Владимир Каролев
Какви са плюсовете и минусите на бюджетните намерения за 2014 г.?
+ Най-сериозният плюс е заявката за реформи, която прави Хасан Адемов. Той впрочем е първият социален министър в последните 10 г., който дефинира много точно проблемите и казва че няма вече да се дават пари на калпак, а ще се правят реформи. Предполагам, че ще се опита да реши проблема с т.нар. професия безработен.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1 до 4 лева
Положително е, че увеличението на пенсиите няма да е извън рамките на възможното, а ще е по швейцарското правило. Което всъщност означава увеличение догодина с 3-4%, защото толкова се очаква да бъде догодина ръстът на осигурителния доход и инфлацията (това са двата показателя, отчитани от формулата за швейцарското правило). Но пък щеше да е доста рисково за бюджета, ако имаше обещание за 15-20% увеличение на пенсиите. Аз симпатизирам на пенсионерите, но на тях трябва да се говори честно - че не може да разчитат на увеличение на пенсии над ръста на икономиката.
+ Позитивно намерение в бюджета е, че догодина се предвижда макар и малко свиване на дефицита, след като тази година с актуализацията се качи на 2 процента.
+ Има заложени два буфера - очевиден и скрит. Очевидният е, че всички ведомства, с изключение на образованието и здравеопазването, ще получат 95% от парите си на месечна база. И ако има изпълнение на приходите, както е заложено в проектобюджета, ще получат 100%. Проблемът с бюджетите е, че когато няма буфери, разходната част се изпълнява на 100% и ако приходната част не може да се изпълни, се увеличават дефицитите или се вземат вътрешни и външни заеми. Но за 2014 г. имаме заложени 5% буфер, което е важно.
Има още един буфер от 500 милиона лева.
Става дума за Фонда за растеж и устойчиво развитие на регионите, но аз го разглеждам по-скоро като буфер (макар че може да бъде използван и по погрешен начин), защото, за да започне да функционира, трябва да бъдат направени административни мерки - как и от кого ще се управлява, какви са структурите, за да се използва ефективно, и не съм убеден, че от 1 януари фондът може да функционира.
- И тук, обсъждайки този фонд, минавам към критиките - това, че някой регион не се развива добре, не значи автоматично, че държавата трябва да изсипва пари. Може да има обективни причини - например ако в даден регион има мини на изчерпване, естествено ще има безработица и там трябва да се търси или алтернативна заетост, или мобилност - на хората да се помогне да намират работа на друго място.
- Друг риск - заложен е ръст от 1,8%. Но ако няма много сериозен растеж в еврозоната и в Турция, защото това са основните ни търговски партньори, не мисля, че този растеж ще
се постигне и оттам - че ще има изпълнение на приходната част от бюджета.
- Сериозен проблем е, че шеста година сме в бюджетен дефицит. Вярно, че планираният за догодина е нисък в сравнение с много други страни в еврозоната и ЕС, но когато нещо се случва шеста поредна година, аз започвам да го наричам хроничност. Така че се надявам да се направят някои от структурните промени, за които Хасан Адемов говори, и догодина да има по-малък дефицит. В същото време има риск да не се направят никакви реформи и дефицитът да е по-голям.
И от хроничен дефицит да минем в процедура на растящ дефицит.
- Много сериозен проблем е намаляването на директните чуждестранни инвестиции, което се вижда от цифрите за деветмесечието на тази година. За това вина имат и “Атака”, които при обсъждането на бюджета говориха, че сме страна в колониално робство (а по света знаят, че правителството зависи от “Атака”), и среди в БСП, които говорят подобни неща. Например общинските съветници на БСП в София и някои от червените депутати продължават да говорят за национализация, референдум и т.н. за “Софийска вода”. Подобна реторика, а и действия имаше преди време и за ЕРП-тата. И какво стана? Миналата седмица процедурата за отнемане лиценза на ЧЕЗ бе спряна, защото се оказа, че няма основание. Изобщо, отливът на чужди инвестиции може да бъде спрян само ако се започнат конкретни действия в подкрепа на местни и чужди инвеститори.
- Друг много сериозен проблем е, че липсват заявки за реформи в образованието и здравеопазването, макар че това са двете сфери, в които има увеличение на парите за догодина, и при това ще ги получат гарантирано 100%. А реформи? Министърката на здравеопазването говори за реформи в здравната каса, но не и в болниците.
- И в отбраната, и в МВР се говори за увеличение на заплати, а това трябва да стане паралелно с намаление на хората в администрацията. Заявки за реформи в тези две сфери обаче няма.