Още на 4 години децата ще държат миниматури от началото на следващата учебна година. Тестването ще е по езиково развитие на малките в детските градини.
Това предвижда проект на правителството за план за действие по стратегията за учене през целия живот.
Планът, разработен от Министерството на образованието и науката, трябва да бъде приет от Министерския съвет в началото на следващия месец. Веднага след това министерството на образованието ще започне да изработва тестовете по български език за 4, 5 и 6-годишните хлапета. За изготвянето на миниматурите и опитното им въвеждане през октомври, когато започва учебната година на детските градини,
са заделени 150 хил. лв. Тестването ще стане в София
През учебната 2015/2016 г. миниматурите за хлапетата в забавачките трябва да станат повсеместни.
Изучаването на български език ще е приоритет и за децата на бежанци и малцинствени групи български граждани. В плана е предвидено поне 1500 деца, чийто майчин език не е българският, да бъдат образовани през 2014 г. Планирано е и поне 200 възрастни бежанци да научат български, за да се интегрират успешно на пазара на труда.
15 млн. лв. са предвидени според плана и за образоване на неграмотни възрастни българи.
Разчетите са с тези пари да бъдат ограмотени поне 14 365 души
през тази година. Досега годишно в образованието са били обхващани по 10 хил. неграмотни възрастни.
Паралелно от ноември месец тази година ще започне и въвеждането на система за валидиране на знанията, придобити чрез самообучение, показват разчетите в плана за действие.
Планът е да бъдат консултирани 10 000 самоуки българи, а знанията на поне 5000 да бъдат валидирани и съответно хората да получат диплома или свидетелство за професионална квалификация.
Програмата за въвеждане на тази система за валидиране на знания ще продължи до 2018 г., когато би трябвало да са обхванати всички професионални направления. Само за тази дейност са предвидени 2,3 млн. лв. по проект, финансиран от Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”.
От тази година започва и въвеждането на кредитна система в средните професионални училища. Идеята е кредитите, придобити при обучение в даден техникум, да важат и ако човек след това продължи да изучава същата професия и като висше образование.
Плановете на правителството са до края на 2014 г. кредитната система да е въведена в поне две професионални направления. Тя ще бъде тествана първо в центровете за подготовка и обучение, които са изградени от работодателските организации.
В плана за действие по стратегията е предвидено и въвеждането на модулни обучения в професионалните училища. Това означава, че
децата ще изучават набор от знания, нужни им за придобиване на професионална квалификация
Модулните програми трябва да заменят досегашната практика обучението да се провежда по отделни предмети. Тези знания също трябва да бъдат признати от системата на висшето образование. Моделът ще е взаимстван от германската система на дуално обучение, като финансирането ще е от германското федерално министерство на икономическото сътрудничество.
Целта е до края на годината да бъде разработен поне един модел за модулно професионално образование.
502 779 ученици трябва да са кариерно ориентирани
502 779 ученици в страната трябва да са получили кариерно ориентиране до края на октомври тази година. Досега в програмата за кариерно ориентиране са били включени 390 хил. деца.
Създаването на система за кариерно ориентиране е един от най-скъпите проекти в плана за действие. Той ще струва близо 9 млн. лв. и ще се финансира от еврофондовете по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”. Тези пари би трябвало да стигнат за създаването на 28 центъра за кариерно ориентиране в областните градове на страната.
В кариерното ориентиране ще участват деца от 1-и до 12-и клас, предвижда правителственият документ. Освен това в системата ще се включват и консултации с родителите на учениците и техните преподаватели.
Кариерно ориентиране ще бъде въведено и за възрастните.
Организират олимпиади по професии
Министерството на образованието и науката предвижда да създаде и програма за национални състезания по различни професии, става ясно от проекта на план за действие.
Тези състезания ще се организират по подобие на ученическите олимпиади, но ще са за възрастни, които се обучават в центрове за професионално обучение. През 2014 г. трябва да се проведат поне две такива състезания.
5000 ученици пък би трябвало да се включат в обучение за олимпиади, още 6000 в допълнително образование, предвиждат разчетите на образователното министерство.