С коя цигулка ще свири на поредния си концерт в България, Веско Ешкенази пази в тайна до последния момент. Винаги носи със себе си и копие на инструмента, което да използва, ако климатът не е подходящ за оригинала.
Ако времето е много сухо и топло, старото дърво на цигулката може да се напука. А ако е твърде влажно - лепилото би започнало да се разлепва. "Случвало се е да взема решението в последния момент и непосредствено преди концерта да избера с кой от двата инструмента да свиря", казва музикантът. Освен в България той изнася концерти по целия свят.
Но има държави, в
които никога не е
носил антиката.
Пътува в тях винаги
с копието
от съображения за безопасност. "Не бих искал да споменавам поименно тези държави, тъй като условията се променят. Днес са едни държави, утре може да са други", добавя той.
Предпазливостта му се дължи на високата стойност на инструмента. Цигулката, на която свири от 2000 г., е "Гуарнери" и е на почти 300 г.
Изработена е от големия майстор от Кремона, Италия, през 1738 г., малко преди тази на Николо Паганини. "Цигулките на Дел Джезу са предпочитани от най-големите цигулари в историята заради техния дълбок и пълен с цветове звук - недостижим за другите майстори", обяснява Веско Ешкенази. "Получих я за ползване от собственика - голяма международна банка, а по-късно частен колекционер в Холандия, като през цялото време инструментът е свързан и с поста ми на концертмайстор в кралския Концертгебау оркестър в Амстердам", обяснява музикантът. Той е солист на холандския оркестър и живее в Амстердам.
Преди да стане негов, инструментът е бил в колекции на различни колекционери и майстори на цигулки.
Веско Ешкенази обаче
е първият
професионален
цигулар, който
я използва
Приема този факт с голяма гордост, затова е и много стриктен в грижите за "старата госпожа", както понякога я нарича.
Редовно я почиства с мека кърпа, а когато се наложи, сменя струните. Ако е необходимо по-основно почистване, цигулката отива в ателието на майстор Риц Ивата в Амстердам, който добре познава инструмента и ползва специални методи за почистване на ценния лак на цигулката.
Именно холандският майстор е изработил копието на "Гуарнери", на което Веско Ешкенази често свири. "Инструментът е уникален и го използвам, когато имам възможност. Най-вече когато оригиналът трябва да се реставрира или когато климатичните условия не позволяват да свиря на нея. Все пак говорим за антика", казва музикантът.
Основна реставрация на инструмента се налага рядко.
Има характерни части
от цигулката, които
трябва да се подменят
през 20-30 г.
Малки, но много важни части, които се "уморяват". "Лепилото, свързващо отделните части, е едно от нещата. То се износва с времето. Също "магаренцето", поддържащо струните, ключовете, на които се навиват струните, мостът, душичката, струнникът и т.н.", обяснява Веско Ешкенази.
Това лято "старата госпожа" претърпява такъв основен ремонт. Така че на всички спектакли, които изнесе в България през топлите месеци, музикантът ползва копието.
Макар да е щастлив и горд, че свири на толкова стар и рядък инструмент, и до днес най-ценна за него си остава първата му цигулка. Получил я от родителите си - Марта и Пантелей, професионални музиканти от голяма величина на българската музикална сцена вече над 40 години.
"Тогава бях на 5!
Струваше 10 рубли и
аз много я обичах.
Още е до мене и я
отварям
понякога
Това е най-ценната ми цигулчица. С нея започнах да се уча и до ден днешен помня какво съм свирил на нея и как съм се учил да изваждам първите звуци", разказва Веско Ешкенази.
Сега му предстои да замине с гуарнерито или копието на поредните си концерти в Холандия, Финландия, Япония, Испания, Германия и Австрия. Вероятно ще носи и двете, защото климатът може да не позволи да свири на антиката. "Най-важно за мен е обаче и си остава времето, прекарано с близките ми хора - децата ми, Станислава, родителите ми, брат ми Мартин, както и всички други мои роднини и близки приятели", казва музикантът.
Той живее и работи в Холандия от години заедно с годеницата си Станислава. Двамата се прибират в България по 4-5 пъти в годината и обикновено прекарват по-голямата част от лятото тук. Сега организират концерт на камерния оркестър "Концертгебау" в зала 1 на НДК. Спектакълът е планиран за догодина и ще е под ръководството на Веско Ешкенази. Преди това обаче музикантът ще отиде няколко пъти до Япония и много други страни, за да изнесе поредните концерти с 300-годишната си цигулка.