Трудът на учените трябва да дава резултати. В това е убеден новият заместник-министър на образованието и науката проф. Костадин Костадинов, чиято работа е свързана с даването на живот.
Костадин Костадинов от Института по механика на БАН е автор на робот за инвитро оплождане, който от вчера е в клиника по репродуктивно здраве за финално тестване в реални условия. Произведението му получи златен медал на Пловдивския панаир през октомври. Има четири патента. Такъв робот няма на друго място по света.
Догодина ще го представим на изложението в Хановер, обясни бившият научен секретар на БАН. В академията проф. Костадинов отговаряше за иновациите и информационните и комуникационните технологии.
Водил е 7 докторанти, сред които руснак, украинец и германец
"През 1998 г. спечелих наградата на НАТО за проект за роботи за биологични приложения. Тогава всъщност реших да си сменя областта, преди това работих с промишлени роботи, които се използват за монтаж на хидравлични помпи, за пакетиране на готова продукция и за финишни технологични операции", разказва заместник-министърът.
3 месеца работил в Германия. Резултатите от проекта му излезли с изводи, че роботите имат много голям потенциал за биоприложения и по-точно за клетъчни операции. До 2001 г. направил първия прототип, който може да се покаже на инвеститори за финансиране. Тогава ученият и екипът му кандидатствали за средства от фонда за научни изследвания на министерството на образованието.
Класирали ги на първо място, но не са получили финансиране.
През 2002 г. се случи същото, обясниха, че парите били малко, спомня си ученият. Обещали за следващата конкурсна сесия. "През 2002 г. обаче успяхме да ангажираме вниманието на немска фондация, която отпусна 50 000 евро. С тях направихме първия робот "Ротемина" през 2003 г., който е първообразът на робота за инвитро оплождането, защото се състои само от един робот, който поддържа или пипетата за яйцеклетката, или пипетата за сперматозоида. Както обича да се шегува екипът на проф. Костадинов, той е като с една ръка.
Името не е случайно - "ро" идва от робот, "те" от технологии, "ми" от микро и "на" от нано. Кръстили го на свети Мина, покровителя на семейството.
Този робот станал причина екипът на професора да бъде поканен в голям европейски консорциум, който беше финансиран с 13,5 млн. евро. Проектът е за роботизиран монтаж на микро- и нанопродукти. За изключителните постижения по този проект проф. Костадинов беше удостоен с наградата на министерството на образованието "Питагор".
Последната разработка се нарича "Микрона IVF-01", която ще замени ръчната процедура по инвитро оплождането. Сега лекарят с ръкохватки настройва пипетата, за да засмуче сперматозоида и да го инжектира в яйцеклетката. С друг микроманипулатор пък - за да хване яйцеклетката. А когато тръгнеш да инжектираш, яйцеклетката бяга като футболна топка, ако не е добре ориентирана пипетата.
Роботизираната процедура се извършва за 15 секунди. Много по-бързо пипетата със сперматозоида се ориентира към яйцеклетката. Лекарят кликва, става като на таблет. Не е необходимо дори докторът да присъства на мястото на инжектирането. Той може да управлява дистанционно от София, а яйцеклетката и сперматозоидът да са в Бургас например.
В момента проф. Костадин Костадинов работи и по друг робот, така наречения робот, който се облича. Той пък ще помага да се обслужват хора, които не се движат заради парализа или мултиплена склероза. Освен това този робот ще се използва и за рехабилитация на пациенти. Имам добър екип, поддържаме темпото, доволен е проф. Костадинов.
Признание, внимание и любопитство за работата на екипа с роботите за микро- и нанотехнологии идват от цял свят. До 15 ноември на 2-месечен стаж при учения е бил студент от Япония, който догодина ще идва за 6 месеца. Китайски учени от 5 университета също ще идват у нас, за да се учат на работа с робота по проект, финансиран от ЕС по 7-а рамкова програма за период от 4 години - до края на 2017.
Амбицията на проф. Костадинов като заместник-министър е да направи науката общественополезна, двигател на икономически растеж и на реформи в образованието.