Има няколко теории за това какво може да се е случило с изчезналия преди три дни малайзийски боинг. До появата на конкретна информация какво се е случило ето какво знаем и какво не.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева - вече и с SMS
ПЪТЯТ НА ПОЛЕТА
Знаем: Боингът е излетял от Куала Лумпур, столицата на Малайзия, в 12:41 ч през нощта в събота. По план е трябвало да пристигне в Пекин в 6:30 ч същия ден, след 3700 км полет. Но около 1:30 ч въздушният контрол в Субанг, извън Куала Лумпур, губи контакт със самолета, докато той лети над морето между Малайзия и Виетнам.
Не знаем: Какво се случва след това. Пилотите не индикират, че може да има проблем, и не е подаден сигнал за бедствие. Малайзийски служби цитират данни от радара. Те предполагат, че самолетът може да е променил курса и да е тръгнал обратно към Куала Лумпур, преди да изчезне. Но пилотите не казали на въздушния контрол за маневрата. Засега не знаем защо самолетът може да е обърнал.
ПЪТНИЦИТЕ
Знаем: На борда имало 227 пътници и 12-членен екипаж. Петима от пътниците не са се качили на самолета.
Не знаем: Истинската идентичност на някои от пътниците. Двама от качилите се на самолета са използвали откраднати от италианец и австриец паспорти. Проучва се възможността и други да са пътували с фалшиви паспорти.
ОТКРАДНАТИТЕ ПАСПОРТИ
Знаем: Билетите на двамата, използващи откраднати италиански и австрийски паспорт, са купени в четвъртък в Тайланд, сочат записи от билетната каса. Двата билета са еднопосочни и продължават от Пекин до Амстердам. Крайната дестинация на единия билет е Франкфурт, а на другия - Копенхаген. Истинските собственици на паспортите не са били на липсващия самолет. Документите на двамата са откраднати в Тайланд - на австриеца м.г., а на италианеца през 2012-а.
Не знаем: Кои са хората, използвали паспортите, и имат ли те връзка с изчезването на самолета? Вчера единият от тях бе идентифициран. Бе съобщено единствено, че мъжът не е малайзиец. Откраднатите паспорти дадоха основание да се заговори за тероризъм и отвличане на самолета, но официални представители предупредиха, че засега не са открили връзка с тероризъм.
Друга версия за откраднатите паспорти е, че може да са използвани за имиграция в Европа.
ПРОВЕРКИТЕ ЗА СИГУРНОСТ
Знаем: Интерпол казва, че откраднатите паспорти са в базата им данни. Но те не са проверявани от момента на обявяването им за липсващи до излитането на боинга.
Не знаем: Дали паспортите са използвани за предишни пътувания. Интерпол казва, че не може да определи в колко други случаи паспортите са ползвани за полети или пресичане на граници.
ЕКИПАЖЪТ
Знаем: Всички членове на екипажа са малайзийци. Пилотът на самолета капитан Захарие Ахмад Шах е 53-годишен и има в актива си 18 365 летателни часа. Присъединил се е към малайзийските авиолинии през 1981 г. Вторият пилот е на 27 г. и има 2763 часа във въздуха.
Не знаем: Какво се е случило в пилотската кабина, когато самолетът губи контакт с въздушния контрол. Боингът е бил на място, което се смята за най-безопасната част от полета, когато изчезва. Климатичните условия са били добри. Авиационни експерти казват, че особено озадачаващ е фактът, че пилотите не са съобщили за какъвто и да е проблем преди загубата на контакт.
ТЪРСЕНЕТО
Знаем: 40 кораба, 34 самолета и екипи от 10 страни участват в търсенето на широк периметър от Южнокитайско море, където за последно е засечен боингът. Засега всички открити следи се оказаха фалшиви.
Не знаем: Дали търсенето е концентрирано в правилния район. Властите започнаха издирвателни действия и извън водите между Малайзия и Виетнам. Но колкото повече време минава, толкова повече намалява шансът за намиране на следи.
ПРИЧИНАТА
Знаем: Буквално нищо. “Самолет да изчезне просто ей така... ние сме толкова озадачени, колкото и вие”, каза вчера Абдул Рахман, шеф на малайзийското гражданско въздухоплаване. Моделът “Боинг 777-200” се смята за един от най-безопасните.
Не знаем: Докато не открият самолета и черната му кутия, ще бъде изключително трудно да се разбере какво се е случило. Анализатор коментира пред Си Ен Ен, че възможните причини, стоящи зад изчезването, могат да се разделят в три основни категории: механична повреда, действия на пилота или тероризъм. Но докато няма повече налична информация, всичко е в сферата на теориите.
ПРЕЦЕДЕНТЪТ
Знаем: Рядко се случва голям пътнически самолет да изчезне безследно по време на полет. Но не е прецедент. Самолет на “Ер Франс” изчезва над Атлантическия океан през 2009 г. Отнема две години да открият черната кутия и причината за инцидента.
Не знаем: Дали съдбата на липсващия боинг е подобна на тази на полета на “Ер Франс”. Според изследователи катастрофата на полета на френските авиолинии се дължи на поредица от грешки на пилотите и невъзможност да се реагира ефективно на техническите проблеми.