С областния лидер на ГЕРБ и втори в листата за предстоящите избори Димитър Бойчев разговаря Диана Саватева
Г-н Бойчев, ГЕРБ обяви намерението си да създаде Министерство на туризма, но това не е ли в противоречие на тенденцията за по-малко държава в този бранш?
Създаването на такова министерство не означала връщане на държавата в туризма. Да, хотелската база е частна, но държавата има място в този отрасъл, който формира 16 процента от БВП на страната, за сравнение - енергетиката е около 8 процента.
През сезон 2014 за първи път от 7-8 години има спад - и в количеството, и в качеството. В оборота спадът е около 15-20 процента - достатъчно предупреждение, че трябва да се вземат адекватни мерки. Ако това не се случи, спад ще има и догодина. И искам да подчертая, че може да се е говорело за министерство досега, но за първи път ние поемаме конкретен ангажимент.
Как трябва да се намеси държавата, за да се стопира тази негативна тенденция?
Отливът на английския и немския пазар е около 20 процента. Донякъде той се компенсира от пазара на т.нар. източен блок. Но туристите от там се оказаха по-малко платежоспособни, като изключим руснаците.
Държавата трябва да се намеси в туризма, доколкото да осигури адекватна реклама. Необходимо е да се представи и един цялостен продукт.
Ние имаме голяма възможност за развитие алтернативните форми на туризъм - СПА, културен, исторически, селски... Например всички правителства са давали пари за разкопки. Какво се получава? Да, разкопки се правят. Те се оценят от археолозите, от Министерството на културата от една гледна точка - като културно-историческа Но е необходим и друг подход, за да се превърнат в дестинация, която да произведе туристически продукт. Идеята е към Министерството на туризма да има фонд, с помощта на който да се направи регистър на тези паметници, да се види кой на какъв етап е, по какъв начин могат да се комбинират, за да получи продукт, който да надгради летния туризъм. Фондът ще осигури средства за довеждащата инфраструктура, както и за реклама. Това ще ни докара по-платежоспособни туристи и ще ни даде възможност да удължим сезона. Категорично - инфраструкрурата ни изостава доста от нивото на хотелската база. Създаде се много добра хотелска база, образно казано - ако тя е 4-звездна, инфраструктурата ни е с 1 звезда.
През последната година разширението на пътя Бургас - Слънчев бряг бе стопирано, но пък се направи пътен възел Българово. Доколко той реши проблема с трафика столица - крайбрежие?
Аз не искам да противопоставям двата проекта. Пътният възел е добър за Българово, той си има своите позитиви. От кабинета ДОрешарски" прокламираха, че поставят акцент върху третокласната и четвъртокласната пътна мрежа, тъй като тя не е рехабилитирана от дълго време. Но това не са пътища, които формират икономически растеж. Дадоха се 5 млн. лв. за рехабилитация на отсечката Миролюбово - Каблешково като алтернатива на пътя за Слънчев бряг и приблизително същата сума за ремонт на Българово - Камено като алтернативен машрут за Южното Черноморие. Но те не разтовариха потока и няма как да стане това след като магистралата стига до Бургас.
Става въпрос за 10 млн. лв. - т.е. пари имаше, проблемът е в логиката на влагане на тези пари. С тези 10 млн.лв. досега щяхме да имаме поне половината от обходите на Ахелой и Поморие. След нашето управление бяха оставени пари за отчуждителни процедури в Агенция ДПътища" - между 4 и 5 млн. И тези пари изчезнаха. И сега да пишат колегите отчуждителните процедури като приоритет в тяхната програма - малко повече ми идва.
Кажете един реалистичен срок, в който пътят Бургас - Слънчев бярг може да бъде завършен...
Само ние може да го направим този път. Обходът на Ахелой е доста сериозен проект и ще отнеме около 2 - 2 и половина години. Но той може да се работи паралелно с другите етапи. Това обаче е срок без да бъдат пресметнати отчуждителните процедури. Загуби се доста време. Да не говорим колко катастрофи стават тук. Според мен това е най-натовареният международен път: Летище - Слънчев бряг.
Всеки сезон се поставя въпросът за по-облекчен визов режим на туристите от Русия и бившите съветски републики. Реалистично ли е това като се имат пред вид ограниченията, които ни налага членството в ЕС?
Ограничанията от Европа са първото оправдание на всеки държавен служител. Но аз съм категоричен, че може да се лавира. Например Кипър не се съобразява на 100 процента с тези ограничения. Гърците също. Убеден съм, че може да се лавира.
А използва ли ГЕРБ тези възможности за лавиране в предишния си мандат?
Тогава проведох доста срещи, свързани с руските визи. Стигнахме донякъде, но категорично не до там, докъдето на мен ми се искаше. И тук пак стигаме до нуждата от отделно министерство. Образно казано - когато е зам. министър на едно заседание на МС, той седи на петия ред, когато е министър седи на масата и може да отстоява по-убедител проблемите на своя бранш.
Как ще коментирате предстоящите протести на хотелиери в Слънчев бряг?
Приветствам. Трябва да има активна гражданска позиция.