ВАНЬО СТОИЛОВ, ОРЛИН РАДЕВ
“Тялото на загиналия машинист го извадиха към 19,30 ч. Преди това пожарникари трябваше да срежат част от предницата на дерайлиралия локомотив. Явно е бил тежък човек, защото няколко здрави мъже с мъка го измъкнаха изпод ламарините.”
Това разказа пред “24 часа” на гара Калояновец Николай Колев, машинист с 32 г. стаж. Пенсионерът живее недалеч от гарата, в чийто район в събота дерайлира бързият влак от София за Варна и Бургас. Той успял да снима някои от най-драматичните моменти.
Като машинист с опит Колев бил впечатлен от факта, че пожарникарите измъкнали тялото на загиналия му колега от мястото вляво в кабината, където то било заклещено под спирачката. Там по правилник стои помощник-машинистът.
Това също потвърждавало информацията, че в злополучния час не Венко Тодоров, а колегата му Христо Теляшев, на 38 г. от Асеновград, е управлявал композицията. Железничари обясниха, че това само по себе си не е нарушение, тъй като и двамата машинисти имали еднаква, най-висока професионална категория с право да управляват влакове с пътници.
Загадката е защо влакът е навлязъл в гара Калояновец с около 100 километра в час, когато е трябвало да мине оттам с 40. Отговор трябва да даде започналото разследване. “Засега то се води срещу неизвестен извършител за транспортно произшествие със загинали и ранени”, каза вчера говорителят на окръжната прокуратура в Стара Загора прокурор Нейка Тенева. Назначени са технически и съдебномедицински експертизи.всички пострадали от влака.
Според Николай Колев трябва да се разбере дали е действала задължителната автоматична локомотивна сигнализация, която трябвало да предупреди машинистите със звуков сигнал.
Аутопсията на загиналия машинист категорично показа, че причина за смъртта му са тежките травми в гърдите от катастрофата. Не е получил инсулт или инфаркт, нито му е прилошало. Тялото на Венко Тодоров бе освободено вчера за погребение, след като негови близки го разпознаха.
Също вчера стана ясно, че в старозагорската университетска болница веднага след инцидента са приети 7 души. От болницата вчера съобщиха, че един от приетите мъже си тръгнал час по-късно. Друга жена била пусната вкъщи, след като обработили охлузване на лявата подбедрица.
В момента в болницата на лечение са петима, няма опасност за живота на нито един. Сред тях е и машинистът Христо Теляшев, който все още е в шок. Първоначалните съмнения за разкъсани вътрешни органи отпаднали.
В болницата е и началник-влака Даниела Иванова, на 43 г., от Пловдив с разкъсно-контузната рана на главата. Жената, която има 6-годишен стаж в железниците, била във фургона по време на катастрофата.
Три пътнички - Мария Ценова от софийското с. Костенец, Николина Ангелова от София и силистренката Дурчан Реджеб са настанени в обща болнична стая.
77-годишната Мария е със счупен пръст на лявата ръка, оплаква се и от болки в кръста. Тя била в първия вагон, а когато влакът излязъл от релсите, се заклещила между вратата и седалката и останала свита на топка около половин час.
Николина Ангелова, на 76 г., е със счупен крак и по желание на близките ще бъде преместена в София за операция.
Очевидец разказва, че летящият с около 100 километра в час локомотив се откъснал от вагоните в самото начало още на влизане в гарата. След това се е завъртял във въздуха на 180 градуса, прелетял над моста на река Сазлия и се стоварил вляво встрани от линията. “Можете да си представите как е летяла тази желязна грамада с тегло около 85 тона”, не крият ужаса си железничари.
В подобни случаи удара поемат най-вече колелата, тоалетните в края на вагоните и местата за преминаване между тях. Това омекотяване на удара обяснява и защо пораженията по влака са сравнително малки.
Въпреки това локомотивът, произведен в Чехословакия в началото на 80-те г., е негоден и най-вероятно ще бъде нарязан за скрап намясто. Последните два вагона на влака почти не са пострадали и са преместени на собствен ход. Останалите 4 затрудниха доста вчера аварийните групи. Наложи се да бъде потърсена и тежка верижна машина от военните, за да бъде преместен един от вагоните, чието тегло с пътници и багаж дастига докъм 40 тона.
При катастрофата са унищожени около 150 м от железния път, 2 стрелки, както и част от перилата на моста над р. Сазлия. Генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев каза, че за възстановяването на щетите трябва да бъде обявена обществена поръчка.
В участъка между Михайлово и Стара Загора на изток линията е двойна, което позволява на влаковете да се разминават в движение. Целта на аварийните групи вчера бе да пуснат отново движението поне по едната линия.
По принцип влаковете у нас се движат вдясно. Заради ремонт на гарата в Стара Загора обаче още от входа на гара Колояновец бързият влак е трябвало да се преустрои в левия коловоз. Това става автоматично, но скоростта задължително следва да бъде намалена. И сега един от главните въпроси е дали машинистът Теляшев е видял светлините на входния светофор на гарата, които са му подсказвали какво предстои.
Група от двадесетина деца от ОУ “Христо Ботев” на варненския квартал Аспарухово със специален транспорт били докарани във Варна. “Беше много гадно, уплаших се и не знаех къде се намирам. Повече няма да се кача на влак”, допълни 12-годишната Вени Атанасова.
Християн Кръстев, шеф на БДЖ:Човешка грешка е, но не е от заслепяване
- Г-н Кръстев, лансират се версии, че може причината за дерайлирането да е в стрелките или заслепяване на машиниста.
- Не. Чисто професионално ще ви кажа мнението си. Има светлинна сигнализация, която показва как да продължи движението на влака, в кой коловоз, в кое отклонение. Това трябва да го наблюдават и двамата и да го повтарят на глас, ако единият го е пропуснал. Заслепило го е слънцето, да кажем, другият го е видял и го е съобщил. Има и предупредителна светлинна сигнализация преди входния сигнал, която да ги предупреди да влязат в отклонението с указаната скорост.
- Стана ясно, че е управлявал вторият машинист, който е отскоро. Дали не е неопитност?
- Не, и двамата са професионалисти. Вторият машинист е бил в локомотивно депо, после машинист на товарен влак и преди 20 дни е назначен в пътнически превози. Системата за сигурност и сигнализация е еднаква за пътнически и товарни влакове. Така че той не е новобранец.
- Тогава как си обяснявате това поведение?
- Единствено с човешка грешка и заблуда.
- Стана ясно, че скоростомерът е регистрирал 100 км в час при позволени 40 км.
- В междугарието влакът се е движел със 110 км в час, влязъл е в отклонението с 98 км.
- Обикновено след подобни инциденти предприемате обучения, изпити. Сега какво ще правите?
- Ами отново изпити. Но само преди месец целият експлоатационен персонал мина опреснителни изпити. В началото на седмицата изпратихме допълнителни инструкции заради топлото време за по-голямо внимание, тъй като при високи температури човек се отпуска.
- Загиналият ваш служител е млад мъж, сигурно има деца.
- Има две малки деца. За семейството му и за колегите това е трагедия. Но можеше да бъде национална катастрофа и да сме в национален траур. Просто късмет.
- Застрахован ли е бил влакът?
- Да.
Колегите: Вероятно е имало разминаване между сигнализацията и стрелките
АНЕЛИЯ ПЕРЧЕВА
Според колеги на Венко Тодоров и Христо Тиляшев от “Локомотивно депо” - Пловдив, две са версиите за дерайлирането на влака. Първата е, че е имало несъответствие между т.нар. светофори на гарата и стрелките, които отклоняват коловозите. За регулацията им отговарял ръководителят на движението на гарата.
“Ако предупредителният и входният сигнал са били зелени, означава, че е подготвен маршрут по главния коловоз, където разрешената скорост е до 100 км/ч. В същото време стрелките може да сочат отклонение, а там се кара максимум с до 40 км/ч”, обясняват пловдивски машинисти. При подобно несъответствие Тодоров и Тиляшев не са имали време да реагират.
Втората версия е, че Венко и Христо може да не са гледали сигнализацията. Има вероятност предупредителният светофор да е бил мигаща жълта светлина, което указва, че композицията е насочена към отклонителен коловоз. Колегите на двамата машинисти смятат, че е почти изключено те да не са обърнали внимание на предупредителна жълта светлина.
Никой от железничарите обаче не пожела да застане с името си, защото имали забрана да говорят.
Според тях двамата машинисти не са били изморени, тъй като са почивали ден и половина. На предишната гара Михайлово Венко си купил кафе.
“Ние сме най-преглежданите хора в държавата. Всяка година минаваме през обстойни профилактични прегледи”, обясняват машинистите. По думите им малка е и вероятността да е имало някакви дефекти в новоремонтирания железен път, по който се е движел влакът. Трасето било в момента най-доброто в България.
От “Локомотивно депо” - Пловдив, ще организират акция за подпомагане на семейството на загиналия машинист Венко Тодоров.
Близки: Венко се раздаваше за децата
АНЕЛИЯ ПЕРЧЕВА
Венко беше много загрижен за семейството си. Раздаваше се за децата си - момченце на 5 г. и момиченце на 8 г., разказаха Пенка и Тодор Славчеви. Те са родители на съпругата на загиналия машинист Венко Тодоров. Двамата бяха в шок от загубата.
Тревожеха се, че не знаят какво точно се е случило. Чакаха обаждане от дъщеря си Мария, която беше в Стара Загора с родителите на мъжа си.
Тъстът научил лошата новина от вуйчото на Венко - бившия шеф на БДЖ, Иван Иванов по телефона. “Успокоявай дъщеря си, зет ти си отиде”, били думите му.
Семейството на Венко живее в 20-етажен блок на ул. “Преспите” в Пловдив. Апартаментът е на последния етаж.
“Много възпитан и въздържан човек. Извинявал ми се е, че децата тичат из стаите. Съжалявам, че почина толкова млад”, просълзи се съседката ПетранаПопова. Помощник-машинистът Христо Тиляшев е на 42 г. Разведен е, има дъщеря. Родителите му са в Асеновград. “Не знаем какво е състоянието му. Не пускат майка му и баща му в болницата”, каза леля му.