Шведът Томас Хари Салме смая света през 2010 г., когато стана ясно, че 13 години е пилотирал боинги на три европейски компании с изфабрикуван от самия себе си документ. Точно като героя на Леонардо ди Каприо във филма “Хвани ме, ако можеш”.
Роденият в Стокхолм през 1969 г. Томас става самоук пилот, след като тренира усилено пред симулатора на скандинавските авиолинии SAS, където негов приятел го пуска всяка нощ. Салме държи световен рекорд по пиратско пилотиране – за 13 години с “Боинг 737” той на практика е превозил без лиценз 750 000 пасажери из целия свят. Първия си истински полет прави като “пилот” на италианската “Еър Уан” по маршрут Милано-Неапол през 1998 г. В края на “кариерата си” , или когато е арестуван от холандците в Амстердам, има зад гърба си 10 000 летателни часа. Но и техният брой е фалшифициран от него.
“Оказа се извънредно лесно. В действителност аз не съм фалшифицирал документа си за пилот, той не беше пластифициран и на него дори нямаше печат. Просто си изфабрикувах сам документ, измисляйки си несъществуващ номер на лиценз. Сам си го направих на компютъра и го разпечатах на бял лист - дори имаше правописни грешки”, обяснява Томас.
Шведът започва работа в италианската “Еър Уан” през 1998 г. Никой не се усъмнява в представения от него документ по простата причина, че никой не знае как точно изглежда един шведски лиценз на пилот. Томас дори се нарежда сред най-добрите пилоти на компанията, тъй като е от малкото, които могат да се приземяват на извънредно трудните заради разположението си летища на Реджо Калабрия и остров Пантелерия. Бързо си спечелва и славата на пилот плейбой, тъй като на всяко летище по света винаги го чака по една влюбена жена. По-късно “пилотът” се мести в британската “Джет 2”, а после в турско-холандската “Корендон еърлайнс”. И всичко това въпреки засиления контрол след 11 септември 2001 г. Томас е хванат едва на 2 март 2010 г. на амстердамското летище малко преди да поеме командването на “Боинг 737” на турската компания за Анкара.
“Винаги съм бил сигурен в себе си и никога не съм поставял на риск живота на никого. Просто чувствах страст по полетите”, казва Томас, който лъже дори близките си. В крайна сметка шведът е държан само 14 дни в холандски затвор.