Hапоследък в България стана едва ли не модерно да се говори за антикризисни мерки. При това с конкретна бройка - последната е 60. И купища идеи около тях - вдигане или невдигане на ДДС, въвеждане или невъвеждане на данък лукс и пр.
Засега обаче въпросните мерки остават на хартия - няма ни една приета окончателно или пък да е влязла в сила. И докато тече дебат трябва или не държавата да помогне на икономиката, се оказа, че в бизнеса има хора, които не чакат и не дебатират, ами направо си прилагат мерки срещу кризата.
Още по-хубаво щеше да е, ако това бяха български бизнесмени. Уви, оказа се, че реалните антикризисни мерки идват от... германски туроператори.
Както “24 часа” писа вчера, да почиваш на Черно море в хотел поне 3 звезди с осигурени закуска и вечеря и да платиш по 20 лв. на нощ вече е достъпно и за българи. Доскоро такива тарифи имаше само за германците, които идват през лятото на групи.
Големите немски туроператори обаче са отворили възможността и българи да пазаруват почивките си през тях. Благодарение на което ваканцията на семейство с едно дете може да излезе и 300 лв. Разликата в офертите, които дават немските и българските туроператори, може да стигне и близо 50%, показва сравнение между цените за лято 2010.
И какво излиза накрая - чужденци са на път да приложат реални антикризисни мерки у нас.
Докато от родните туристически босове чуваме само сладки приказки и обещания, че цените ще са достъпни, че българите са едни от най-добрите клиенти, че винаги са добре дошли и т.н. Реални действия обаче почти няма. Или поне не в посока на осигуряване на достъпни оферти за българи.
Но пък скандали дал бог. Поредният случай е смяната на борда на “Слънчев бряг” АД, която трябва да стане днес по искане на държавата. Около него се завихри голям вестникарски спор. Въпросът е кой мисли за това да се решават проблемите в курорта и туристите да са доволни - нали това би трябвало всички да го искат в края на краищата.
А проблеми има навсякъде. Може да отидете на почивка в друг голям курорт в 5-звезден хотел в центъра. И цяла нощ да подскачате в леглото от децибелите на съседната дискотека, незнайно как сдобила се с разрешение за работа на открито в близост до хотелите. Но за сметка на това ще ви поискат за “удоволствието” поне 1500 евро за 10-дневен престой.
В същото време хвалебствията към българите като туристи не спират. Така например наскоро председателят на българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин обяви, че той и колегите му “сме обявили 2010-а за година на българския турист и ще направим всичко възможно да увеличим миналогодишния ръст на българите, които остават в страната”. Стимулите щели да бъдат чрез намаление на цените и включване на повече услуги, които могат да се ползват по време на почивката.
Какво се случва обаче, когато потърсите конкретна оферта? Да кажем за наближаващите почивни дни покрай Гергьовден. Отваряте сайта на даден хотел и виждате, че т.нар. празнични пакети с 2 или 3 нощувки всъщност са на същата цена като стандартната оферта за непразнични дни.
Както обясни собственик на хотел - в туризма справедливост нямало. Щом като са почивни дни, значи ще има повече туристи, тогава защо да не се вдигнат и цените. Хората така или иначе щели да дойдат.
Все пак светлина в тунела има и тя не е от идващия влак насреща. Защото, макар едва през тази година, родните туристически босове май проумяха, че наистина е криза и цените трябва да паднат. И офертите за това лято са с близо 30% по-ниски в сравнение с миналото. При това, без да е небходимо да се прави резервация през германски туроператор. През него може да излезе и по-евтино.
Данните от ранните записвания засега показват, че свалянето на цените дава резултат - везните се накланят в полза на българските хотели.
Дано това да не е само еднократен акт, а да се превърне в постоянна политика. Иначе ще се окаже, че единствените, които се грижат българите да почиват в България, са данъчните, които изземват задграничните паспорти на длъжници.