С икономиста Владимир Каролев разговаря Генка Маркова
- Ще има ли ново правителство, г-н Каролев, или вървим към нови избори?
- Мога да кажа моето мнение какво трябва да се направи и виждам, че ще стане. Аз съм абсолютно убеден, че трябва да има правителство. Защото има няколко неща, които трябва да се направят в рамките на 6 до 9 месеца, и това не са може би нещата, които повечето хора си мислят, че са най-спешни - като актуализацията на бюджета и парите на здравната каса.
Според мен е много важно да се стартират реформите, отлагани с години в социалната и в пенсионната сфера, в енергетиката. Ако няма редовно правителство, тези реформи няма как да започнат. Освен това българското законодателство трябва да се коригира в частта за банкови кризи, за да може да се реагира по-адекватно при случаи като този с КТБ. А тъй като една европейска директива не е транспонирана, нашето законодателство в момента не позволява някои от инструментите, които съществуват в ЕС. Така че, ако няма правителство, проблемът не е толкова в това, че до края на годината министерствата няма да имат необходимите сметки, които им трябват. Притеснението ми е по-скоро, че ако няма правителство, няма да има реформи.
- Кой ще влезе в бъдещото правителство според вас?
- Мисля, че по принцип то ще бъде в състав ГЕРБ - Реформаторския блок и Патриотичния фронт, евентуално може да има и подкрепа от ББЦ, след като Бареков заяви, че ще остане евродепутат.
- Е, да, но преговорите между ГЕРБ и ББЦ бяха прекратени, защото според ГЕРБ те са "безпредметни"...
- Има една английска поговорка: Нищо не е окончателно, докато не е сложена последната точка.
Твърде е възможно ББЦ да участва в коалиция, която да подкрепя правителството. Въпросът е дали като партия, или като физически лица ще го направят. Там има хора, които са бивши депутати от ГЕРБ, бивши депутати или зам.-министри от СДС... ББЦ по принцип не е партия с твърде ясна идеология, така че няма проблем да има такава една подкрепа от "независими" депутати, ако се наложи.
- Дотук добре, но правителство с недотам ясна подкрепа как ще бъде стабилно, за да започне реформите, за които говорите? Без стабилно мнозинство такива реформи са немислими и това го видяхме при правителството "Орешарски".
- Това е точно така, но правителството на Орешарски имаше подкрепата само на две партии официално, а третата подкрепа беше неофициална и доста маргинална, а освен това чисто математически нямаше достатъчно депутати за сериозна подкрепа. А сега даже и без ББЦ - само с РБ и Патриотичния фронт, ГЕРБ имат доста стабилно мнозинство.
- Ще претърпи ли България щети, ако се отиде на предсрочни избори, в случай че не може да бъде съставено мнозинство за нов кабинет?
- Проблемът е, че ако има отново предсрочни избори, ще стане онова, което е характерно при всички избори - голяма част от администрацията или не работи, или не работи ефективно. А хората, които спестяват и инвестират, са притеснени. Предприемачите - от най-малкия до най-големия, чакат да видят какво ще се случи, за да вземат решение дали да продължат да инвестират, или да намалят инвестициите. А хората, които вземат решения дали да инвестират - да речем, дали да си купят ново жилище или нова кола, също са притеснени. В цял свят, когато има чести избори, има забавяне на икономическата активност - това е основният проблем. Иначе няма проблем да се върви на избори, като може би единственият реален проблем е със здравната каса и парите, които не стигат за лекарства за хронично болните. Иначе министерствата могат да издържат без актуализация на бюджета. Тя не е задължителна от гледна точка на издръжката на бюджетните учреждения.
- Стигаме до казуса с КТБ. Много е важна развръзката за КТБ, каква може да е тя?
- По сегашното законодателство за КТБ има два възможни пътя и на 20 октомври (днес - б.р.) трябва да е ясно какво ще стане.
За банка "Виктория" съм сигурен, че собственият капитал е положителен, и не виждам защо банката беше поставена под особен надзор - може би причината е паниката.
Но както показа още през август предварителният доклад, "Виктория" е банка с много добра капиталова адекватност.
Но за КТБ - ако банката се окаже с отрицателен капитал, сегашното законодателство е много ясно - минава се от Закона за кредитните институции, по който в момента тече процедурата за поставяне на банката под особен надзор, към другия закон - за банковата несъстоятелност. Ясно е казано, че едно от основанията за отнемане на банков лиценз е отрицателният капитал. Ако капиталът не е отрицателен и ако се отнеме лицензът, това означава, че със сигурност ще се възстановят само парите до 100 хил. евро, и то ако не са при специални условия по договорите.
Ако капиталът е положителен, трябва да се види колко допълнителен капитал е необходим, за да може банката да започне да оперира като търговска банка, и да се види дали ще се намери кой ще ги даде тези пари.
Има някакво писмо за намерения от ЕПИК - инвестиционна банка в Австрия, между другото, доста известна в Европа. И ако този инвеститор се наеме да рекапитализира банката, КТБ ще бъде отворена.
Ако не бъде рекапитализирана, пак има две възможности. Едната е ситуация, подобна на това, което стана в Португалия с Banco Espirito Santo (спасителният план струваше 4,9 млрд. евро на държавата, а активите на банката бяха разделени на "добри" и "лоши" - б.р.), обаче сегашният ни закон не го позволява - трябва да има транспониране на директива на ЕС в нашето законодателство - тоест трябва да има работещ парламент. Или пък второ - търсят се други инвеститори, макар че извън ЕПИК не съм чул, но вярвам, че може да се намерят. Ако има въобще отваряне на КТБ, това ще бъде направено или на базата на инвеститорите, които са дали мандат на ЕПИК за това, или държавата, транспонирайки законодателството на ЕС, ще раздели КТБ на т.нар. лоша и добра банка и ще отвори КТБ частично с добрите кредити. Под каква форма ще се връщат депозитите - дали всички, или не, не е ясно.
- Това може ли да стане при парламент и служебен кабинет, докато още вървят проучвателните мандати за правителство?
- При работещ парламент е възможно, ако това се гласува. На теория е възможно, а как ще стане на практика, не знам, особено ако стане ясно, че ще има предсрочни избори, защото национализацията на КТБ, по-скоро превръщането в добра и лоша банка, означава да се дадат допълнително 5-6 млрд. лв. за КТБ.
- Това обаче веднага ни препраща към актуализация на бюджета.
- Точно така. И освен това, ако говорим - при всичките условности как се сменят мненията на политиците в последните седмици, но четох изявления на хора от РБ, че основните им различия с ГЕРБ са, че те не били склонни да подкрепят без ясни сметки такова увеличение на публичния дълг. И според мен имат основание, защото, ако ще се спасяват депозитите на тези, които имат над 100 хил. евро, с парите на тези, които нямат, това трябва да стане при работещ парламент и при работещо правителство. Това е сериозен публичен ангажимент.