една страна, бюджетът като такъв е по-реалистичен и по-стабилен, а задлъжняването на държавата ще бъде далеч по-малко, отколкото през 2014 г.

Как “халифатът” се налага с фейсбук и туитър

ПОНЯТИЕТО “електронен джихад” се появи през 1999 г., а след 2001 г. интернет все повече се използва за разгърналата се борба за умовете и сърцата на мюсюлманите,

Парите за бедни да стигнат до тях по-бързо

КОГАТО Европейският съвет на 17 юни 2010 г . прие стратегията на ЕС за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж “Европа 2020”, съюзът и държавите членки си поставиха целта към 2020 г.

  • Ритуални танци

    Политиците подновиха ритуалните си танци около темата за циганския етнос. (Виж 4-а стр.) Вчера Валери Симеонов от Патриотичния фронт съобщи, че ромите в България живеят извън всякакви закони. Лидерът на ДПС Лютви Местан не закъсня с реакцията си, като заяви, че никой не може да обижда цял етнос – бил той турски, цигански, български или какъвто и д
  • Защо няма бутон "не харесвам" във фейсбук

    ПЪРВИЯТ въпрос към Марк Зукърбърг по време на пресконференция преди няколко дни беше дали някога е обмислял да добави бутон “не харесвам” във фейсбук. И той не отговори с “не”. Вместо това започна с “Обмисляме го”. В груб превод думите на Зукърбърг звучаха като: “Драги технологични журналисти и новинари от цял свят, хайде да видим дали ще успеете