С Иван Вълков, депутат от 41 и 42-ото НС, председател и член на транспортната комисия, сега трети в листата на ГЕРБ за Бургаски регион, разговаря Диана Саватева
- Г-н Вълков, от началото на кампанията проведохте доста срещи в Бургас и региона. Кои са основните проблеми, които хората поставят пред вас?
- Хората не искат само социални помощи и завишаване на пенсиите. До този момент съм посетил три пенсионерски клуба, никъде не ми е поставен въпросът за пенсиите, но навсякъде става дума за това, че трябва да има нови работни места, особено за младите хора.
- Кои са инфраструктурните проекти, подкрепяни от вас, които имат капацитет да генерират допълнителна заетост, както и да стимулират развитието на бизнеса?
- Всички инфраструктурни проекти - в по-малка или в по-голяма степен, съдействат за откриване на нови работни места и развиват икономиката. Създаването на инфраструктура е свързана със строителния бранш, с транспорта, с търговията на строителни материали. В момента се работи върху пътния надлез Бургас Запад както и пристанището в Сарафово, което е на 70-80 процента завършено.
Проекти с такъв капацитет са обходите на Бургас и пътят от областния център до Слънчев бряг, както и рибарските пристанища в Черноморец и Поморие. Голям генератор на работни места са и пречиствателните станции със съоръженията към тях.
- По-голямата част от тези проекти са по крайбрежието, но в рамките на тази кампания ГЕРБ пое ангажимент най-сетне пречиствателна станция да има и Карнобат. Реалистично ли е това, ще има ли средства за вътрешността на областта?
- Не сме пренебрегвали вътрешността - нова канализационна мрежа беше изградена в Средец. Планираме пречиставателни съоръжения за Карнобат и Айтос. Може би ще има известно забавяне, както е известно ОП "Околна среда" в момента е затворена. Над 200 млн. лв. са блокирани, отделно не са разплатени няколкостотин млн. И докато не бъде избрано едно стабилно правителство, най-вероятно няма да бъдат пуснати.
- Традиционно преди избори една от най-ухажваните браншови групи е тази на рибарите. Какво от обещаното може да се реализира в един следващ мандат на ГЕРБ както в бургаското селище "Ченгене скеле", така и за другите черноморски общини?
- През първия мандат направихме няколко много важни структороопределящи неща и поставям на първо място съставянето на рибарските групи. Това даде възможност за кандидатстване по редица проекти. Успяхме да запазим финансирането за следващия период, което няма да бъде по-малко, отколкото в програмата 2007-2013 г. Успяхме да запазим финансирането за изграждане на рибарски пристанища, за реконструкцията и модернизацията им, както и на нови рибарски кейове, възможността за надграждане по някои проекти. Ще се опитаме да намалим бюрокрацията - ще върнем термина рибарска лодка за съдове до 10 м, което да освободи хората от задължението да попълват рибарски дневници. Поемаме ангажимента да направим това пред Брюксел.
- Подобен приоритет посочи водачът на листата на конкуретна политическа сила, същото се отнася и за довършването на пътя Бургас-Слънчев бряг. Това единодушие предизборен синдром ли е или виждате възможност бургаските депутати да работят по общи приоритети?
- Не виждам нищо по-нормално от това завършването на пътя за Слънчев бряг да е приоритет на всички. Най-големите задръствания в нашата област са на две места - едното е на входа на Бургас, другото е до Ахелой. ГЕРБ винаги е твърдял, че това е приоритет и ще работим в тази насока. Радвам се, че нашите опоненти са казали същото нещо. Но това беше приоритет за тях и преди една година, а за 2014-та няма отделен нито един лев за Бургас - Слънчев бряг нито за строителство, нито за отчуждителните процедури. Т.е. нищо не е мръднато след като са поели властта. Значи те са излъгали хората.
- По какъв начин народните представители от Бургас могат да съдействат за решаването на наистина „брадясалия" проблем с Ченгене скеле?
- Убеден съм, че този проблем наа-сетне ще бъде решен. Вече имаме Подробен устройствен план, изработен от община Бургас. Поискано е съдействие от Министерството на културата и от Министерството на земеделието и храните за обявяване на рибарската общност за живо културно наследство - смятам, че ще има развитие в тази посока. Това е много важно, защото рибарите ще имат възможност да кандидатстват за усвояване на средства от еврофондовете конкретно за развитие на техния занаят. Ще има възможност за закупуване от общината на част от земята и създаване на пречиствателна станция, на система за електрозахранване на цялото селище. Самите рибари също ще могат да закупят част от земята, но при спазване на законовите норми.
- Природните катаклизми през това лято нанесоха доста сериозни щети върху инфраструктурата. Като се има пред вид, че те ще зачестяват, предвиждате ли мерки в тази посока?
- Първо е необходимо по-добро взаимодействие между различните институции. Фондът за бедствия и аварии трябва да бъде захранен с достатъчно средства, да се създаде организация за по-оперативна реакция и бързото им отпускане при необходимост. Сега всяко едно такова решение за финансова помощ трябва да мине през МС. Фондът е изчерпан напълно и стои празен от дълго време. Ето пример - за ремонт на моста, който е между Веселие и Ясна поляна, са необходими няколко млн. лв., а Пътната агенция не разполага с тази сума.
- ГЕРБ обяви като един от своите приоритети отварянето на бургаското пристанище. Какво се случва всъщност там?
- Ръководството на пристанището обеща то да бъде отворено, но както виждате, това не се случи. Сигурно нашата морска гара е единствената в света, до която пътниците да нямат пряк достъп, а преминават през специален режим.
В момента Пристанище Изток работи с 20 до 25 процента от капацитета си. Ако не са пасажерските кораби, финансовите им резултати ще са отрицателни. Те може би и сега са такива, но нямаме възможност да получим адекватна информация. Затова една от първите ми стъпки, ако стана народен представител, ще е да поискам финансовите резултати на пристанище Бургас.
ADV