Телефоните за аварии платени, но вдигат бързо

Подаването на сигнал за авария не отнема много време, но не е ясно колко трябва да се чака за отстраняването й.

От 2 секунди до 7 минути отнема вече свързването с оператор, на когото да предадете оплакване, че сте останали на тъмно, без вода или парно. Обикновено телефоните започват с 0700, което означава, че ще ви таксуват с цената на един градски разговор. Но пък са станали доста по-бързи в сравнение с преди месец-два.

На спешните телефони на пожарната, планинската спасителна служба или телефон 112 трябва да изчакате най-много минутка. Това показа експеримент на “24 часа” през последните дни на старата и първите на новата година. На тел. 150 обаче вчера се чакаше по-дълго за връзка, тъй като операторите били заети.

Разговорът с дежурните телефонисти на комуналните компании протича любезно и започва с предупреждение, че ще бъде записан. Дори и да приемат сигнала ви за секунди обаче, до решаването на проблема може да минат часове.

На 2 януари токът спря малко преди 10 часа, успях да се свържа с оператор след втория опит на 7-ата минута, разказа читател от югозападната част на София. След като обяснили, че работят по отстраняването на аварията, от енергото направили многократни опити да пуснат захранването. След неколкочасова дискотека и три обаждания на горещия телефон проблемът бил отстранен около 18 часа.

Два дни по-рано - на 30 декември в 19,08 ч, набираме 0700 10 010, телефона за контакт с ЧЕЗ, която снабдява с ток над 2 млн. домакинства в Западна България. Дежурният вдига веднага и пита с какво може да помогне. Само допреди месец връзката с този телефон беше кошмарна, понякога отнемаше 45 минути. Подобрението дойде, след като от фирмата разшириха колцентъра си, който е в Плевен.

Проверка с обаждане от самия град на 2 януари обаче приключи неуспешно. Никой не вдигна телефона за услуги на гражданите, предоставен от местното енерго, въпреки че токов удар изкара от строя 2 пъти в събота компютъра на "24 часа".

В 19,13 ч на 30 декември позвънихме и на "ЕВН България", енергото за 1,5 млн. домакинства в Югоизточна България. Телефонът за аварии е 0700 10 007. Обажда се млада дама, която обяснява, че след изтичане на работното време остават на дежурство по-малко хора и може да се забави с вдигането на телефона. Но ако не успее, задължително връща обаждането на клиента.

Проверяваме и реакцията при телефонна връзка с третата електроразпределителна компания - Е.он, която снабдява Североизточна България. Набираме 0700 16 161 в 19,20 ч. И тук е мигновена.

Към 19,30 ч звъним на столичната топлофикация. Първият номер на аварийната служба - 951 52 58, дава заето. На втория - 951 51 96, вдига дежурният и казва да почакаме. Продължава разговора си с клиент: "Ще ви пратим хора, кой вход сте, етаж? Входната врата заключва ли се? До час ще дойдем до вас". След това дежурният пита нас с какво може да е полезен.

От "Софийска вода" отговарят на 10-ата секунда след избирането на опцията за свързване с оператор.

На въпрос къде в Младост няма да има вода през тази седмица дежурният описа подробно участъка в района на метростанция 19, където ще се работи утре. При 500 хил. абонати през 2009 г. в колцентъра на концесионера са позвънили 433 хиляди.

В Пловдив дежурните във ВиК и “Топлофикация” отговарят на телефоните за аварии от 30 секунди до минута и половина. Служителите са любезни и отговарят търпеливо.

На сервизния телефон в ЕВН тече автоматична информация за авариите на тока и парното, които се отстраняват в момента. Така абонатите се свързват с диспечера, за да съобщят само за нови. От ВиК в Пловдив съобщиха, че отстранявали повече от 4 ч авария в центъра на 31 декември. Забавихме се, защото тръбата беше спукана под билборд, който трябваше първо да бъде разглобен, обясни дежурният.

В Бургас пък трудна се оказа само връзката с “Топлофикация”. Обявеният телефон за контакти с централата му е 056/860 101.

Опитът да се свържем остана неуспешен.

Дали парното има друг телефон за аварии, или просто следпразнично почиваше, не стана ясно. Сигналът “свободно” не се промени и на 2 и 3 януари.

Дежурни оператори реагираха веднага в колцентровете на ВиК и ЕВН в града. Позвънихме им около 17 ч на 1 януари. На номер 0700 17 177 само след 40 секунди се свързахме с дежурния за водни проблеми. Автоматичната информационна система пренасочва към оператора след кратко съобщение за опциите - да проверим сметката си, да оставим съобщение за авария или да се свържем с оператор.

Във Варна националният телефон на Е.он 0700 161 61 насочва потърпевшите от авария да натиснат 1. Включва се любезна операторка. Тя разпитва къде се намира таблото. В случай че е ново външно, трябва да се подаде заявление в центъра за работа с клиенти. Тогава аварията ще бъде отстранена в срок от 10 дни Ако обаче таблото е вътрешно, клиентът трябва да си наеме частен електротехник. При второ позвъняване операторка насочва потърпевшия да се огледа дали и при комшиите е тъмно и да види дали проблемът не е в централния бушон на етажа или на кооперацията.

Бърза реакция в празничната нощ и 1 януари показват аварийните групи на ВиК - Варна. Те вдигат спешния телефон до третия сигнал “свободно”.

В Плевен парното грее, по празниците не са идвали сигнали за пробиви в тръбите, увери вчера Правда Цолова от аварийната група в "Топлофикация-Плевен". Тя вдига телефона на дежурния екип след първото позвъняване също като колегата си от смяната на 2 януари.

Спокойно е дежурството и за ремонтната група от ВиК. На обявения спешен телефон отговарят на повикванията на 2-ата секунда след позвъняването.

Дежурните екипи от Гражданска защита пък вчера пратиха 2 тежки машини да чистят и насипват пясък по заснежените шосета Плевен-Ловеч и пътищата за селата Тученица, Пелишат и Радишево. (24часа)

Планинските спасители отговарят на секундата

Планинската спасителна служба към БЧК реагира веднага на телефонно обаждане по празниците. Нямаше инциденти около Нова година, обясниха спасителите. Оттам съветват туристите внимателно да обмислят маршрута, да са добре екипирани и никога да не тръгват в планината сами. На дежурния телефон на БЧК всеки турист може да направи и справка за времето.

Без забавяне вдигат телефона дежурните и от "Планинско спасяване-България", сдружението, което от този сезон пое спасяването на скиорите на Боровец. Те имат два спешни телефона, които са мобилни и отговарят по 24 часа в денонощието.

"Планинско спасяване-България" е нестопанско сдружение на бивши спасители на БЧК и обслужва Боровец по договор със застрахователната компания "Бул Инс", обясни управителката на алтернативните спасители Катерина Ганчева. Тя отхвърли обвиненията, отправени от БЧК в края на миналата година, че нямат техника. Според нея алтернативните спасители предложили на БЧК да си сътрудничат, но писмото им останало без отговор. Ганчева опроверга и информацията, че техни спасители не са помогнали на Христо Филипов, който е в кома след падане на Боровец преди Коледа. Според нея обаждане за този случай в тяхната служба не е постъпвало. (24часа)

Стоян Граматиков, шеф на 112: По 11 800 звънят за 24 часа

- Г-н Граматиков, за колко време се реагира на повикване по телефона?

- В момента, в който пристигне повикването и се събере цялата информация, незабавно се сигнализира на службата, която е компетентна в случая.

В зависимост от характера на инцидента и това коя или кои служби, ако са няколко, трябва да реагират и съответните ресурси да се насочат към мястото на инцидента. Ако се търси полицията и на съседния ъгъл до мястото на инцидента има полицейска кола, тя ще пристигне за минута. Но ако мястото е извън града, ще трябва време за придвижване на ресурсите. Така че няма еднозначен отговор на този въпрос.

- А операторите на тел. 112 за колко време трябва да реагират на спешно обаждане?

- Нашите оператори трябва да съберат необходимата информация. Ако отсреща повикващият е достатъчно точен и конструктивен в обаждането си, това става много бързо. Но не винаги е така.

Хората трудно се ориентират, в повечето случаи са в стрес и трябва операторът да задава допълнителни въпроси. И затова бързината зависи и от конкретния човек, който търси помощ на тел. 112. Иначе на обаждането по телефона се реагира на секундата. Има винаги свободни линии.

- Известен ли е вече телефон 112 на хората?

- Телефонът е доста популярен вече. Имам една справка, според която броят на повикванията към 30 декември 2009 г. е 4 301 487. Това прави около 11,8 хил. повиквания на денонощие, което показва, че телефонът е много популярен.

Наскоро имахме инициатива по популяризиране на спешния телефон в училищата и детските градини. Оказа се, че хората го познават. Все пак ние работим от три години.

- Кои служби търсят хората най-много?

- По отношение на службите за реагиране най-много са повикванията към полицията и “Спешна помощ”. По-малък е делът на пожарната и Гражданска защита.

- Има ли много фалшиви телефонни обаждания или шеги с операторите?

- Не, не бих казал. Тези, които се опитаха да го правят, имаха сериозни проблеми. Знаете, имаше случаи в Кърджали, където на тел. 112 се беше обадил човек за бомба в ДАНС. Той бе локализиран за няколко часа. Този човек ще си помисли втори път дали да си прави такива шеги. Фалшивите обаждания са намалели с повече от 50% в сравнение със старта на телефон 112.

Новото законодателство, което задължи да се регистрират всички предплатени карти, ще намали рязко след Нова година фалшивите обаждания. Защото няма да има анонимни граждани.

- Вашата служба вече е в МВР. Оттам имат идея за създаване на ситуационни центрове, където заедно ще реагират полиция, пожарна и спешна медицинска помощ. Как гледате на тази идея?

- Създаването на ситуационни центрове ще подобри взаимодействието между службите за спешно реагиране. Тези центрове за ръководене на ресурсите на всички служби от едно място ще помогнат за по-добрата координация. Ние разполагаме с една от най-модерните системи за тел. 112 в Европа. В Брюксел на конференция ни посочиха заедно с Чехия като най-добре технически обезпечената служба.

СТЕФАН ТАШЕВ

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 0

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

Илиян Томчев се закле като депутат на мястото на Червеняков

Лекарят от Берковица Илиян Тимчев положи клетва като народен представител от "Коалиция за България" днес. Тимчев влезе в парламента на мястото на дългогодишния депутат и вътрешен министър в кабинета

Д-р Тодор Кантарджиев: Едва ли бебето в Стара Загора е починало заради ваксина

След все още неизяснената смърт на бебе в Стара Загора се появи теорията, че тя е свързана с ваксина. По случая все още тече разследване. Директорът на Националния център по заразни и паразитни

Жени Живкова: Левицата може да се разцепи

Аз съм бивш депутат от Коалиция за България и смятам, че това което се случва в левицата не е добре за самата партия. Твърде възможно е да се стигне до разцепление, което няма да е добро,

Политолог: ГЕРБ и БСП водят тиха война

“Резултатите от последното ни изследване показват паритет между БСП и ГЕРБ – разликата е 0,7-0,8%”. Това каза пред БНТ д-р Иво Инджов от Института за модерна политика.

Кметът на Перник: Нямам намерение да напускам БСП

„Нямам намерение да напускам БСП. Дали хората, които са се ангажирали с учредяването на АБВ ще останат в БСП или не, това ще реши Националният съвет на БСП.

Първанов: Днес е ден за размисъл за "Позитано"

Днес е ден за размисъл – да оставим на "Позитано" да размишляват, ние си вършим работата, заяви Георги Първанов, президент 2002 - 2012 година, на пресконференция на Национална гражданска инициатива

Цветанов се срещна във Виена с Вернер Амон

Заместник-председателят на ПП ГЕРБ Цветан Цветанов проведе работна среща късно снощи във Виена със заместник-председателя на парламентарната група на Австрийската народна партия,