ЛЪЧЕЗАР БОГДАНОВ, "Индъстри уоч"
Задава се служебно правителство, което ще управлява до октомври. И върви политически спор дали дотогава ще се наложи да се взема дългосрочен дълг.
Да видим. Фискалният резерв към момента е 8 милиарда лева. Да, но
тук са онези 2,8 млрд. лева от последната емисия на външен дълг
И част от тях са предвидени за погасяване на дълг през януари. С друга част трябва да погасят падежи на книжа, които идват през есента. И, разбира се, има дефицит в бюджета, който трябва да се финансира отнякъде - или да се вземе нов дълг, или от резерва.
От друга страна, за КТБ, изглежда, решение засега няма да се взема. Това значи, че няма да има нужда от този спешен ресурс. По принцип обаче ангажиментът на правителството да осигурява ликвидна подкрепа на банки, ако се наложи, налага да се предвиди ресурс.
Нещата обаче стоят така. И служебно, и редовно правителство не може да емитира повече дълг от този, който е в закона за бюджета.
Така че важният въпрос с оглед на краткото време е дали ще се вдигне лимитът на дълга - както на новоемитирания, така и таванът към края на годината. Това би позволило да се вземат заеми, които не са свръхкраткосрочни.
Ако това не стане, единственото, което правителството може да прави в рамките на сегашния лимит на дълга, е да емитира краткосрочен дълг. Не може да взема дълг, който да прехвърли във времето след декември. Това казват законът за публичните финанси и законът за бюджета.
Разбира се, за вътрешния пазар няма никакъв проблем. Но за заем, който се листва на външни пазари, трябва да има ратификация от парламента.
Вариант 1
От всичко, казано дотук, се вижда, че би било по-спокойно и комфортно от гледна точка на икономическата макростабилност, ако парламентът направи актуализация на бюджета, която позволи по-голям дълг. И ако служебното правителство има възможност да емитира по-дългосрочни ценни книжа с падеж отвъд декември.
Логиката на дълговете. По принцип всяко Министерство на финансите си оптимизира вземането на заеми по дългосрочна икономическа логика. Емитира и по-краткосрочни, и по-дългосрочни облигации, може на външните, може и на вътрешните пазари.
Вариант 2
Ако таванът на дълга не бъде вдигнат сега, опциите в някаква степен се ограничават.
При този вариант служебното правителство трябва да плаща това, което е спешно, с пари от резерва и със свръхкраткосрочни облигации до идването на нов парламент, който ще търси решения.
Както казахме, новата емисия от външен дълг бе предвидена до голяма степен и за погасяване на падежите по външния дълг през януари. Но има възможност да се направят харчове сега и това да се компенсира с по-голяма емисия през ноември-декември-януари.
Всъщност въпросът до голяма степен е политически - дали сегашното управление ще каже: Вдигам дълга, или това ще направи през октомври новото управление.