С Калоян Николов, представляващ собствениците като оперативен мениджър на хотела, разговаря Ралица Даскалова
Ако семейство Арабаджиеви са чакали да дойде подходящо време да инвестират, сега групата нямаше да е това, което е
- Г-н Николов, фирма “Виктория груп ВМ” на семейство Ветко и Маринела Арабаджиеви вече е собственик на емблематичен хотел в София - “Кемпински”. Според финансисти това е най-голямата сделка за хотел за последните години. Как ще го развивате занапред?
- Определено това е изключително голяма сделка за България, както и за нас. Ние сме силно амбицирани да продължим да обогатяваме семейството на “Виктория груп” с нови обекти. Радваме се, че този емблематичен хотел вече е част от нашата група. Ще направим всичко възможоно да върнем неговия блясък.
- Защо след Пловдив и морето компанията стъпва в София? Какво липсва на градските хотели в столицата?
- Може би това е липсващото звено в нашата група, тъй като ние предлагаме пълно разнообразие от хотелски услуги- 5- звездни бутикови хотели, които са част от групата, 5-звездни ол инклузив хотели, 4-звездни, зимни и летни хотели. В Пловдив имаме бизнес хотел. Липсваше ни обаче един бизнес-хотел в столицата.
- Трудни ли бяха преговорите с наследниците на г-н Зографски?
- Най-важното е, че бяха успешни.
- Разкажете, моля, по-неизвестни факти за Японския хотел. Кога е построен, знаем, че това е първата сграда на много известен японски архитект. Колко души работят в него?
- Точно така - архитектът се казва Кишо Курукава. Хотелът е строен от 1976, завършен е през 1979 година. Това е страхотен обект, направен наистина, за да предлага най-добрите условия и услуги на своите гости. В същото време е много удобен за работа на обслужващия персонал.
- Колко са служителите в момента и ще има ли увеличение?
- В момента надхвърлят триста души. Най вероятно персоналът ще се разшири - някои от обектите сега са под наем. Ние вече върнахме италианския ресторант към хотела и сега си търсим персонал за него. В момента той прави само закуски за гостите на хотела, но след много кратко време ще се превърне в най-добрия алакарт ресторант в София за официални вечери.
- Ще смените ли името на хотела и ще остане ли “Кемпински”?
- Нашето желание е да продължим да партнираме със световната верига “Кемпински”. Определено хотелът няма да е Зографски, на негово място ще е Виктория. Ще се казва “Кемпински хотел Виктория”. Първо ще финализираме преговорите с Женева за бранда.
- Каква е визията ви за хотела? Как ще изглежда след 5 години Японският хотел, а след 10 години?
- Определено не след пет години, а по-скоро след 5 месеца ще изглежда по доста различен начин. С гордост мога да кажа, че само в рамките на 10 дни направихме доста неща по освежаването на базата- алеи, паркове, пребоядисване на някои помещения. Ще се спазва бизнеслинията, която е запазена марка за този хотел. Ще се стремим да разширим бизнесуслугите с ново оборудване за конферентните зали, разширение на бизнесцентъра, за да привличаме при нас големи конференции и събития.
- “Кемпински” се слави и с много добър спортен център.
- Да. Има закрит басейн, фитнес център, открити и закрити тенис кортове. Ще модернизираме кортовете. Планираме да направим и открит басейн, който да е част от спортния комплекс.
- Къде, г-н Николов, е най-печелившият туризъм - на морето, в планината, културен в Пловдив или в София?
- Всеки туризъм си има своята специфика, всеки има плюсове и минуси. Летният туризъм е доста по-масов и мащабен, но за жалост, той е много кратък - три-четири месеца, по-рядко до 5 месеца.
Докато един подобен хотел дава всички предпоставки за целогодишно опериране.
И се надяваме
това да е
най-печелившият
ни бизнес
- Клиентите на “Кемпински” са главно бизнесмени и доста заможни. Каква е рецептата, за да привлечем у нас хората с пари?
- За да бъдат доволни, гостите следва да бъдат обслужвани от същите хора. Нашето мото, което непрестанно повтарям на служителите, е : “Не забравяйте, че ние сме дами и господа, които обслужват дами и господа!
Услугите трябва да са на изключително високо ниво, материалната база да отговаря на изискванията и критериите на клиентите.
- Преди сделката правихте ли профил на клиентите на “Кемпински”?
- Да, както самата вие казахте, те са доста над средно ниво на възможности, голяма част от тях са бизнесмени, които посещават столицата ни с цел бизнес.
- Само чужденци ли са, или има и българи?
- Имаме доста българи от страната, които пътуват в София заради бизнеса си. Надяваме се, че те ще стават все повече.
- Как ще отговорите на скептиците, които твърдят, че сегашната ситуация в България не е подходяща за правене на големи инвестиции?
- За бизнеса няма неподходящо време. Отнася се за смелия и предприемчив бизнесмен с ясна визия и познания какво и как да го направи. “Виктория груп” сме се утвърдили като най-успешния хотелски оператор в България. Ако семейство Арабаджиеви винаги са чакали най-подходящото време, за да инвестират, в момента нямаше да сме това, което сме.
- Коментирайте, моля, икономическата ситуация у нас - има ли достатъчно стимули за българския бизнес и какво трябва да се направи, за да се подобри бизнесклиматът?
- Това, което липсваше на българския туризъм, е точно министерство. Няма как този отрасъл да осигурява близо 15% от БВП, няма как концесиите на плажовете и ски пистите да бъдат към друго министерство, а не към туристическото. Мислим, че това е много добър ход от страна на сегашното правителство да създаде министерство на туризма. В туризма липсва кадрова подготовка на служителите. Трудно е задържането на добрите кадри в държавата.
- Има ли намерение групата за други инвестиции в туризма тук или в чужбина?
- Да, защо не. Това не е финалът и апогеят на “Виктория груп” - тя е свежа, силна и винаги ще се развива.
- С какво трябва да се рекламира България навън? Какви българи да бъдат рекламни лица на страната?
- България е доста атрактивна във всяко отношение. Имаме 4 сезона, в които могат да се упражняват различни форми на туризъм- летен, ски, културен, исторически, алтернативен туризъм. Имаме прекрасни места в държавата, които, за съжаление, голяма част от българите не познават напълно. Надяваме се, че вече сформираното министерство и министърът Николина Ангелкова ще успеят да се възползват от европейските фондове и ще осигурят по-масирана вътрешна и международна рекламна кампания на България. Що се отнася до хората, които да рекламират страната ни, всички ние сме посланици и рекламни лица пред туристите, които ни посещават, и затова трябва да сме много внимателни с услугите, които им предлагаме.
Няма по-добра
реклама от
изпращането
на доволен турист
Искам да допълня, че хотел “Кемпински” в София е емблематичен и защото е най-подходящото място в столицата за мащабни събития- балове, важни конференции. Много известни личности организират тук тържествата си.
- И много известни световни звезди отсядат при вас...
- Да убеден съм, че ще стават все повече.