С министъра на околната среда и водите Искра Михайлова разговаря Венета Начева
- Министър Михайлова, какво означава изявлението на говорителя на Европейската комисия (ЕК) по въпросите на регионалната политика Ширин Уилър в четвъртък за спрените пари по програма "Околна среда"?
- Членството в ЕС е и ежедневна комуникация между администрацията на ЕК и българската изпълнителна власт, както и между Европейския парламент и националните парламенти. Това са работни връзки. Получаването на съобщение по информационната система на ЕК е естествен процес, а не изключително събитие.
Това, за което г-жа Уилър говори, е изпратено в края на януари от отдел "Одит" на Генерална дирекция "Регионална и урбанистична политика" в ЕК.
Изпращат ни проекта на одитен доклад на български език. Според писмото ние трябва да реагираме на констатациите в доклада в едномесечен срок след получаването на писмото в постоянното представителство тук в началото на февруари. Това означава, че в началото на март българската страна трябва да изпрати коментарите си. Ако не го направим, се приема, че националните органи са съгласни с констатациите в одитния доклад и той става окончателен.
- Какво е новото?
- Че сега ни изпращат доклада на български език, но това е правилото - да се изпрати на езика на страната членка. В това писмо ЕК ни повтаря констатациите, които ние получихме на 27 ноември, и ни напомня, че българската страна трябва да опише всички мерки, които предприема за подобряване на системите за управление и контрол. Ние няма да получим плащания, докато не изпълним тези указания.
Има 5 проблемни зони, върху които трябва да се концентрираме: смесване на критерии, съкращаване на крайни срокове, дискриминационни изисквания, неравно третиране на кандидатите и удължаване на сроковете. За това имаме 2 месеца.
- И все пак какво означава тази кореспонденция?
- Разговорът с колегите беше такъв: не се притеснявайте, това са рутинни процедури, получавате напомняне, в което се изрежда какво трябва да направите. И ние го приемаме така. Имаме план за действие, правим преглед на договорите, работим заедно с одита на средствата от ЕС към Министерството на финансите. Българският одит е похвален от г-жа Уилър, което е добре. Защото, ако ние се съобразяваме с неговите изисквания, няма да имаме проблеми. Ако ние обаче не отговорим, комисията би могла да вземе решение за суспендиране, т.е. за спиране на средствата.
- Да, но нали парите сега са спрени?
- В момента плащанията са спрени от страна на ЕК, но бюджетът поема ангажимента по проектите и се разплаща с бенефициентите - общините. Т.е., ако ние не изпълним указанията, ЕК може да не ни възстанови тези пари.
- За какви суми говорим? Г-жа Уилър споменава 182 млн. евро.
- Ние проверяваме 195 договора по обществени поръчки между 2010 и 2013 г. Проверката е по изброените 5 пункта - внимателно се следи има ли нарушения в договорите. До края на месеца ще имаме информация точно къде и какви нарушения има. Ще информираме не само Брюксел, но и българските граждани. Защото налагането на финансови корекции засяга българските общини.
- Как ще се избегнат подобни нарушения и в следващия програмен период?
- Никоя страна - член на ЕС не е застрахована от грешки.
Над 150 програми в ЕС в момента са спрени, ние не сме изключителен случай. Но трябва да се насочат усилията върху предварителния контрол, а не да констатираме грешки след това. Дори комисията да не беше прекъснала плащания на 27 ноември, след доклада на българския одитен орган за 2012 г. с констатирана грешка, пак трябваше да бъдат спрени плащанията. Двата одита - в ЕК и у нас, съвпаднаха като констатации. Единственият начин е да има предварителен контрол.
- Нямаме ли такъв?
- В момента се осъществява от агенцията за обществени поръчки, по закон те се регистрират там. Искаме да се прави и от управляващия орган. Ако не използваме всички писма, които получаваме, за да се научим да работим по-добре, то няма смисъл.
- Какви средства да очакваме в периода 2014-2020 г. за околна среда?
- Аз очаквам в порядъка между 1,5 и 1,6 млрд. евро.
- Какво е новото и различното в новата програма?
- Водите остават приоритет, но има уговорка, че реформата във водния сектор е предварително условие за сключване на споразумението за партньорство. България има срок до 2016 г. да я реализира. Т.е. финансирането на проекти във водната инфраструктура ще стане при условие, че има ясно разграничение на собствеността, отговорността и ролята на бенефициентите по оперативната програма.
- Т.е. законът за водите - спешно на дневен ред?
- Да, и стратегията за ВиК сектора, прехвърляне на собствеността, тясно сътрудничество между МОСВ и МРР и да имаме ясен план за действие какво правим по месеци до 2016 г.
В сектора отпадъци трябва да съсредоточим усилията си не върху изграждане на депа, а върху инсталации за намаляване на обема отпадъци за депониране. Да увеличим оползотворения отпадък, или който отива за рециклиране, или отпадъка за производство на компост. Отговорността на общините е голяма. Защото те оперират и с такса смет, т.е. определят цената на услугата. Промяната във формулата за изчисляване
не би трябвало да доведе до ръст на таксата, ако има необходимата инвестиция и добро планиране.
- Защо въпреки уверенията, които властта дава, че паркът "Странджа" е защитен, вие издадохте поредна заповед? Заради обществения натиск?
- Не е общественият натиск. Уважавам притесненията на хората, които ценят природата. Но върху централната изпълнителна власт има и друг натиск - на местните власти, на хората, които имат земи в тези райони, които искат да предприемат някакви инвестиционни намерения. Към мен се обърна един жител на черноморска община и каза: престанете да защитавате само животните, погрижете се и за хората.
Защо издадох заповедта? Първо, заповедта за изменение на ОУП спира действието на сега действащия план, но не определя срокове. И една от причините да настоявам първо да излезе заповедта на министъра на регионалното развитие беше тази - тя разрешава изменението с екологична оценка. Тогава логично се появява заповедта за принудителна мярка от моя страна, която казва: спираме действието на сегашния план до приемането на нов със съпътстващата го екологична оценка.
- Тя е и условие по ЗУТ.
- Да. Затова ние предпочетохме изменение на целия план, за да има и цялостна екологична оценка. Така че действието на плана е спряно, не може да има строителство.