Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е

Георги Кадиев

В НАЧАЛОТО на октомври Министерството на финансите внесе предложения за промени в Закона за местни данъци и такси, сред които и премахване на едно данъчно облекчение за собствениците на даден вид леки автомобили. 

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева 

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ Министерството на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2, да не ползват 50% намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща, би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30% отстъпка, а не с 50% отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50% ще ползват само собственици на автомобили с двигатели МЕвро 5 и 6.
Предложението се върти из Министерството на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството - опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2,4 млн. автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години.

От тези 2,4 млн. автомобила около 2 милиона са произведени до 2000 година. Част от тях са лади и москвичи без никаква екология в двигателите и без отстъпка в данък. Част са с Евро 2, т.е. с катализатор. Животът на този катализатор е около 5 години, той отдавна е изтекъл и тези автомобили на практика цапат колкото лади и москвичи, следователно не би трябвало да ползват е 50-процентната отстъпка според МФ.
Колко точно са тези автомобили с Евро 2 и неработещи катализатори, няма статистика. По съвсем груби изчисления са около 1,2 милиона. Отново по груби изчисления средният данък на такъв автомобил е около 40 лева на година, и сега би станал 80 лева на година. Т.е. общият допълнителен приход за общините би билоколо 40-50 млн. лева (тъй като този данък остава в съответната община, където е регистрирана колата), от тях около 7-10 млн лева в София.

Отделно се намалява от 50% на 30% и преференцията за собствениците на автомобили с Евро 3 и Евро 4, които са около 300 000.

И тук започвам с критиките си към МФ. Данъчен закон, който засяга над милион българи, не може да няма политически оттенък и не може да се прави без политическо съгласуване, каквото нямаше. Представете си човек с пенсия от 200 лева, която ние ще увеличим с 3% от 1 януари. За една година ще му дадем 72 лева отгоре върху пенсията, а ще му вземем обратно 40 лева от данъка на автомобила? От МФ сериозно са се объркали, ако мислят, че в парламента ще го пропуснем покрай ушите си.
Обяснението, че така се стимулира закупуване на нови автомобили, граничи с наивността. По-вярно вероятно е обяснението, че за това лобират продавачи на автомобили втора ръка, които се надяват собствениците на тези най-стари коли да извадят по 4-5 лева и да си купят 10-годишна кола.

И най-вече данъкът по този начин е бил несправедлив и остава несправедлив. Повечето от тези възрастни собственици на стари коли ги карат един-два пъти в годината. Те не са най-големите замърсители, за да плащат изведнъж двойно.
Поради тази причина заедно с колеги от парламентарната група на БСП между първо и второ четене на закона ще направим алтернативно предложение. Предложението е заимствано от холандския опит и е относително елементарно. Премахваме изцяло данък МПС по начина, по който се начислява и събира от общините в момента. Вкарваме данъка като добавка в цената на горивото.

Това има поне две предимства: по-справедливо е, защото колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100% събираемост вместо сегашната около 70%.

Разбира се, това означава пълна реорганизация на събирането на данъка. На първо място, ще го прави НАП, а не общините. Ще се събира в отделен републикански фонд и ще бъде преразпределян към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия. Разбирам, че и това е много условно, защото може да заредите в Елин Пелин и цял ден да карате из София или обратното, но пълна справедливост няма как да се постигне.

При сегашните данни за събран данък МПС и изгорени литри гориво се получава добавката “данък МПС” в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки. Т.е. ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък 2000 х 0, 06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.
Сами преценете кое е по-справедливо.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 9

Сортирай по:

-9
До Джон: В цената на горивата има и друг данък-акциза. При този данък облагането на течните горива е на обем, на литри. Произвеждаш или внасяш бензин и плащаш 700лв на 1000 литра акциз. Данъка не се влияе от цените на горивата на международните пазари. Така ще се облага и с данъка за мпс.

28
няма начин да е камуняст и да не е малоумен! нали каквото и да е повишение на горивата моментално ще доведе повишение на всички цени бе, капут недоносен?! сега ще видите какво ще стане, след като вдигнаха акциза на газа.

-35
Българските управляващи винаги са карали по грубия метод, т.е. най-простият и глупавият. Данък москвич както го наричат е пълна глупост. За справедливост и дума не може да става. Просто правителството на Орешарски вижда, че много лесно може да прибере едни пари от бедните. Собственик на употребяван автомобил може да направи колата си супер екологична, ако иска. Преди 10 години се возих на едно такси, а колата беше чайка. Колата лъщеше и бе в безупречно състояние. Беше много приятно това ретро. Повечето собственици на стари коли са с газови уредби и едва ли изминават повече от 5-6000км на година. “Умните” управляващи не отчитат колко често ползваш колата. “Умните” управляващи не ги интересува и мощността, обема на двигателя и теглото на мпс-то. И говорят за екология като мотив? Нагли червени комунисти, алчни! Предложението на Г. Кадиев е много смислено, но се съмнявам, че някой от “Умните” управляващи ще иска да го чуе. Всъщност предложението на Г. Кадиев може да премагне и данък винетка. Прихода от данъка който е калкулиран в цената на горивото трябва да се дели процентно между държавата и общините. Това е много по-лесен, евтин и справедлив начин за облагане с данък превозно средство. Така се отчита и обема на двигателя, мощността и теглото на мпс-то. По-мощните мпс ще плащат много повече. Холандците много умно са го измислили. Можем само да се учим от тях. Нова кола не бих си купил защото са много скъпи, защото в момента на покупката плащам 20% ДДС на правителството, заради лошите улици, скъпите застраховки…И се сещам за още една глупопост на “Умните” управляващи-свидетелство(лиценз) за управление на колело. Ей, “Умните” управляващи, ГОЛЕМИ тъпаци сте.

0
Mauser, съответно на газта по-ниски акцизи да и слагат! Ама сега и акциз и данъци и..... "За властодръжците, демек – богоизбраните – управляваните са като хайваните – дерат им стръвно с кремък остър кожите заради хатъра на велможите!"

6
Старите коли са с газови уредби,както и моята.Газта е най екологичното гориво.

-22
Би трябвало да е така! Данъкът е за ползване на пътищата (пътен данък) и от екологични съображения. Е който кара 1000 километра годишно не ползва и не замърсява пътищата колкото този, който кара 10 000 километра годишно! Няма логика и двамата да плащат еднакъв данък дори да имат еднакви коли. Освен това и горивата като ресурс не са незчерпаеми. Който иска да ги разхищава с автомобили, които "гълтат" - да си плаща за удовослствието! Друг е въпросът, че не би трябвало да има ежегоден данък върху собственост! Да не би държавата да е купила на гражданите тази собственост или да им я е подарила?! Достатъчно е, че се плаща ДДС, данък общ доход и т.н. Нали с пари след облагането им с данъци се купува собствеността?! Е какво повече искат да им се плаща?! Айде чупка на пиявиците и душманите! Този народ, който влачи хомот, този народ за мене е скот!

-74
Браво, Кадиев, ама няма да се случи ...

19
Инвалидите са освободени от този данък.....

-64
Правилно наи-после нещо умно

Добави коментар

Добави коментар

Седмицата на конспирациите

ОТМИНАВА традиционната седмица на конспирациите. В България тази седмица трае малко по-дълго от обикновената астрономическа – някъде към 300-320 дена е, но не ние сме виновни за това, а илюминатите.

Защо да не избираме премиер мажоритарно

НАЙ-ВАЖНОТО следствие от парламентарните избори не е дали Иван и Георги ще станат народни представители. Най-важното следствие е алинея 6 на 84-и член от конституцията.

Седмицата на конспирациите, фейлетон от Лола Монтескьо

Отминава традиционната седмица на конспирациите. В България тази седмица трае малко по-дълго от обикновената астрономическа – някъде към 300-320 дена е, но не ние сме виновни за това, а илюминатите.

12 типа читатели на книги в България

Понеже от 2-3 години е модерно да се чете в България, четящият човек е секси. Даже има граждани, които си носят книги в метрото и четат! Министърът на културата пък те стимулира да си правиш селфи с

  • Рехава си, моя горо! Миришеш на брадва

    Да беше жив Любен Каравелов, щеше със сигурност да пренапише своята тъжна песен “Хубава си, моя горо, миришеш на младост!” Или поне щеше да напише нова, още по-тъжна, като прочете проуването на Института за гората към БАН, че само 2,9% от горите у нас са запазени в естественото си състояние. На Каравелов, разбира се,
  • Седмицата на конспирациите

    ОТМИНАВА традиционната седмица на конспирациите. В България тази седмица трае малко по-дълго от обикновената астрономическа – някъде към 300-320 дена е, но не ние сме виновни за това, а илюминатите. За тях обаче по-късно. Та в седмицата на конспирациите обикновено всички си говорим за това дали е възможно един саудитски овчар да ръководи световна