Със зам.-министъра на транспорта Антон Гинев разговаря Марияна Бойкова
- Г-н Гинев, БДЖ спря 38 влака, съкрати маршрутите на 10, а хората излязоха по гарите. Следват още по-лоши действия, нали?
- Аргументите на колегите от БДЖ са икономически и технологични. Спират се неефективните влакове, приходите от тях са пренебрежимо малки. Част от причините са технологични, главно по 4-а жп линия, която пресича Балкана.
- Това е единствената линия, която пресича Балкана.
- По нея се движат електромотрисни влакове от 60-те години, производство на Рижкия вагоностроителен завод,
те са опасни за пътниците
и са спрени от движение
По тази линия би трябвало да се движат шинобуси или малки електромотриси.
- Какво е това шинобуси?
- Това са автобуси на релси. Възложено е на ръководството на БДЖ тази година да бъде обявена поръчка. Очаквам в средата на февруари да са установили колко такива автобуса на релси са им необходими и какви.
- Ако прегледаме списъка на съкратените влакове, по-големият удар е пак в Северна България.
- Има втора серия влакове за спиране.
- 90 броя...
- Очакваме ръководството на БДЖ да ни ги представи тази седмица. Но ще има доста спрени влакове и в Южна България. Средната ефективност за отменените композиции е около 23%. При намалена субсидия от 40 млн. лв. пътническите превози не могат да изпълняват досегашния график. Разковничето на целия проблем е в договарянето с кредиторите.
БДЖ отдели миналата година значителен ресурс за текущи плащания към тях. Още 17 млн. лв. бяха за ремонт на подвижния състав, което е недостатъчно. В момента
возилата не достигат за
изпълняване на графика
Ако успеем да се разберем с кредиторите, ще влагаме пари в нови влаковете и ремонти. БДЖ е в тежко финансово и технологично състояние.
- Тези 40 млн. лв. разбунват държавата. Другите 90 влака, които ще спрат от февруари, ще я доразбунят.
- Не може да бъдем обвинявани, че вземаме мерки за ограничаване на разходите на БДЖ, другият вариант е несъстоятелност. С този бюджет компанията може да предлага тази услуга. Затова ви дадох пример с мотрисите, които са опасни за гражданите. БДЖ няма с какво да ги замени.
- Г-н Владимиров, шефът на БДЖ, каза, че за 600 влака има 160 локомотива. Затова най-бързите тръгват от началната гара със закъснение.
- Изходът са инвестиции в пътническите превози. Именно затова предлагаме приватизацията на “БДЖ товарни превози”. Това е пазар, който е либерализиран от 2002 г. Инвестираме страшно много пари в железопътна инфраструктура, главно европейски средства, трябва да намерим начин да инвестираме и във влакове.
- До година-две ще има трасета за 160 км в час, а няма да има влакове, които да могат да развиват тази скорост.
- Трябва да направим всичко възможно, когато завърши вторият програмен период през 2020 г., нашата железница да изглежда по коренно различен начин.
- Пуснати ли са за приватизация товарните превози?
- Изпратили сме до Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол своето предложение, чакаме да бъде обявена процедура по съответния ред. Надявам се в рамките на 2015 г. приватизацията да приключи.
- На 17 януари са обявени протести на граждани и железничари в Горна Оряховица, в Карлово се канят да блокират жп линии. Какво ще предприемете?
- Ние сме в активен диалог със синдикатите.
Готови сме да приемем
всички конструктивни
предложения
- от неправителствения сектор, синдикати, от граждани, за възможностите, по които ние можем да реализираме тези икономии. Ако получим разумни становища някои влакове да бъдат възстановени за сметка на други, ние сме готови да ги разгледаме.
- Колко пари ще се икономисат от спирането на тези 38 влака?
- Очакваме да видим и второто предложение за отмяна на композиции, надяваме се, че ще се вместим в част от тези 40 млн. лв. Икономията няма да се реализира само от спиране на влакове, а от намаляване на други основни разходи. Към средата на февруари очакваме да излезе окончателният вариант на плана за финансово оздравяване на БДЖ.
- Кажете авансово - какво предвиждате в него?
- Едната мярка е спиране на влакове.
- Това вече го правите.
- Съкращения на персонал, намаляване на други разходи, при окончателно получаване на разрешението от ЕК за държавна помощ 40 млн. от бюджета ще отидат за погасяване на дълговете.
- За тази година колко просрочени задължения към кредиторите трябва да погаси БДЖ?
- Проблемът, по който не можем да се договорим, е, че кредиторите
искат да изплатим цялата
просрочена сума,
която е 219 млн. лв.,
от общ размер на дълга 371 млн. лв. Това не можем да го направим. Надяваме се, че с 40 млн. от държавния бюджет и с добавка от 30 млн. лв., които са за капиталови инвестиции, ще успеем да намалим общия размер на задълженията със 70 млн. лв. и да постигнем споразумение с кредиторите.
- Това означава, че 30 млн. лв. вместо за инвестиции във влакове ще отидат за погасяване на дългове.
- Точно така.