Ако един пенсионер работи, парите му за старост ще бъдат най-вероятно обложени с данък, съобщи управителят на НОИ Христина Митрева. Сега върху пенсията не се начислява налог. Никъде по света никой не получава пълна заплата и пенсия едновременно, ще се опитаме и ние да прецизираме режима, каза тя. Това било справедливо, защото, когато един пенсионер взема допълнително възнаграждение, все пак трябвало да има някакъв ограничител. Подобна практика у нас е съществувала и преди. На 1 лев от пенсията удържали 35 ст. Конституционният съд обаче я отменил през 1997 г. Според Митрева причината за това било известно неразбиране - мотивът не бил съгласуван с НОИ и със социалното министерство. Тепърва обаче ще се търси най-добрият вариант, ще съгласуваме и с НАП, и със синдикатите, и с бизнеса, уточни управителят на НОИ. Има шанс пенсиите да бъдат увеличени в средата на годината, стана ясно вчера. Според Митрева белег за съживяване на икономиката били по-малкото заявки от фирми за масови съкращения.
- Г-жо Митрева, заявихте, че ще опитате да направите НОИ финансово независим. Как ще стане това сега, когато държавата дава повечето от парите за пенсии?
- Действително 40% от парите за пенсии се плащат от вноски, 60% - от данъци. Това деформира системата, защото плащането на пенсии за сметка на данъците натоварва държавата и това ощетява образованието, екологията, инфраструктурата, здравеопазването, отбраната. Затова тенденцията трябва да се обърне и постепенно да се върнем към модела, въведен през 2000 г. - пенсиите и обезщетенията за болест, майчинство, безработица и трудова злополука да се финансират почти изцяло от вноски.
Дисбалансът се получи в резултат на системното намаляване на осигуровките за пенсия от 32 през 2001 г. до 18% през 2009-а. През 2009 г. държавата влезе като осигурител с 12%, но дефицитът вече беше явен. Всяка стъпка за по-нататъшно намаляване на осигуровките е изключително рискована, защото държавата ще участва още повече във финансирането на пенсиите, което значи, че самите пенсионери ще плащат част от пенсиите си.
По-добре е да се намаляват косвените данъци, а не преките. Добре е, че се намали данък общ доход, но аз винаги съм била противник на плоския данък, който удари най-бедните.
И Световната банка, и МВФ са категорични, че трябва да спре намаляването на осигуровките, защото тепърва застаряването на населението ще оказва много силен натиск върху пенсионната и върху здравната система. Към 2025-2027 г. положението ще стане доста драматично.
- Има ли вече данни за ефекта от последното намаление на осигуровките с 2%?
- За януари в бюджета на ДОО приходите са със 17 млн. лв. по-малко от планираното, но първите месеци на годината винаги са по-слаби. Но още нямаме информация от декларациите, а само по тях можем да преценим броя на осигурените и реалните приходи. Към края на март очаквам по-конкретни данни. От тях ще стане ясно и поведението доколко бизнесът е запазил работните места и заплатите в резултат на жеста. Това е много важно за решенията, които започваме да вземаме през май за бюджет 2011.
- Ако се окаже, че очакванията не са оправдани, ще вдигнете ли осигуровките догодина?
- Възможно е, има всякакви варианти. Въпрос на политическо решение, зависи от бизнеса и синдикатите. За мен добрите решения са взетите с консенсус. Защото недоволството на бизнеса ще удари събираемостта, винаги се намират вратички. Но България е сред страните с най-ниски вноски за пенсия. В същото време е 5-а в ЕС по средна възраст на населението - 43 г.
Наистина правителството обеща намаляване на осигуровките за пенсии с 5% в рамките на мандата, но го направи в една друга ситуация, когато още не знаеше в какво положение ще завари държавата и колко тежка ще е кризата. А се оказа, че има финансово неопезпечени договори, нарушения в много министерства и агенции. Факт е, че държавата има 7 млрд. лв. по-малко приходи за м.г., което значи, че вероятно бюджетът не е бил разчетен както трябва.
- Как ще коментирате скандала с двойното осигуряване на управителите на фирми от последните дни?
- При указанието си НАП не е формулирала достатъчно ясно тълкуване на Търговския закон и на текст от Кодекса за социално осигуряване. Но още в първия ден от назначението ми направихме работна група, която прецизира нещата. Така че се избегна опасността хората да се пререгистрират от управители на фирми в работници на трудови договори. Защото никой няма интерес да се извиват ръцете на хората и да ги принуждава да търсят вратички. В крайна сметка трябва да се знае, че управителите могат да работят и на втори трудов договор по няколко часа, но иначе ще внасят за пенсия само като самоосигуряващи се.
- Има ли надежда за увеличение на пенсиите?
- Зависи от ръста на доходите. В последните години повишението на пенсиите изпревари ръста на доходите. През 2009 г. заплатите се задържаха, а пенсиите се увеличиха с 20%. Не че това е много. Хубаво е да растат пенсиите, но е нужен баланс, защото трябва да мислим и за младите хора. Държавата е за всички.
Много се надявам, че при първото съживяване на икономиката правителството ще вземе решение за увеличение и на заплатите, и на пенсиите. Има оптимистични сигнали - намаляват заявките за масови съкращения.
Ако тръгнат оптимално програмите по еврофондовете и се раздвижат нещата в селските региони, в инфраструктурата, ще се повиши заетостта.
- Не съжалявате ли, че спря пенсионната реформа, при положение че дебатът беше доста напреднал? Няма ли риск за системата в бъдеще?
- Съжалявам. Аз съм много тясно свързана с тази система и 17 г. съм работила като експерт в нея, но политическите решения също си имат своите основания и хоризонти. Риск няма, тъй като не смятам, че дебатът за пенсиите ще бъде тотално отложен. Сега горещата тема е здравната реформа и в комбинация с проблемите, които хората имат покрай кризата, обсъждането на пенсионната реформа би било твърде тежко. Няма интерес от натрупване на социално напрежение. Но продължаваме работа и много неща ще бъдат изчистени.
- Ще премахнете ли възможността да се взема едновременно пенсия плюс заплата, за което няколко пъти вече става дума?
- Не става дума за пълна забрана на пенсионера да работи. Това е практика по цял свят и е абсурдно ние да я забраняваме. Но никъде не се получава пълна пенсия и пълна заплата едновременно и ние ще се опитаме да прецизираме режима. Или се събира доходът от пенсия и заплата и се облага с данъци, или както бе до 1997 г., преди да го отмени Конституционният съд, на всеки един лев от пенсията се удържаха по 35 ст. КС отмени тази норма с известно неразбиране - мотивът, с който стана това, не беше съгласуван с НОИ и със социалното министерство. Ще се опитаме пак да въведем такъв механизъм - доходът на работещите пенсионери да бъде облаган, но точно по какъв начин, ще съгласуване и с НАП, и със социалните партньори. Това е справедливо, защото сега по принцип пенсията не се облага с данък и когато един пенсионер взема допълнително възнаграждение, все пак трябва да има някакъв ограничител.
- Много организации повдигат въпроса при смърт на пенсионер близките да получават еднократна помощ така, както вземат близките на работещите. Това може ли да стане?
- Работещият носи доход от труд, създава национален продукт, той има наследници, които разчитат на заплатата му. Помощта, която даваме на близките му, ако почине, е точно за да се подпомогнат съпругата или децата, защото те губят средства за издръжка. Докато пенсионерите получават вдовишки добавки при смърт на съпруг. И за за разлика от помощите при работещите не са еднократни, а пожизнени. Вярно е, че има пенсионери в тежко положение, но много от тях имат близки с прилични, даже с високи доходи.
Може би трябва да се дадат такива помощи, но само на някои пенсионери. Защото все пак става дума за помощи, а не за права, произтичащи от осигурителния принос.
- Има ли други наболели въпроси, които не търпят отлагане?
- Един от тях за ранното пенсиониране. На 31 декември 2010 г. изтича възможността за ранно пенсиониране на работещите от първа и втора категория от общественото осигуряване. Идеята бе това да се прехвърли към втория стълб, но там няма достатъчно средства.
Много важен е въпросът с контрола по цялата верига - приходи, разходи, медицинска експертиза. Крайно време е ТЕЛК да стане структура към здравното министерство. Вече имаме обща визия за промени.
Ще се опитаме да върнем доверието на хората и чрез по-качествени, по-евтини и по-бързи услуги, като оптимизираме електронния обмен на информацията.
Разбира се, най-важното, което трябва са направим с помощта и на синдикати, и на бизнеса, и на медиите, е да усъвършенстваме пенсионния модел и специално да решим въпроса с новия ред за пенсиониране. Въпреки че сега спряхме дебата, след 1-2 г. той ще се поднови. За мен по-добър е вариантът да увеличим трудовия стаж, а не пенсионната възраст. Защото в България голяма част от хората са със стаж, близък до този, който предложихме, има гъвкави схеми, с възможности ако човек няма достатъчно години да се пенсионира по-рано, но с по-малка пенсия, или да си купи стаж.
ВИЗИТКА
Родена на 15 август 1949 г. в София
Завършила е статистиса в ВИИ "Карл Маркс"
19 г. е била научен сътрудник в центъра по статистика
От 1998 до 2009 г. е главен актюер и шеф на Главна дирекция "Анализ, планиране и прогнози" в Националния осигурителен институт
Специализирала е в Интитута по актюерство в Оксфорд, в Единбург. Има множество квалификации в администрацията по социално осигуряване в САЩ и в Съвета на Европа
През август 2010 г. стана зам.-министър по труда, а преди дни бе избрана от НС за управител на НОИ