- Г-н Калфин, на колко години ще се пенсионираме?
- Възрастта за трета категория предлагам да стигне 65 г. и за двата пола. Покачването ще е плавно по 1 или 2 месеца на година. Което означава, че мъжете ще я достигнат през 2028-2029 г., а жените - през 2037 г. Първа и втора категория труд също ще наваксват плавно. Реално повишението при тях ще завърши за тези, които в момента започват работа.
- Какво предлагате за повишението на осигурителния стаж, ще се изравни ли той на 40 г. за мъже и жени?
- За жените изискването за стаж е увеличено изключително много през последните 15 г. И да го увеличаваме допълнително сега,
ще бъде издевателство
Осигурителният стаж ще расте до 40 г. за мъжете и 37 г. за жените. Отново нарастването ще е с по 1 или 2 месеца на година. Разликата между стажа за мъже и жени се отразява, за съжаление, върху пенсиите. Жените получават по-ниски заплати, имат по-малък стаж и съответно получават по-ниски пенсии. Това е мотив в бъдеще да се търси изравняване на стажа.
- По така предложеното от вас вие например кога ще излезете в пенсия?
- Аз съм от първото поколение, което ще се пенсионира на 65 г. и с 40 г. стаж.
- Имате ли актюерски разчет това увеличение на изискванията за пенсиониране, което предлагате, колко души ще засяга на година?
- Не е голям приходът в НОИ от това перо. Очакваме през първата година резултатът да е спестени около 30 млн. лева. Но няма да има хора, които заради увеличението на изискванията ще трябва да работят още година за пенсия. Отлагането ще е само с месец или два. Примерно,
ако сега се пада пенсиониране през декември 2016 г., най-много да се отложи до януари
или февруари 2017 г. Мисля, че това не е промяна, от която ще пострадат хората. Още повече че трета категория труд - най-масовата, и в момента се пенсионират средно на 64 г., доста след навършване на законовата възраст.
- Защо не се отказвате от идеята за увеличение на осигуровките, която бе атакувана от бизнеса?
- Не искат да се вдигат осигуровките, но мисля, са съгласни, че иначе няма как да гарантираме увеличение на пенсиите.
Аз предлагам в продължение на 12 години осигуровките да се увеличават с 0,5% на четна и с 0,2% на нечетна година,
докато достигнем общо 4,5%. Важи за фонд “Пенсии” и за “Безработица”.
- Вдигането по тази схема на осигурителната тежест ще отмени ли включеното в момента в КСО увеличение с 2% на вноската за универсалните пенсионни фондове през 2017 г.?
- Да. Не е нормално да се товарят с двойно увеличение и работодателите, и работещите.
- Според НОИ обаче е нужно вдигане на осигуровките с 8%, за да няма дефицити.
-С всички промени след около 20 г. бюджетът на НОИ ще е сравнително балансиран. Като тук не включвам вноската на държавата от 12% като особен осигурител, която по същество също е субсидиране на НОИ.
- Ще има ли механизъм за ранно пенсиониране?
-Ще има само за възраст, тъй като при стажа човек може да е по-гъвкав - има възможности за закупуване на стаж, за признаване на висшето образование и пр. Предлагам всеки месец по-ранно пенсиониране да намалява с 0,4% пенсията. Като то може да става до 1 година преди навършване на възрастта.
- В началото на обсъжданията на предложенията обяснихте, че целта ви е пенсията да достигне до 70% от размера на дохода на работещия човек. Кога ще стане това?
-Това е дългосрочна цел. В момента при сравнение на средната пенсия към средния осигурителен доход коефициентът на заместване е под 50%. Промяната във финансирането и затягането на пробойните в НОИ ще дадат възможност, включително при държавно финансиране в по-малка степен от сегашната, да се търси формула за увеличаване на пенсиите.
Единият от елементите, който предлагам, е формула за ежегодно увеличение на процента тежест на всяка година трудов стаж. Това е най-справедливият начин.
- Колко трябва да стане тежестта на година осигурителен стаж? И според сега предвиденото за 2017 г. тя вече трябва да е 1,2.
- Това е предвидено само за новите пенсии, както и през 2019 г. е предвидено да отпадне таванът само за новите пенсии. Това на практика е дискриминация. Предлагам тежестта на годините стаж
да се увеличи
за всички
пенсионери
Разбира се, не може наведнъж да се направи голяма стъпка. Но това увеличаване ще е ясно разписано, което дава перспектива за увеличаване на доходите на пенсионерите. Европейската практика е коефициентът на тежест - на всяка година стаж да е между 1,5 и 2. Има страни, в които различните години стаж имат различна тежест например над 60 г. е по-голяма тежестта, за различен стаж също. При нас в момента всяка година стаж се умножава по 1,1. Имаме спор с министъра на финансите Владислав Горанов доколко може да сложим конкретна цел, но имаме и съгласие, че трябва да има цел. И тя трябва да е някъде около 1,5, както и това увеличение да става всяка година.
- Таванът върху пенсиите кога ще падне?
- По сегашното законодателство трябва да падне за новите пенсии през 2019 г. В момента е обвързан с максималния осигурителен доход, за чието плавно вдигане настоявам аз. Това е в интерес на тези, които си плащат осигуровките, защото ще получат по-високи пенсии. Паралелно с увеличението на максималния осигурителен доход трябва да се увеличава и процентът от него, който е размерът на максималната пенсия.
С новия таван от 1 юли ще останат ощетени около 30 000 души.
- Ще премахнете ли минималните осигурителни прагове, които водят до абсурдни ситуации човек да получава ниска заплата, а да плаща осигуровки върху по-висока?
- Разликите там, където осигурителните прагове са по-високи от минималната заплата, не са толкова големи. Още повече че минималната заплата расте. Надявам се да не са толкова много случаите човек да получава реално заплащане, по-ниско от минималния осигурителен праг. Тези прагове, както и минималната заплата, имат роля да стимулират работодателите да не разчитат само на евтин труд. Размерът на пенсионните вноски е в интерес на всеки работещ, защото определя размера на пенсията му.
- Ще ограничите ли инвалидните пенсии?
- Целта не е да ги ограничим, колкото да насочим експертизата и ресурса към хората, които имат най-голяма нужда.
Няколко неща трябва да се случат. Едното е в телковете да се даде повече възможност за обективна преценка на състоянието на всеки болен. Сравнението трябва да е със здрав човек, но на същата възраст, а не изобщо. Хората в трудоспособна възраст трябва да се насочват към възможностите за труд, а не просто да им се определи процент нетрудоспособност. Трябва да има
консултации с това заболяване какво могат да работят
Медицинските комисии на НОИ ще получат възможността да искат и повторен преглед, за да потвърдят или не решението на ТЕЛК. Така че никой да не си мисли, че може да се промъкне през ТЕЛК по някакъв начин и оттам нататък оценката да е само по документи.
- Какво се случва с пенсионирането на военни и полицаи?
- Наред с досегашните изисквания за стаж от 27 г., като 18 г. от тях да са в системата, ще въведем изискване за минимална възраст. Предстоят още разговори с министрите Румяна Бъчварова и Николай Ненчев. Хората, които работят в сферата на сигурността, ще запазят всички свои социални права, а и ще получат възможност допълнително да работят в системата - нещо, което голяма част от тях искат. Това предложение ще има 2-3 варианта. През 2014 г. средната възраст за излизане в пенсия на военни и полицаи е 52 г. и 8 мес. Също така е важно да се направи разграничение какво е тежък, рисков и опасен труд и какво е труд, сравним с нормалната чиновническа работа.