София ще има 3 зони за паркиране - синя, зелена и жълта. Най-скъпо ще е паркирането в синята зона, която ще бъде доста по-малка от сегашната и в нея ще влиза само идеалният център на столицата.
Паркирането в нея ще бъде 3 пъти по-скъпо от най-евтината зона - жълтата. Улици, които сега са в обхвата на синята зона, ще преминат в зелената. В нея влиза широкият център. Тя ще е по-евтина от синята зона. В обхвата на жълтата пък ще влизат районите около моловете, търговските центрове и пазарите.
Отпадна първоначалната идея жълтата зона да е най-скъпата и да обхваща улиците и булевардите в центъра, по които се движи градският транспорт. Пускането на жълтата зона обаче вероятно ще отнеме няколко години. Предложенията дава работната група, която готви цялостната концепция за паркирането в София. Документът вече е почти готов и предстои до края на седмицата да бъде внесен в комисиите на общината.
“Колко ще струва паркирането във всяка зона, ще решат общинските съветници. Затова ние излизаме само с предложение за съотношението в цените, което е 3:2:1. Паркирането в синята зона трябва да е 3 пъти по-скъпо от това в жълтата”, обясни пред “24 часа” общинският съветник и член на работната група Елен Герджиков. Според него обаче жълтата зона ще бъде готова едва след 4-5 г.
Засега софиянци ще паркират в 2 зони. “Когато и 3-те зони са факт, в синята ще може да се паркира само за 2 часа, в зелената - 3, а в жълтата - 4. Целта е те да се използват по истинското им предназначение, което е зони за кратковременно платено паркиране, а не като паркинги, както става сега”, подчерта Герджиков.
Докато жълтата зона стане факт, на софиянци ще им излиза по-евтино 4 часа престой в зелената, отколкото 2 часа в синята.
Работната група е категорична, че таксата за паркиране, която плащат живеещите в центъра, трябва да се увеличи. Преди съдът да я отмени, таксата бе 70 лв. на година. Размерът й ще е еднакъв независимо от зоната, в която попада адресът.
По-скъп трябва да е и служебният абонамент. Новият им размер ще бъде съобразен със сумата, която отделя Центърът за градска мобилност за поддържане на паркоместата. Ясно е, че паркирането по граничните улици ще се плаща по тарифата за по-скъпата от 2-те зони.
Безплатно ще паркират електрическите автомобили и двуколесните превозни средства като мотопедите. “Така ще стимулираме хората да ползват коли, които излъчват по-малко вредни газове”, обясни Герджиков.
Искат един лев на месец за чист гроб
Такса от лев на месец да плащат собствениците на парцели в софийските гробища, поиска вчера шефът на общинското предприятие "Гробищни паркове" Венцислав Григоров. Срещу таксата гробните места щели да се почистват редовно и да се поддържат в добър вид.
Григоров даде пример, че само от Централните софийски гробища може да постъпват 200 000 лв.
"Тези средства могат да се дават на фирми, които да се грижат гробовете и алеите да се поддържат чисти", смята той. Предложението му обаче тепърва ще се обсъжда от общинските съветници.
Григоров разказа, че вече е внесъл предложението си за становище в правната дирекция на общината, но оттам отвърнали, че таксата не може да е задължителна, защото е вид услуга. Можело да се събира само доброволна. Според него обаче и такса смет е услуга, но се плаща задължително от всички.
"Свободни гробни места за следващите 4 месеца има само в гробището в Бакърена фабрика. Там имаме резервен терен от 30 дка, който беше за ритуален дом, но ще го използваме за парцели, за да спасим положението за още около година. В останалите гробища места няма", алармира Григоров.
Той настоя спешно да се придвижи определянето на терен за ново гробище.
Григоров заяви и, че през последните няколко месеца има намаление на смъртността в столицата.
"Ако преди 4 месеца имахме по 50 погребения средно на ден, то сега правим по около 30", твърди шефът на ОП "Гробищни паркове".