- Г-н генерал, седмица след свалянето на малайзийския боинг какъв извод си правите вие? Кой и как го свали?
- От изнесените факти считам, че самолетът бе свален със зенитна ракета "земя - въздух".
- Имате предвид споменатия зенитноракетен комплекс (ЗРК) "Бук". Защо считате така?
- Първо, ако машината е улучена от боен самолет с ракета "въздух-въздух", не би трябвало да настъпи такъв пълен срив на комуникацията с него, както е станало всъщност. Второ, липсата на каквито и да е сигнали за бедствие от страна на екипажа също говори в полза на зенитната ракета. Значи нещо е станало толкова внезапно, че екипажът
дори не е могъл да реагира
и да докладва за извънредната ситуация.
- Тази ракета обаче би трябвало да е била видима от пилотите по време на полета?!
- По принцип да, но зависи откъде идва към самолета. Ако идва отзад, в догон, и отдолу, няма как екипажът да я забележи. Освен това американски източници вече потвърдиха, че разполагат със сателитни записи на ракетен пуск от територията на проруските сепаратисти.
- Но представител на американското военно разузнаване обяви, че ракетата е изстреляна от руските сепатаристи, но по грешка.
- Много интересно каква може да е тази грешка. От чисто експертна гледна точка - ако е така, откъде тогава екипажът на ЗРК е получил данни за въздушната обстановка и евентуално кой му е подал данни за целта? Защото ЗРК не е просто една машина, а комплекс от станция за разузнаване и целеуказване, стация за насочване на ракетата, пускова установка плюс транспортно-зареждаща машина и команден пункт за управление. По принцип данните за целта се подават от по-висока инстанция. Тогава остава версията, че разчетът на ЗРК
не е действал напълно самостоятелно.
- Съмнявате се във възможностите на екипажа на зенитния комплекс сам да избере цел?
- По информация на ген. Андрей Картополов, шеф на Оперативното управление на руския Генщаб, около боинга е имало още 1-2 самолета. Не ми е ясно обаче как именно боингъг е бил избран за цел?!
- Имате предвид твърденията на Москва, че във фаталния момент около боинга са се намирали 1-2 украински самолета Су-25?
- Да. Но по принцип самолетите Су-25 са щурмовици, които обикновено поддържат пехотата, те не летят на такива големи височини. Освен това едва ли е възможно с ракета Р-60, с каквато е въоръжен Су-25, боингът рязко да рухне и всичко да прекъсне.
- Появиха се твърдения, че проруските сепаратисти са целели не боинга, а украинския самолет? И са го свалили погрешка.
- Дълбоко се съмнявам и в това твърдение. Защото ракетата на ЗРК "Бук" се насочва доста прецизно. Отметките на екрана на радиолокационната станция за един пътнически самолет и за един самолет от типа на Су-25 са доста различни по размер и по яркост. Просто няма как да ги сбъркаш! Важното обаче е дали екипажът на комплекса е имал достатъчно подробна информация за целта.
Защото има съмнения, че екипажът на сепаратистите не е бил много добре подготвен, все пак става дума за запасняци. А за такива сложни машини обикновено се слагат отлично подготвени и тренирани екипажи.
- Съмнявате се в техническа и логистична помощ откъм Русия?
- Съмненията за руска помощ са почти 100%. Защото това е сложен съвременен комплекс дори и за хора, работили с него преди 4-5 г. С него доброволци не биха могли да се справят.
- В крайна сметка каква е вашата версия?
- По всяка вероятност проруската сепаратистка група е действала на своя глава, но не без чужда помощ. Спомнете си, че съвсем наскоро бунтовниците свалиха две украински военно-транспортни машини - един малък Ан-26 и един по-голям Ил-76. Допускам, че те са взели малайзийския боинг за Ил-76 и без много да му мислят са натиснали копчето за пуск. Но ако са знаели, че това е пътнически самолет, с чиста съвест бих ги определил като терористи.
- В интернет се появи съобщение на бивш авиатор, че в радиус 3-5 км около боинга е имало не един, а три самолета. Освен фаталния малайзийския "Боинг 777" са летели други две машини - "Боинг 777" на САС и трети "Боинг 787" на индийски авиолинии. При това машината на САС е летяла зад малайзийската. Питам се как така нейните пилоти не са забелязали блясъка на взрива, ако самолетът е бил ударен от ракета?!
- Ако това наистина е така, много е важно да се знае, че денем, при слънчево време не е съвсем лесно да се забележи отблясък от евентуален взрив на такава височина. Още повече ако самолетът не е започнал да пада веднага.
- Военният експерт Гергин Гергинов съобщава, че когато сепаратистите са овладели района на Донецк, са обявили завладяването на ЗРК "Бук". Но малко по-късно официален Киев съобщил, че комплексът е оставен небоеспособен, вероятно след като неговите бойци са го обезвредили.
- Ако това е вярно,
една обезвредена установка може и да се възстанови.
В същото време сепаратистите тотално отричат да разполагат с такива оръжейни системи.
Всички хипотези на този етап са работни, докато не се предостави цялата информация и докато руската страна не съдейства максимално на разследването.
- Дотук всички разчитат на т.нар. черни кутии, които всъщност са оранжеви.
Каква информация може да дойде от тях?
- Черните кутии са устройства, които записват всички параметри на полета. Аз обаче съм малко скептичен за резултата. Защото освен да засекат някакъв силен шум и взрив, друго те едва ли могат да регистрират. Ако в момента на взрива е настъпил пълен срив на електрозахранването на всички системи на самолета, сигурно и записите на данните в черните кутии са прекъснали.
- Щом пилотите не са успели да реагират и да подадат сигнал за помощ, какво може друго да покажат тези кутии?
- Те могат да покажат всички данни за параметрите на полета, радиоразговорите с екипажа на самолета и между неговите членове. Но ако изведнъж всичко е прекъснало, това означава, че може и нищо да не се разбере Бързата загуба на височина е индикация за липса на управление от страна на екипажа или спиране и на двигателите.
- При това положение записващите устройства може ли да направят разлика между вътрешен взрив и удар на ракета отвън?
- По силата на шума това е възможно да се регистрира, ако в момента на взрива е продължавал записът на черните кутии.
- Експерти твърдят, че ако самолетът е ударен от зенитна ракета, фюзелажът ще е надупчен от осколките, докато ракета "въздух-въздух" прави само една дупка?
- Така е, зенитният комплекс има ракети с осколъчна бойна глава. При взривяване тя разкъсва корпуса на малки части и образува шрапнелен облак, който гарантирано поразява целта.
- Докато се твърди, че ракета "въздух-въздух" прави само една голяма дупка?
- Зависи от бойната глава на ракетата. Но при всички случаи пораженията от ЗРК ще са много по-големи, все пак става дума за бойна глава, която съдържа над 60 кг взривно вещество. По данни от първоначалните огледи ракетата е избухнала в задната част на фюзелажа към опашката.
- Как гледате на версията, че това всъщност е изчезналият преди месеци малайзийски боинг?
- Е, това е несериозно. Изпращачи са видели с очите си излитащия самолет, има списък на пътниците, те тепърва ще бъдат разпознавани от близките. Самолетът е прелетял през въздушното пространство на няколко държави, бил е управляван и наблюдаван от органите за ръководство на въздушното движение.
- Кой все пак може да хвърли повече светлина върху трагедията?
- Според мен истината може да се разкрие напълно едва когато на бял свят се появят хората, произвели фаталния пуск.
Дали истинската цел е бил боингът, или украинска машина може да кажат операторите, които са действали на ЗРК.
Иначе по-пълна картина на трагедията може да имаме след пълното разследване на международния екип под холандско ръководство, след разчитането на записите от черните кутии и разпита на очевидци на последните секунди преди разбиването на самолета в земята.