Българите ще могат да се радват на коли родно производство, които минават 100 км за 1,40 евро или 2,80 лв. Това ще стане възможно, ако се реализира обсъдената от Бойко Борисов в Лондон британска инвестиция за строителство на завод за електромобили в Стара Загора.
При визитата си във Великобритания премиерът разговаря с координатора на проекта за България на международния фонд Quorus Ventures Майк Робъртсън. Предприемачите са готови да вложат 100 млн. лв. за стартиране на модерното екологично производство.
Става въпрос за 4-местни коли, които се зареждат с ток. Пътуването с тях е 7-8 пъти по-евтино в сравнение с традиционните в момента горива. При това батериите им издържат до 300 км, но се разработват модели и за 600 км.
Единственото неудобство за дълъг път е, че не могат да вдигнат до 120 км в час, но са идеални за градски условия. По думите на премиера, макар да е свръхнова технология, електромобилите ще бъдат достъпни и за нашите шофьори. "В момента ги сглобяват ръчно и излизат с около 2000 евро по-скъпо, но смятат, че чрез инвестицията и развитието на пазара ще бъдат абсолютно поносими и за българите", добави Борисов. 200 подобни прототипа са произведени в Германия. Те се разработват от 2004 г.
Пред Нова телевизия вчера премиерът призна, че още не се е возил на електромобил, но като бригадир е карал електрокар.
Българският търговски представител във Великобритания Пламен Димитров, който работи по проекта от 2008 г., обясни, че все още не знае колко ще струва произведената в Стара Загора кола. Става дума за дългосрочна инвестиция. Тя ще бъде на три етапа, като се предвижда да започне производството и на двуместни спортни коли, лекотоварни автомобили и автобуси за градския транспорт. Плановете са на петата година от завода в България да тръгват до 3000 возила годишно. Първоначално в предприятието ще могат да се трудят 30 българи, а когато заработи цялата линия, ще са необходими 150 души.
Международният фонд Quorus Ventures вече имал договори с около 150 дилъри в цял свят за дистрибуция на новия автомобил, както и заявки за 8000 от новите коли.
Британските инвеститори се ангажират да осигурят и допълнителната инфраструктура за поддръжка на новите екологични возила. Това включва и производството на акумулатори за тях и станции за зареждане с ток от слънчева или вятърна енергия.
Работното име на новата кола е ZCV-4.