Лилавите 20 лева са суперзащитени и дизайнерски

Не е правен опит да се фалшифицират дизайнерските 20 лв., казва главният касиер на БНБ Стефан Цветков. Според него те са подходящи и за подарък, защото се търсят от колекционерите. Всъщност те били причината лилавите банкноти да не са много познати. СНИМКИ: АРХИВ "24 ЧАСА"

Лилавите 20 лева имат суперзащити, досега не е бил установен нито един опит за тяхното фалшифициране, хората могат да бъдат напълно спокойни.

Това съобщи вчера за "24 часа" Стефан Цветков, главен касиер на БНБ.

Вчера вестникът ни написа, че лилави 20-левови банкноти са хвърлили в паника пенсионери и касиери на магазини в Пловдив.

Банкнотата е юбилейна, тя е пусната през 2005 г. в ограничен тираж от 250 000 броя.

Поводът бил 120 години от емисията на първата българска банкнота, разказа Цветков.

Красивата 20-левка е първата с въведен прозорец в хартията- т.нар. верифай, който е един от елементите от уникалната защита, обясни той.

През 2006 година на конференция в Канада точно тази 20-левка била призната от световни експерти за една от най-добре защитените и с отличен дизайн в света, каза още главният касиер на БНБ.

Фалшификатори досега не са се опитвали да я подправят по две причини, смята Цветков.

Първата е, че заради красивия си дизайн тя веднага привлича вниманието на всеки, а това производителите на ментета избягват.

Втората причина е, че има уникални защити, които е много трудно и много скъпо да бъдат наподобени. Защитата й била като тази на 50-те и 100-те лева.

Юбилейната банкнота много рядко се появявала в обращение, защото са я изкупили предимно колекционери, обясни Цветков.

Освен стандартите на БНБ за разпознаване - холограмна нишка, воден знак и антикопирна ивица, при дизайнерските 20 лева има и още признаци, по които може да се познае, че са истински. Осигурителната нишка е от т. нар. излизаща и е вградена в хартията. Когато банкнотата се наклони, тя променя цвета си от пурпурен в зелен. Холограмното изображение на числото 20 също си променяло цвета при наклоняване, защото било от т. нар. вариращо мастило.

Светят в синьо, зелено и червено

Всички касиери в банки, финансови институции и държавни организации са обучени да различават оригиналната юбилейна банкнота, съобщи Цветков.

При поставянето им под флуоресцентна лампа влакънцата на хартията светели в синьо, зелено и червено. На лицевата й страна вдясно от антикопирната ивица свети в червен цвят ивица с повтарящи се малки числа 20, фоновите мрежи и серийните номера светят в зелено, а осигурителната нишка - в син, зелен и червен цвят. Ако се осветят гърбът и фоновите мрежи и репликата на първата банкнота от 20 лева светят в червен цвят.

Върху банкнотата е написана годината на емисия- 2005. На лицевата страна са изобразени стилизирани елементи от сградата на БНБ, статуята на св. Никола, многоцветни фонови мрежи със структура, винетки, розетки, аналогични на използваните в банкнотите от първите емисии на БНБ, и е обозначена номиналната стойност на банкнотата с цифри и думи.

На обратната страна на банкнотата реплика на първата българска банкнота с номинал 20 лева, емисия 1885 г., старата сграда на БНБ, изображение на седнала женска фигура, държавният герб на Княжество България и е обозначена номиналната стойност на банкнотата с цифри и думи. Има и знак за незрящи – релефно изображение на два еднакви кръга, един под друг, отпечатани в долния десен ъгъл на лицевата страна на банкнотата. (24часа)

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 0

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

1,15 млрд. лв. влезли в банки за три месеца

Още 194 млн. лв. са вкарали в банките домакинствата през март тази година, показва статистиката на БНБ. Сумата е по-малка в сравнение с внесените пари през януари - 724 млн. лв.

Въвеждат със закон тест за митничари

Ръководството на митниците може да премества и командирова свои служители в рамките на системата на друга длъжност, но за срок, не по-дълъг от 6 месеца в рамките на една година.

Пиарите влизат в публичен регистър

Публичен регистър на пиарите ще показва кой от тях е приел и спазва етичния кодекс на организацията им. Комисията по професионална етика към Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО)

Запорират сметките на 1600 фирми в Южна България

Банковите сметки на 1600 фирми от Южна България ще бъдат запорирани от НАП- Пловдив, ако до седмица дружествата не платят дълга си или не представят обезпечение за декларирания,

Юън Макгрегър говори на български в тв реклама

Клипът е за цяла Европа и е направен от “МакКан Ериксън”, Холандия “Новото име на ING Животозастраховане и ING Пенсионно осигуряване е NN!” Това казва на изключително правилен български език

От Webit: Мобилните устройства не са задължителен канал за реклама

Мобилните устройства не са задължителен канал за реклама въпреки техния възход. По-скоро са място, от което компаниите могат да получават важна информация за своите потребители.

Световен конкурс: Ето наградите “Ефи” за 2015-а

За пета поредна година индексът “Ефи” (Effie - от ефективност) показва създателите на най-ефективните идеи в областта на маркетинговите комуникации от цял свят.