Напоследък най-големите армии в света определено се ориентират към все по-яки и все по-тежки бронирани машини. И което е особено интересно - голяма част са в класа 4х4.
След Ирак янките категорично се отказаха от слабичките хамъри и минаха на огромните МРАП. Високопроходимите джипове вършеха добра работа в пустинните полета край Басра и в тесните улички на иракските градове, но се оказаха безполезни в каменистия релеф на Афганистан.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева - вече и с SMS
Точка на спора поставиха импровизираните взривни устройства на талибаните, които правеха на пух и прах прехвалените хамъри. В един момент се оказа, че и бронята на американските джипове не защитава войниците дори от стрелковото оръжие на противника. За разлика от тях бронята на МРАП е много по-здрава, а V-образното му дъно буквално разсейва встрани мощта на експлодиралата адска машина. Докато натъкналият се на бомба хамър поема в себе си цялата мощ на взрива.
Опарени от войната в Чечня, руснаците не чакаха подкана и сравнително бързо разработиха свой аналог на щатските МРАП. Преди броени месеци гигантът КАМАЗ подготви за изпитания пред държавна комисия уникалната машина КАМАЗ 63968 "Тайфун". Това чудо издържа взрива на 10 кг тротил, може да се управлява дистанционно от сателит, да изстрелва от покрива си безпилотен самолет, както и да устройва засади под вода.
Засега се знае, че проектът е в топ-10 на приоритетните задачи на американското военно разузнаване. Първо - заради комбинираната броня от метал и керамика, която издържа дори 30-мм боеприпаси, както и взрив от 10 кг тротил под която и да е част на колата. И второ - заради челното стъкло на кабината, което защитава от бронебойни
куршуми калибър 14,5х114мм Суперздравата броня не е изненада, досега само 2 бойни машини (и двете американски) отговарят на ниво 3В по натовския STANAG 4569. Известно е, че янките държат в тайна технологията на производството им дори от своите съюзници.
Истински сюрприз е бронираното стъкло, което е дебело цели 128,5 мм и въпреки това прозрачността му е 76%. Стъклото на американския проект на бъдещето, планиран за изпитания в края на годината, предлага само 72% прозрачност. Освен това стъклото чудо издържа 2 попадения на разстояние 28-30 см при скорост на куршума 911 м/сек.
На фона на тази безспорна тенденция българските "Пустинни котки" оправдават всеки лев от цената си. Преди 3 години Военна полиция получи 25 бройки, но успешните тестове на 2 от тях в Афганистан показаха, че и армията ни има нужда от тях. Не че не ни трябват машини от типа МРАП, но цената им е направо непосилна за бюджета на родното МО.
На този етап нашите бойци в Кабул и Кандахар използват предимствата на версията MRAP Max Pro RG-31, но щатските машини са ни дадени само за временно ползване.
"Пустинни котки" са разработени на базата на двигатели на "Форд", като цялото военно оборудване е дело на израелската фирма "Пласан".
Вариантът Sand Cat Transport е снабден само с люк и побира до 7 души. По-интересен е вариантът Sand Cat Utility. На неговия купол е монтирана картечница, която води огън, без стрелецът да се излага на риск. Боецът избира и унищожава целите с помощта на екран и пулт в защитената кабина. Освен това оръжейната платформа на купола разполага и с камери за дневно и нощно наблюдение.
Кои са плюсовете на "Пустинни котки"? Първо, хем са леки, хем са с много добра балистична и противоминна защита. Подобно на МРАП и при тях дъното е V-образно. За разлика от МРАП обаче "котките" са по-маневрени в градски условия, доста по-ниски са и разходите за тяхната логистика. Напоследък все по-голяма тежест придобива и възможността машините да са аеромобилни - да се превозват лесно по въздуха.
През последните няколко години "Пласан" разработи лека разузнавателна машина, която без проблем може да бъде пренасяна чрез хеликоптер "Чинук", както и версии с 60-мм минохвъргачка и с управляеми ракети "Спайк".
Успехът на "котките" е показателен за набиращата скорост световна тенденция да се увеличава механизираната лека пехота с машини 4х4 за сметка на механизираната пехота с машини 8х8. Все повече армии се адаптират към ролята на важни играчи в асиметричните бойни действия при мироопазващи и мироналагащи операции, където по-леките, но с по-добра балистична и противоминна защита коли определено са по-успешни.
Добре е, че военната полиция разполага с котки, лошо е, че такива машини няма нито в бригадата "Специални сили", нито в механизираните бригади в Карлово и Стара Загора. По неофициални данни 25-те израелски машини са купени доста прозорливо, въпреки ангажиращото рамково споразумение на МО с "Даймлер-Крайслер" - фирмата, производител на "Мерцедес-Бенц". Имало сериозна опасност насила да вземем още джипове Г-класа, с които нашите бойци в Афганистан са живи мишени - бронята им не гарантира защита дори от някои образци стрелково оръжие, а поддръжката им на място е лошо организирана.