На 14 и 15 април в Париж започва едно от най-големите български културни събития в последните десетилетия. Тогава в Лувъра се открива изложбата “Епопея на тракийските царе, археологически открития от България”, която ще покаже цялото богатство на една от най-древните и креативни цивилизации по нашите земи. Очаква се експозицията, която ще продължи до 20 юли, да бъде видяна от 4 млн. потенциални посетители.
Паралелно с изложбата, в която участват 17 музея от цялата страна, ще тече български културен сезон, посветен на съвременното изкуство, ще бъде организиран научен семинар за българската археология, както и бизнес форум, целящ да стимулира инвестициите в икономиката на страната. Ще бъде разгърната и голяма рекламна кампания на културния туризъм у нас.
Организацията на подобно мащабно събитие изисква много средства - около 900 000 евро като цяло. Една трета от тях са осигурени от Лувъра, втората трета - от българското правителство, а за останалите средства се разчита на български частни компании, на френски бизнесмени, които развиват бизнес в страната ни, както и на индивидуални дарители.
Няколко десетки фирми се отзоваха на призива за даряване на средства и се включиха в кампанията. Така с общи усилия на българи и французи ще бъде осъществено едно събитие, за което със сигурност ще се говори много и дълго не само в Париж, но и във всички държави, откъдето идват посетителите на Лувъра.
Преди малко повече от седмица в. “24 часа” започна рубрика, в която дарители на изложбата с тракийски съкровища разказват за мотивите си да я подкрепят финансово. Днес продължаваме с позицията на изпълнителния директор на „Автомотор корпорация“ АД г-жа Олга Сандова.
- Г-жо Сандова, защо “Автомотор корпорация” се включи в дарителската кампания за изложбата с българските тракийски съкровища?
- Изложбата “Епопея на тракийските царе” в Лувъра е едно изключително голямо културно събитие, което е повод за радост и гордост на българите. Този невероятен проект е осъществен благодарение на усилената работа на българското Министерство на културата, на ръководството на Лувъра, на посолството на Франция в България, на френския институт в София, на българското посолство в Париж, както и на работата на десетки учени и специалисти от двете държави. Като представител на “Ситроен” за България нашата фирма е подкрепяла през годините редица инициативи на френския институт в областта на културата. Искам да отбележа, че за нас като фирма е изключителна чест и привилегия да се включим в тази кампания.
- Какви конкретни позитиви очаквате да донесе изложбата за България?
- Тази изложба е част от един мащабен проект за културен, информационен и туристически обмен между нашите две държави. Представянето на историческото наследство, както и на последните археологически открития, направени в България,
са повод за
гордост и
самочувствие
за всички нас Милиони посетители ще се запознаят с историята на траките по нашите земи, която е част от европейското културно наследство. Очаквам изложбата да провокира любопитство у младите хора и желание за опознаване на традициите и културата на нашата страна.
- Каква е по принцип дарителската ви политика? Как избирате за какво да дарите?
- Нашата фирма има изградени дългогодишни партньорства с някои от най-реномираните международни културни изяви в нашата страна като Международния балетен конкурс, празниците на изкуството “Аполония”, концертите на Нов симфоничeн оркестър и отскоро на международния джаз фестивал в Банско. Подкрепяли сме редица спортни инициативи, както и такива с благотворителен характер.
- Вашият бизнес е свързан с Франция. Какво бихме могли да почерпим от французите по отношение на рекламата на културните забележителности?
- Нашата фирма е представител на марката “Ситроен” за България от 1991 г., а от миналата година и на новата френска премиум марка DS. Двете марки са част от френската индустрия, но също така и от културната традиция на Франция. Още в началото на XX век при самото създаване на фирмата, Ситроен е отдал изключително голямо внимание на комуникацията, използвайки емблематични паметници. През почти вековната си история марката е вдъхновение на много артисти, художници, скулптори, дизайнери, които
въплъщават
своите идеи в
произведения
на изкуството
като пластики, рисунки, реклами, кино и др. Известни изложбени центрове в света са представяли през годините експозиции на пластики и скулптури под наслов “DS - произведение на изкуството”. През месец май тази година ще се честват 60 г. от митичния модел DS (известен като “Богинята”), както и лансиране на премиум модела - новия DS5.
- Какво да е логото на България? И с какво да привличаме чуждите туристи – с евтини морски и ски курорти, спа, селски или културен туризъм? Има ли според вас неразработена ниша в туризма у нас?
- България е страна с богато и разнообразно историческо наследство, както и с невероятни природни дадености. Много проекти бяха направени през годините. Смятам, че развитието на инфраструктурата и ефективната реклама са необходими предпоставки за привличане на повече български и чуждестранни туристи.
- Имат ли българите самочувствие, че са наследници на една толкова древна и велика цивилизация като тази на траките? И ако го нямат, как да го получат?
- Съществуват различни дебати на тази тема. Има също така редица проучвания и класации относно това кои са най-значимите дати в историята на България. Темата за историческото наследство е един съществен въпрос за всеки народ. Тя формира самочувствието, дава опорна точка на всеки човек.
Тя е логически
свързана с темите
за национална
принадлежност
и държава
Привърженик съм на идеята, че колкото е по-добро образованието на младите хора, толкова по-добро е тяхното самочувствие.
- Какви идеи ще представите на българо-френския бизнес форум?
- Участието ми в бизнес делегацията е с цел обмен на идеи и разкриване на нови възможности в двустранното сътрудничество. Винаги използвам бизнес форумите, за да представя благоприятните условия за инвестиции в България.