Лиценз за първи частен пътнически влак ще поиска "Българска железопътна компания" (БЖК). Фирмата, в която директор е бившият шеф на БДЖ Владимир Дунчев, ще внесе документите до края на месеца.
БЖК е един от частните товарни жп превозвачи у нас. В нея съдружници са румънската "Груп Феуровиар Ромън" и "Агрополихим", показва справка в Търговския регистър. Тя ще бъде първата компания, която ще пробва да конкурира БДЖ в пътническите превози. Години никой не се осмелява да иска лиценз да вози пътници с влак, тъй като това се смяташе за губещо начинание.
Компанията иска да вози пътници от Букурещ до Варна. Проучването, което е направила, показва, че месечно в България влизат и излизат 180 000 румънци. Активният им сезон на пътуване започва от април и е до септември-октомври, каза Дунчев. През зимата румънците, които преминават Дунав мост, са към 50 000-60 000 на месец.
Българите, които поемат към северната ни съседка, са по-малко - между 80 000 и 90 000 на месец, но пък това число се запазва устойчиво през цялата година.
Един влак ще тръгва всяка вечер от Букурещ и ще стига във Варна сутринта, каза още Дунчев. Композицията щяла да бъде и със спални и по-луксозни вагони. Те ще бъдат румънски, тъй като съдружникът в БЖК е румънска компания.
Първият частен пътнически влак можел да тръгне през следващата пролет, прогнозира Дунчев.
Синдикатите в железниците пък заплашиха със стачка, ако не бъде обърнато внимание на предложенията им по плана за преструктурирането на БДЖ и за финансовото им стабилизиране. Те предлагат планът да бъде оценен от външен консулнант, казва Петър Бунев, шеф на Съюза на българските железничари.